دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب : 23480

خزان فروش سوهان در بلوار بهار قم

قم نيوز : قم نیوز: کاهش تردد زائران در بلوار بهار سبب شده تا فروش سوهان در این منطقه کاهش پیدا کند، بنابراین برخی از مغازه‌داران از این محل نقل مکان کرده و برخی دیگر در صورت تداوم شرایط، در آینده تغییر شغل و مکان می‌دهند.
خزان فروش سوهان در بلوار بهار قم
به گزارش قم نیوز، «از تولید به مصرف» تابلویی است که بر روی شیشه یکی از سوهان‌فروشی‌های خیابان بهار قم نصب شده است، وارد مغازه که می‌شوی بوی سوهان به مشامت می‌رسد، کارگر سوهان‌پز در حالی که لباس کار سفیدی به تن کرده، با مشته در حال کوبیدن بر روی خمیر داغ سوهان است که از آرد، شکر، روغن، جوانه گندم، زعفران، هل و گلاب تشکیل شده، سپس مغز پسته و بادام بر روی آن می‌ریزد و به شکل‌های دلخواه قلبی، گرد، لقمه‌ای و باقلوایی درمی‌آورد.

بی‌شک نخستین سوغات قم سوهان است و زائران قم نیز از این شیرینی استقبال کرده و مردم قم نیز از انواع مختلف آن مانند سوهان عسلی، کنجدی، حلوایی، بادامی، گزی، لقمه و کره‌ای برای پذیرایی از میهمانان خریداری می‌کنند.

رضا محمدی از جمله فروشندگان سوهان در خیابان بهار است؛ وی گرانی مواد اولیه را از دلایل کاهش مشتری می‌داند و می‌گوید: آرد، روغن و زعفران مواد اولیه سوهان است که قیمت هر یک از آنها نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه اکنون قیمت هر کیلو سوهان نباتی ۸ هزار تومان و قیمت هر کیلو سوهان حیوانی ۲۲ هزار تومان است، تصریح‌ می‌کند: هر اندازه قیمت‌های مواد اولیه ارزان‌تر شود، مردم علاقه‌مندی بیشتری برای خرید نشان می‌دهند.

این فروشنده سوهان با اشاره به اجرای طرح‌هایی در بلوار بهار تصریح می‌گوید: اجرای طرح‌هایی مانند راه‌اندازی پارکینگ زائر در کاهش تعداد مشتریان تاثیرگذار بوده و سبب کاهش تردد زائران در این منطقه شده است.

وی رفت و آمد و انتقال مواد اولیه پخت سوهان را به بلوار بهار از مشکلات دیگر سوهان‌پزان این منطقه ذکر می‌کند.

با راه‌اندازی پارکینگ زائر در اواخر سال ۹۱، زائران کمتری در بلوار بهار تردد می‌کنند و با عبور در بلوار بهار مسافران کمتری مشاهده می‌شوند و زائران وسائل نقلیه خود را در پارکینگ زائر که از ظرفیت ۲ هزار وسیله نقلیه برخوردار است، پارک می‌کنند.

حاج محمد از فروشندگان دیگر سوهان در بلوار بهار بوده که با سابقه ۵۰ ساله در زمینه پخت و فروش سوهان، چنین شرایطی در زمینه کاهش مشتری را بی‌سابقه می‌داند.

وی که از سن ۱۰ سالگی وارد حرفه سوهان‌پزی شده است،‌ می‌گوید: مسافران دو سال گذشته در بستر رودخانه از وسائل نقلیه خود پیاده می‌شدند و به بلوار بهار می‌آمدند، بنابراین فروش سوهان در این منطقه رونق داشت.

این فروشنده سوهان با بیان اینکه مالیات نسبت به پنج سال گذشته ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است، تصریح می‌کند: در صورتی قادر به پرداخت این مالیات هستیم که مشتری وجود داشته باشد، ولی در شرایطی که مشتری کم است، نمی‌توانیم این مبلغ را پرداخت کنیم.

وی از ۲۰ سال پیش در بلوار بهار مغازه سوهان‌فروشی داشته ولی در این اواخر به دلیل کاهش مشتری تصمیم به تغییر شغل و مکان گرفته است.

قیمت‌های مختلفی از سوی سوهان‌فروشان برای سوهان نباتی و کره‌ای پیشنهاد داده می‌شود که برخی از سوهان‌فروشان کیفیت مواد اولیه و برخی دیگر انصاف افراد را تعیین‌کننده قیمت سوهان می‌دانند.

یکی از فروشندگان دیگر کاهش قیمت سوهان را از جمله اقدامات انجام شده برای افزایش جذب مشتریان ذکر می‌کند و می‌گوید:‌ با وجود کاهش قیمت هنوز تعداد مشتری به میزان معمولی خود نرسیده است.

مغازه‌داران سوهان فروش واقع در بلوار بهار کم و بیش از شرایط موجود ناراضی هستند و حتی برخی از آنها برای جلوگیری از ضرر دهی بیشتر ناچار به تغییر شغل هستند.

یکی از جوانان سوهان‌پز که در مغازه‌ای در بلوار بهار مشغول کار است، ضمن گلایه از کاهش مشتری در این منطقه نسبت به گذشته می‌گوید: دو سال است که به دلیل شرایط نامناسب فروش سوهان، افزایش حقوق نداشته‌ام، بنابراین در صورت ادامه پیدا کردن این شرایط مجبور به تغییر شغل هستم.

یکی از فروشندگان سوهان دیگر معتقد است که آینده را نمی‌توان پیش‌بینی کرد، زیرا امکان تغییر طرح و رونق فروش سوهان وجود دارد.

با توجه به اهمیت سوهان، صادرات آن به کشورهای دیگر و تمایل زائران به خرید سوغات قم نباید اجازه داد فعالیت عرضه کنندگان سوغات شیرین قم در هیچ منطقه از شهر رو به زوال برود، هر چند قطره‌ای در دریای سوهان‌فروشان باشند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcgzt9x.ak9w74prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما