سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب : 22836

کتاب مصور «قم قدیم: از صفویه تا قاجار» منتشر شد

قم نيوز : قم نیوز: کتاب مصور «قم قدیم: از صفویه تا قاجار» با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم منتشر شد.
کتاب مصور «قم قدیم: از صفویه تا قاجار» منتشر شد
به گزارش قم نیوز، عیسی رضایی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم امروز با اشاره به انتشار کتاب مصور «قم قدیم: از صفویه تا قاجار» گفت: این کتاب که به همت آقای حسن قراگزلو، یکی از پژوهشگران حوزه میراث فرهنگی استان، با همکاری این اداره کل، کاخ موزه گلستان و بنیاد قم‌پژوهی منتشر شده اولین مجموعه در نوع خود است که در آن نقاشی‌ها و عکس‌های متعدد و منحصر بفردی از تاریخ قدیم قم در قالب یک کتاب نفیس به تصویر درآمده است.
وی تصاویر موجود در کتاب را شامل عکس‌ها و نقاشی‌هایی از عمارت‌ها، بناهای تاریخی و مذهبی، رجال سیاسی و مذهبی، حالات شخصی افراد، مشاغل، طبیعت و اردوکشی‌های نظامی عنوان کرد و گفت: قدیمی‌ترین تصویر این مجموعه یک نقاشی از منظر شهری قم مربوط به دوره صفویه اثر آدام اولیاریوس آلمانی است.
عیسی رضایی با بیان این‌که عبداله قاجار عکاس مخصوص ناصر‌الدین شاه بیشترین اثر را در این مجموعه دارد گفت: در میان عکاسان ایرانی دیگر می‌توان به آثار آقا‌رضا اقبال‌السلطنه، خان‌بابای حسینی، امیرخان جلیل‌الدوله، میرزا حسین‌علی عکاس‌باشی و ابوالقاسم نوری و در میان آثار عکاسان خارجی به لوئیجی پِشه، آنتوان‌خان سِوروگین و ارنست هولستر اشاره کرد.
وی با اشاره به اهمیت آثار نقاشی و عکس این مجموعه گفت: زمانی که لوئیجی پِشه ایتالیایی یکصد و شصت سال پیش، از سفر ناصرالدین شاه به قم عکس‌برداری کرده است هنوز بسیاری از کشورها از اختراع دوربین عکاسی بی‌اطلاع بودند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم در پایان ابراز امیدواری کرد این مجموعه مصور نفیس که با یادداشت‌ها و خاطرات سیاحان داخلی و خارجی همراه شده است بتواند اطلاعات با ارزشی را از چهره معماری و فرهنگ مردم روزگار قدیم قم در اختیار علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار دهد.
انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcaianu.49nue15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما