پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : 23785

شهید مطهری فلسفه اخلاقی کانت را به چالش کشید

قم نيوز : قم نیوز: عضو هیئت علمی دانشگاه پردیس تهران گفت: اما نقد مطهری بر استدلال اخلاقی کانت این است که علامه مطهری تمایز کانت را نقد می‌کند و می‌گوید کانت کمال و سعادت را فقط محدود به حس می‌داند.
شهید مطهری فلسفه اخلاقی کانت را به چالش کشید
به گزارش قم نیوز، محمد محمد رضایی عصر امروز در همایش بین المللی اندیشه‌های فلسفی شهید مطهری که در سالن همایش‌های دفتر سازمان تبلیغات قم برگزار شد با بیان اینکه باید ببینیم نقد مطهری بر استدلال اخلاقی کانت چیست اظهار کرد: همانطوری که می‌دانید فلسفه نقادی کانت به گونه‌ای است که معرفت نظری برای اثبات خداوند را بررسی می‌کند و معتقد است که بر وجود و عدم وجود خداوند نمی‌توان استدلال کرد.

‌رضایی افزود: کانت علاقه بسیار زیادی داشت که برای خدا نیز در اندیشه فلسفی خود جایگاهی را قرار دهد.

وی بیان کرد: بحث ما درباره استدلال اخلاقی کانت است زیرا کانت می‌گوید عقل علمی حکم می‌کند که بر‌ترین خیر را تقسیم کنیم و یا ملزم هستیم به بر‌ترین خیر برسیم که این حکم اخلاقی عقل است و معتقد است عقل گزافی حکم نمی‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پردیس تهران تصریح کرد: ما باید شرایط و لوازم را بررسی کنیم و یکی را بپذیریم و به آن برسیم، اما مفهوم بر‌ترین خیر کانت این است که بر‌ترین خیر یک ایده صرف نیست و یک آرمان است.

وی با اشاره به اینکه بر‌ترین خیر شامل همه خوبی می‌شود خاطر نشان کرد: کانت معتقد است اگر خوبی‌ها را مورد بررسی قرار دهیم به دو خیر می‌رسیم که شامل برتری اخلاقی و برتری حسی می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه پردیس تهران تصریح کرد: سوال این است که بر‌ترین خیر که شامل همه خوبی هاست چیست که کانت این دو را تقسیم می‌کند.

وی گفت: کانت سعادت را زمینه فضیلت نمی‌داند که البته سعادت مورد نظر کانت سعادت حسی است در همین زمینه کانت معتقد است فضیلت علت سعادت است.

‌رضایی عنوان کرد: چون عثل می‌گوید که‌ای انسان باید به سمت فضیلت حرکت کنی، لازمه آن این است که جاودانه بشوی و تمایلات خود را کاهش بدهی اما کانت سعی می‌کند از راه سعادت خدا را اثبات کند و ما می‌دانیم که از راه فضیلت جاودانگی نفس ثبات می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: اما نقد مطهری بر استدلال اخلاقی کانت این است که علامه مطهری تمایز کانت را نقد می‌کند و می‌گوید کانت کمال و سعادت را فقط محدود به حس می‌داند علامه مطهری می‌گویند خود کمال لذت است و هر مرحله از کمال را که طی می‌کنیم به یک لذتی می‌رسیم و نیازی به لذت‌های مادی و حسی وجود ندارد.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcenf8w.jh8xvi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما