يکشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب : 22488

تپه تاریخی ˈ قلی درویش ˈ قم ، سرآغاز شهرنشینی ایرانیان

قم نيوز : قم نیوز: به عقیده باستان شناسان و با توجه به آثار به دست آمده ، تپه تاریخی ˈ قلی درویشˈ قم را می توان از مبانی شهرنشینی و قطب عصر آهن ایران نامید.
تپه تاریخی ˈ قلی درویش ˈ قم ، سرآغاز شهرنشینی ایرانیان
به گزارش قم نیوز، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت: تپه باستانی قلی درویش قم از نظر تاریخی و ماقبل تاریخ در خاورمیانه بی نظیر است.

عمار کاوسی افزود: درعصر آهن و نوسنگی سایت استقراری مشخص (شهر و سایت های یکجانشینی) وجود ندارد ولی در تپه قلی درویش قم ، یک شهر با تمام ویژگی ها و روابط اجتماعی و اقتصادی موجود است.

وی ادامه داد: حاکمیت، مالکیت، تجارت و خرید و فروش، نگارش و برنامه ها و آیین های بومی و مذهبی از ویژگی های یک شهر است که در کاوش های این تپه یافته شده است.

کاوسی اضافه کرد: به دلیل کم توجهی و عدم تخصیص اعتبار برای کاوش ، روی این منطقه برای حفظ آثار با خاک پوشانده شده ولی این آثار در زیر خاک نیز آسیب پذیر و نیاز به آغاز دوباره کاوش ها در این منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: تپه باستانی قلی درویش منطقه ای منحصر به فرد در جهان است که از لحاظ مبنای تاریخی عصر آهن بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اهمیت تپه باستانی قلی درویش افزود: تپه باستانی قلی درویش بر سر راه شاهراه قم ، جمکران است که یکی از مهمترین پایگاه های باستانی در بخش مرکزی فلات ایران و مربوط به دوران آهن است.

کاوسی همچنین گفت: آثار قبل ازتاریخ قم به مراتب بیشتر از آثار تاریخی موجود دردیگر شهرهای مهم کشور است ولی به دلیل عدم رسیدگی ، تعداد آثار سالم و مرمت شده در دیگر شهرها بیشتر از قم می باشد و آن شهرها را نسبت به قم تاریخی تر کرده است.

محوطه قلی درویش در حاشیه جنوبی شهر قم، ابتدای بزرگراه قم ، جمکران در کیلومتر نخست جاده قدیم قم ، کاشان واقع شده است.

وسعت محوطه بیش از ۱۰۰ هکتار بوده که امروزه حدود ۳۰ هکتار آن، به شکل مسطح برجای مانده است.

ارتفاع محوطه در ابتدا حدود ۲۰ متر در ضلع جنوبی و ۱۰ متر در ضلع شمالی بوده که اکنون فقط پنج متر از ضخامت لایه های فرهنگی ، استقراری محوطه در بخش جنوب شرقی بالاتر از سطح زمین های اطراف بر جای مانده است.

بزرگراه قم، جمکران از عرصه مرکزی محوطه عبور کرده و آنرا به دو بخش غربی، شرقی تقسیم کرده است.

کاوش های باستان شناسی در تپه تاریخی قلی درویش نشانگر نشیمنگاهی در منطقه قم مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد است.

تاکنون هفت فصل کاوش در محوطه قلی درویش صورت گرفته و در این کاوش ها از متخصصان علوم مختلف چون استخوان شناس، گیاه شناس، زمین شناس و نقشه بردار استفاده شده است.
انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcdjo0x.yt0xj6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما