دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : 23155

از معضل بدحجابی تا اختلاط دختر و پسر در دانشگاه

قم نيوز : قم نیوز: مسئله اسلامیت مغفول مانده است. این در حالی است که امام(ره) فرمودند "انقلاب ایران برای اسلامیت و احیای سنت های نبوی بود".
از معضل بدحجابی تا اختلاط دختر و پسر در دانشگاه
به گزارش قم نیوز به نقل از خبرگزاری حوزه، نماینده سابق امام(ره) در امور حج با اشاره به اهمیت فرهنگ اسلامی در تدبیر امور یک جامعه اظهار داشت: تلاش های بسیاری برای جمهوریت نظام و سازندگی کشور در حوزه های مختلف علم و فناوری انجام شده، اما مسئله اسلامیت مغفول مانده است. این در حالی است که امام(ره) فرمودند "انقلاب ایران برای اسلامیت و احیای سنت های نبوی بود".

آیت‎الله «حیدرعلی جلالی‎خمینی» با تاکید بر اینکه امروزه فاز جنگ با دشمن از سخت به نرم تغییر یافته، گفت: دشمن پس از شکست در جنگ سخت، این‎بار به جنگ نرم روی آورده و استحاله فرهنگی را سرفصل اقدامات خود قرار داده است. اما با جدی گرفتن فعالیت‎های فرهنگی و تقویت سازه‎های فرهنگی کشور، این فاز جنگ را هم پشت سر خواهیم گذاشت.

وی در ادامه گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با بیان اینکه "رجز خوانی های اوباما، چیزی شبیه به شوخی است" تصریح کرد: دشمنان ایران اسلامی، به قدرت و نیروی ما برای مقابله در تمام زمینه‎ها واقفند. دشمن دیگر توان مقابله نظامی با ایران را ندارد چراکه پیش‎تر ضربه مهلکی خورده است. اینان امروزه با عملیاتی کردن فتنه‎هایی همچون تهاجم فرهنگی و اعتیاد، به جنگی ناجوانمردانه با ما روی آورده‎اند.

* پنبه‎ای در کنار آتش

مدیر مدرسه علمیه جلالی خمینی به راهکارهای مقابله با جنگ نرم پرداخت و تاکید کرد: قدم اول برای اصلاح وضعیت فرهنگی جامعه، بهبود وضعیت دانشگاه ها است. دختران و پسران در مقاطع مختلف تحصیلی مدارس، همیشه به صورت تفکیک جنسیتی تعلیم دیده‎اند ولی با ورود به دانشگاه‎ها و مشاهده آزادی کامل برای هرگونه ارتباط با جنس مخالف، ناخودآگاه دچار پریشانی افکار خواهند شد. درست مثل اینکه پنبه را کنار آتش قرار دهیم.

* ضرورت به چالش کشیدن سریال‎های مبلغ تبذیر و اسراف

مدیر مرکز تخصصی حضرت قاسم بن الحسن(ع) تهران نیز در گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری حوزه، به ارتباط دین و فرهنگ پرداخت و گفت: دین و فرهنگ با یکدیگر ارتباط تنگاتنگی دارند؛ چنانچه که ادیان آسمانی از جمله اسلام توجه و اهتمام ویژه ای به حوزه فرهنگی در سطح جامعه دارند.

حجت الاسلام «سیدمحمدباقر علم‎‏الهدی» افزود: البته دین برای فرهنگ، خطوط و قیودی وضع کرده که مهمترین آنها عبارت است از رفتارهای فضیلت مدارانه و ریشه داشتن در عقلانیت. اگر فرهنگی مشوق رفتارهای صحیح فضیلت‎مندانه و عقلانی باشد، دین آن را تأیید می‎کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه "فرهنگ، هویت یک ملت است که ملت ها در سایه آن پویا و بالنده خواهند بود" تصریح کرد: اگر ملتی بخواهد پویا و بالنده باشد، می‎بایست فرهنگ خویش را تصحیح کند و بر همین اساس نیز حضرت آقا بارها مسئولان و مردم را به موضوع فرهنگ توجه داده اند.

وی ادامه داد: هر ملتی که دارای اعتقادات دینی قوی تری باشد می‎تواند آرمانهای الهی را بیشتر در سطح جامعه پیاده کند. خودباوری باید نسبت به فرهنگ اسلامی از سوی مسئولان تقویت شود تا مردم نیز رفتارهای مناسبی از خود بروز دهند.

کارشناس برنامه "روشنا"ی شبکه جهانی جام جم خطاب به مسئولان اظهار داشت: باید برنامه های نمایشی مروج فرهنگ و سبک زندگی ساده و با آرامش را در قالب سریال ها و فیلم ها تولید کرد و فرهنگ تبذیر و اسراف را به چالش کشید.

مدیر مرکز تخصصی حضرت قاسم بن الحسن(ع) با استناد به روایتی مبنی بر اینکه "حضرت علی(ع)، عثمان بن حنیف را به دلیل حضور در مجلس مترفین مورد عتاب قرار داد" تاکید کرد: نباید سبک زندگی و مجالس مترفین روایج یابد، بلکه می‎‌بایست با حرکتی جهادی مردم را متوجه خویشتنِ خویش کرد تا اصالت دینی خود را بیابند.

حجت‌الاسلام علم الهدی در پایان تصریح کرد: مهمترین راهکار برای تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری این است که همه مسئولان و در مرتبه بعد، مردم بدانند هر کدام سهمی در مدیریت جهادی و ایجاد فرهنگ اسلامی دارند.

* سوء استفاده از مراجع برای عادی‎سازی دامن کوتاه

امام جمعه باغستان نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به متفاوت بودن شاخص های فرهنگ در جوامع اسلامی با سایر جوامع گفت: هر دستگاهی مانند رایانه، تلویزیون و ... یک دفترچه راهنما دارد که فرد استفاده کننده بتواند به خوبی از آن استفاده کند. به همین سیاق، خداوند نیز برای بشر یک کتاب راهنما به نام قرآن تدوین کرده است.

حجت الاسلام «سیداحمد سادات‎رسول» ادامه داد: بهره گیری صحیح از قرآن کریم، راه حل مشکلات فرهنگی و در واقع معضلات فرهنگی کشور است. همان طور که رهبر معظم انقلاب فرموده اند، اگر قرآن وارد هر خانه ای شود، مشکلات خانواده ها و کل جامعه حل می‎شود.

مدیر مدرسه امام رضا(ع) ملارد خاطرنشان کرد: روزی آقایان نزد مراجع رفتند و گفتند چادر، الزاماً حجاب اسلامی نیست و مانتوی بلند نیز مناسب است. بعدها کم کم همین مانتو کوتاه‎تر شد تا جایی که امروزه نمی‎توان در سطح شهر به راحتی یک مانتوی بلندِ مصداقِ حجابِ اسلامی پیدا کرد.

وی با اشاره به آسیب های ناشی از فرهنگسراها تاکید کرد: مسجد باید فرهنگسرا باشد، همچنان که در انقلاب و دفاع مقدس چنین بود، اما امروزه جوانی که از مسجد به سوی فرهنگسرا می‎رود؛ دیگر به مسجد نمی آید. این آسیبی است که آقایان به آن بی توجهی کرده‎اند.

امام جمعه باغستان با بی تقصیر دانستن جوانان در مشکلات و معضلات فرهنگی کشور تصریح کرد: مشکل اصلی کشور، مدیران هستند.

حجت‌الاسلام سادات‎رسول در پایان با اشاره به اینکه "کمبودهای بودجه‎ای بسیاری در حوزه فرهنگ وجود دارد" گفت: متأسفانه دولت ها به این حوزه کم توجه هستند.

* امر به معروف و نهی از منکر فقط در مورد حجاب نیست

همچنین قائم مقام اسبق بازرسی کل کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به آیه نَفر اظهار داشت: لازم است از حوزه های علمیه افرادی مستعد، توانمند، مهذب و متعهد برای اعزام به شهرها و روستاها انتخاب شوند. اگر به این آیه عمل کنیم وظیفه مسئولان حوزوی در زمینه فرهنگی مشخص می‎شود.

حجت الاسلام «سیدمحمدتقی محصل» با اشاره به جایگاه مهم و اثرگذار حوزه های علمیه در بسط و توسعه معارف اهل بیت(ع)، خاطرنشان ساخت: باید افرادی مطلع و آشنا با معارف دینی ـ همچنان که قرآن می‎فرماید تربیت شده تا به شهرها و روستاهای خود بروند. بنابراین هرکس اول باید از خودش، خانواده اش و نزدیکترین افراد به خود شروع به امر و نهی کند.

عضو اسبق مجلس شورای اسلامی از تفکر ایجاد شده در مورد امر به معروف و نهی از منکر ابراز تاسف کرد و گفت: برخی این امر و نهی را منحصر به حجاب می‎کنند؛ در حالی که هر امری که دین به انجام آن دستور داده است معروف و هر مطلبی که از آن نهی کرده، منکر می‎باشد.

وی افزود: عالمان باید نخست مردم را آگاه کرده، سپس ضرورت کار فرهنگی را تبیین کنند و سرانجام در تمام مراحل انجام یک فعالیت فرهنگی مانند امر و نهی با آنان همراه باشند و هرگز از آنان فاصله نگیرند.

مدیر مدرسه علمیه امام زمان (عج) تهران خاطر نشان کرد: در برخی روایات از امر به معروف و نهی از منکر به عنوان جهاد تعبیر شده است، بنابراین هرکس در این راه قدم بردارد جهاد فی سبیل الله کرده و اجر بسیاری نزد خداوند متعال خواهد داشت.

محصل در پایان گفت: باید آمران به معروف و ناهیان از منکر، افرادی مطلع، متقی و عامل به دستورات باشند که دولتمردان در انتخاب این افراد باید بسیار مواظبت کنند؛ نه اینکه هرکسی برای این کار تعیین شود.

* تربیت جوانان مومن؛ قدم نخست احیای فرهنگ اسلامی

مدیر مدرسه علمیه ثقلین تهران نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، فقدانِ پشتوانه قانونی و حکومتی برای بهبود وضعیت نامناسب فرهنگی جامعه و ترویج امر به معروف و نهی از منکر را بزرگترین مشکل در این زمینه دانست و اظهار داشت: هنگامیکه حضور پلیس در یک خیابان ورود ممنوع احساس نشود؛ هر فردی به خود اجازه ارتکاب جرم را می‌دهد. بنابراین در هر امرِ فرهنگی از جمله اصلاح وضعیت آشفته عفاف و حجاف در کشور نیز باید مسئولان، ضمانت های قانونی و حکومتی را لحاظ کنند.

حجت الاسلام «سیدحمزه روحبخش» بر جایگاه برجسته حوزه در تربیت جوانان مؤمن، متعهد و مطلع از علوم اهل‎بیت(ع) تأکید کرد و آنان را کسانی دانست که باید در صف اول احیای فرهنگ اصیل اسلامی قرار گیرند.

وی افزود: احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر مهمترین وظیفه حوزویان و متصدیان امور فرهنگی کشور است که از طریق مدیریت جهادی یعنی همکاری دلسوزانه، متعهدانه و مؤمنانه قابل تحقق می‎باشد.

مدیر مدرسه علمیه ثقلین؛ مهمترین ویژگی یک آمر به معروف و ناهی از منکر را تخلق به اخلاق اسلامی و عمل به احکام اسلامی خواند و خاطرنشان کرد: چنین فردی باید بیش از دیگران حدود و ثغور دین را رعایت کند.

حجت‌الاسلام روحبخش با استناد به حدیثی مبنی بر اهمیت امر به معروف و نهی از منکر نسبت به سایر واجبات گفت: این فریضه در برابر سایر واجبات مانند نسبت اقیانوس به کف‌های آن است و باید مسئولان نهادها و سازمانهای دولتی، اعم از خصوصی و نیمه خصوصی، در احیای این اصل اسلامی اهتمام ورزند و خود اولین افرادی باشند که به آن توجه و عمل می‎کنند.

* عفاف و حجاب با زور و سرنیزه تحقق نخواهد یافت

مشاور کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلت نظام نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، تدبیر مقام معظم رهبری در توجه دادن مسئولان به بحث بسیار مهم و بنیادین فرهنگ و همچنین اقتصاد را مبتکرانه و حساب شده خواند و حل مسایل اقتصادی را در سایه ایجاد این فرهنگ غنی دانست.

حجت الاسلام «محمد شاهی عرب لو» فرهنگ سازی در همه جوانب از جمله مبارزه با فساد و احیای حجاب و عفاف اسلامی را ضروری دانست و اظهار داشت: با زور و قوای نظامی نمی‎شود حجاب و عفاف را درست کرد. در مقابل این موضوع نیز باید گفت که برخی از مسئولان در برابر بدحجابی و به حاشیه رفتن عفت عمومی، سکوت کرده اند.

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی، حضور همه مردم و نهادهای دولتی و خصوصی را در احیای فرهنگ و اقتصاد اسلامی مهم دانست و گفت: برخی از مسئولان در برابر بدحجابی و به حاشیه رفتن عفت عمومی، سکوت کرده اند.

وی اخلاص، صداقت، تدبیر، توجه به تمام جوانب امور، کاستن از بروکراسی، ترویج روحیه بسیجی و قربة الی الله انجام دادن کارها را شاخص های مدیریت جهادی خواند و افزود: متأسفانه در کشور ما برعکس عمل شده است.

مدیر مدرسه علمیه پنج تن آل عبا(ع) تهران تصریح کرد: باید همه به دنبال تذکرات معنوی، تخصصی و روشنفکرانه مقام معظم رهبری؛ در مسیر سنت های الهی گام برداریم و در این زمینه سازمان ها و شرکت های خصوصی و دولتی در کنار همدیگر قرار گیرند.

به گفته مشاور کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص مصلت نظام، نسل جوان چندان در بروز مشکلات فرهنگی و اقتصادی مقصر نیستند چراکه اینان با نگاه به نسل های قبلی و مسئولان عمل می‎کنند و چون اینها درست عمل نکرده اند، جوانان نیز در مسیر اشتباه گام برمی‎دارند.

* وضعیت تاسف‎بار حجاب در غرب تهران

مدیر مدرسه علمیه صادق آل محمد(ص) تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با تأکید بر اشراف بیشتر حوزه بر حوزه فرهنگ گفت: متأسفانه خلأ حضور و ورود حوزه های علمیه در بحث فرهنگ دیده می‎شود.

حجت الاسلام «طحان» با اشاره به دغدغه بسیار مقام معظم رهبری در مورد فرهنگ، تصریح کرد: فرهنگ مثل گوشت قربانی شده است که صاحبان بسیاری پیدا کرده است؛ از شهرداری گرفته تا نهادهای نظامی و شبه نظامی. البته همه اینها قابل احترام هستند ولی باید متصدیان اصلی این حوزه، مشخص شوند.

وی جایگاه رجال مذهبی در این باره را نامشخص خواند و اظهار داشت: تا این جایگاه مشخص نشود، فرهنگ اصلاح نخواهد شد و این از نشانه های «عصر حیرت» نامیدنِ عصر غیبت امام زمان(عج) است که اشخاص و نهادها در جای خود به کار گرفته نمی‎شوند.

مدیر مدرسه علمیه صادق آل محمد(ص) خاطرنشان کرد: باید آگاهی، گذشت، دلسوزی، فدارکاری، تخصص و تعهد را در مدیریت جهادی درنظر گرفت تا از این طریق، فرهنگ اصلاح شود؛ و تا نور حقیقی علم در میان مسئولان روشن نباشد و از آن بهره نگیرند، راه را غلط خواهند رفت.

حجت‌الاسلام طحان تعریف دقیق و علمی مبتنی بر آموزه های دینی را از الزامات تدوین راهکارهای دقیق فرهنگی خواند و افزود: باید از عناصر دلسوزی که خستگی ناپذیر و وفادار برای مردم کار می‎کنند به منظور اصلاح نابسامانی های فرهنگی خاصه در حوزه حجاب استفاده کرد.

وی با اشاره به وضعیت تأسف آور حجاب در تهران بویژه در غرب آن گفت: منظور از دلسوزی این است که یک فرد تحت هر شرایطی، هرچند دچار بی مهری هایی شود؛ در فکر اصلاح وضعیت بد حجابی باشد. چنان که امام حسین(ع) در روز عاشورا برای لشکریان دشمن گریه کرد و وقتی دلیل را پرسیدند فرمودند، ناراحتم از اینکه آنها از روی نادانی و جنگ با من، وارد جهنم می‏شوند.

مدیر مدرسه علمیه صادق آل محمد(ص) با اشاره به ناراحتی مردم متدین و انقلابی از وضعیت آشفته فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: باید کسانی که مأمور تذکر به زنان و مردان می‎شوند واقعاً از روی آگاهی و دلسوزی این کار را انجام دهند.

حجت‌‌الاسلام طحان اثبات ضرورت و اهمیت عفاف و حجاب و غیرت را از دیگر لوازم فرهنگ سازی دقیق و مطلوب برای اصلاح شرایط فرهنگی کشور دانست و از اینکه مسئولان در حوزه های فرهنگی در دایره امور اداری و کپی برداری از غربی ها مانده اند، ابراز تأسف کرد.

وی در پایان از حوزویان خواست با جدیت بیشتری در این حوزه وارد شوند و خطاب به وزارتخانه ها و نهادهای مرتبط همچون وزارت ارشاد گفت: رمز موفقیت شما در استفاده مطلوب از اساتید حوزه‎‌های علمیه می‎باشد.

* رییس جمهور شخصا برای تعامل دولت و حوزه وارد عمل شود

مدیر مدرسه علمیه "مجدالدوله" تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با مهم و مؤثر شمردن نقش و جایگاه حوزه به عنوان مهمترین مرکز دینی خاطرنشان کرد: باید حکومت از حوزه برای ترسیم نقشه و برنامه های دقیق و علمی در مسیر فرهنگی استفاده کند.

حجت الاسلام «سیدمحمدرضا میرصانعی» در این باره افزود: هیچ شکی نیست که حوزه می‎تواند مهمترین نقش را در احیای فرهنگ اصیل اسلامی داشته باشد، لذا باید حکومت بیشترین تلاش را برای برقراری یک سازوکار تعاملی میان خود با حوزه ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: البته این کار باید از ریاست جمهوی شروع شود نه اینکه صرفاً در سطح وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی باشد و در واقع باید رئیس جمهور پیش قراول این امر قرار گیرد.

مدیر مدرسه علمیه مجدالدوله گفت: بنده یک طرحی برای چگونگی ایجاد سازوکار میان حوزه و حکومت تهیه کرده ام که در دو سطح درون مرزی و برون مرزی است چرا که انقلاب ما صرفاً درون مرزی نیست.

میرصانعی ادامه داد: عدم تعامل مناسب میان حوزه و حکومت تنها در زمینه فرهنگ نیست بلکه در سایر زمینه ها نیز وجود دارد؛ مثلاً قوه قضاییه نتوانسته است از ظرفیت حوزه در امور حقوقی و قضایی استفاده کند.

وی در پایان اظهار داشت: باید طرحی جامع و منسجم و به دور از سیاست زدگی برای برقراری ارتباط مناسب میان حوزه های علمیه و قوای مختلف از سوی ریاست جمهوری تهیه شود.
انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcftyd0.w6dmtagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما