پنجشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۱۴
کد مطلب : 22972

ضرورت مدیریت شهرها بر اساس اصول اقتصاد مقاومتی

قم نيوز : قم نیوز:شهردار قم با اشاره به تعریف و شاخص های اقتصاد مقاومتی بر ضرورت مدیریت شهرها بر اساس این شاخص ها تاکید کرد.
ضرورت مدیریت شهرها بر اساس اصول اقتصاد مقاومتی
به گزارش قم نیوز، محمد دلبری قبل از ظهر پنج شنبه در نشست تخصصی همایش "اقتصاد مقاومتی از منظر دین" که در سالن همایش شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به تعریف اقتصاد مقاومتی ابراز داشت: اقتصاد مقاومتی را می‌توان توان شکوفایی اقتصادی در شرایط ناهموار دانست که حداقل آسیب‌پذیری را در مقابل دشمنی‌ها و نوسانات جامعه جهانی داشته باشد. وی افزود: اقتصادی مقاومتی اقتصادی است مولد، درون‌زا، پیشرو، برون‌گرا و بر مبنای نیروی بومی و توان داخلی که می‌تواند کشور را حتی در شرایط بحران در مسیر رشد و توسعه قرار دهد.

وی با اشاره به تفاوت اقتصاد مقاومتی و اقتصاد ریاضتی ادامه داد: هدف اقتصاد مقاومتی این نیست که اقشار جامعه در سختی زندگی کنند. اقتصاد مقاومتی می‌خواهد جامعه‌ای پدید بیاورد که نه در آن اسراف شود و نه کسی در سختی زندگی کند.

شهردار قم اضافه کرد: اقتصاد مقاومتی یک رویکرد کوتاه‌مدت سلبی و اقدامی پدافندی نیست. اقتصاد مقاومتی نگاهی کلان به اقتصاد جمهوری اسلامی ایران دارد و یک اقدام بلندمدت را شامل می‌شود.

وی افزود: در این رویکرد، ما در پی اقتصاد ایده‌آلی هستیم که هم اسلامی باشد و هم ما را به جایگاه اقتصاد اول منطقه برساند؛ اقتصادی که برای جهان اسلام الهام‌بخش و کارآمد بوده و زمینه‌ساز تشکیل تمدن بزرگ اسلامی باشد.

دلبری با اشاره به اهمیت توجه به سرمایه های اجتماعی در موضوع اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: بدون مشارکت بدنه جامعه، تغییر سیاست‌های اقتصادی امری سخت و طاقت فرسا و همراه با هزینه‌های گزاف خواهد بود.

وی افزود: ظرفیت‌های عمومی مردم می‌تواند نیروهای پراکنده را متراکم کرده و از آنها اهرم‌های بزرگ اقتصادی بسازد.

نقش مدیریت شهری در گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی

شهردار قم با اشاره به نقش مدیریت شهری در اقتصاد مقاومتی ادامه داد: مدیریت شهری می‌تواند نقش موثری در تجمیع نیروها داشته و با همراه کردن مردم و هدایت فعالیت‌ها، عزم عمومی را تقویت کند.

شهردار قم خاطرنشان کرد: توسعه زیرساخت‌های اقتصادی، اصلاح الگوی مصرف، تغییر سبک زندگی، حمایت از تولید داخلی، توجه به کیفیت تولید و سایر شاخصه‌های اقتصادی کشور بدون مشارکت هوشمندانه و فطری مردم و نخبگان امکان‌پذیر نیست.

وی گفت: شاید به همین دلیل است که در دنیای امروز، بار اصلی توسعه سیاست‌های اقتصادی و سیاسی را نهادهای عمومی و سازمان‌های مردم نهاد و گفتمان ساز به عهده دارند چراکه هر تصمیم و فعالیت اقتصادی و سیاسی، بدون مشارکت جمعی و حضور حداکثری جامعه با شکست مواجه خواهد شد.

دلبری با اشاره به اینکه جلوگیری از موازی‌کاری در اداره امور شهرها نیز از مصادیق رفتن به سوی اقتصاد مقاومتی است تصریح کرد: صرفه جویی در هزینه‌های عمومی کشور با تأکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی سازی اندازه نهادهای عمومی و حذف دستگاه‌های موازی غیرضروری و هزینه‌های زاید مصادیقی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که رهبر معظم انقلاب به آن اشاره کرده‌اند.

شهردار قم با اشاره به اینکه یکی دیگر از ارکان اقتصاد مقاومتی که به طور صریح در ابلاغیه رهبر معظم انقلاب آمده است، عدالت اجتماعی است ادامه داد: این موضوع نیز ارتباط مستقیم با مدیریت شهری دارد.

وی افزود: شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا نیز موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد.

دلبری با اشاره به تلاش شهرداری قم برای حرکت در تمام این زمینه ها گفت: در هر یک از این عرصه ها مجموعه ای از بایدها و نبایدها را تبیین کرده و تلاش می کنیم تا بهترین عملکرد را در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.
انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcb59b5.rhb5zpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما