دوشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۷
کد مطلب : 24017

انتخاب بهشت یا جهنم مبتنی بر اراده اشخاص است

قم نيوز : قم نیوز: استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: انتخاب بهشت یا جهنم توسط افراد جامعه مبتنی بر اراده شخصی مردم است و دولت نمی تواند برای انتخاب راه مردم تصمیم گیری کند.
انتخاب بهشت یا جهنم مبتنی بر اراده اشخاص است
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام والمسلمین ˈمحسن غرویانˈ روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: دولت تنها می تواند بسترهای لازم برای رسیدن مردم به یقین و معرفت دینی را فراهم کند چرا که در حقیقت اراده و تصمیم مردم است که جوهر و گوهر دین یعنی یقین قلبی را تامین می کند.

وی افزود: در عین حال در یک جامعه دینی یک سری رفتارها و ارزش های اجتماعی داریم که مردم طبق عرف باید آن ها را رعایت کنند و عرف عمومی اقتضائاتی دارد و مردم باید عرفیات را رعایت کنند.

وی بیان داشت: جامعه ما دینی است، اکثریت مردم دین دار بوده و لائیک نیستند لذا خدا، مبدا، معاد، دین و معارف دینی را قبول داشته و با آن زندگی می کنند و دولت هم به عنوان نهادی که نظم و سامان جامعه را بر عهده دارد نمی تواند نسبت به مسائل دینی بی توجه باشد و در عین حال وظیفه او تنها بسترسازی است.

غرویان یادآور شد: دولت با پرداختن به اموری چون مسجد سازی ، کمک مالی به امور عبادی چون هیات های مذهبی و دیگر موارد باید بسترهای لازم برای دین داری جامعه را مهیا کند اما اصل و جوهر دین که همان یقین قلبی است مربوط به زندگی خصوصی مردم می شود.

وی افزود: انسان باید در اصول و عقاید دینی به یقین برسد این در حالی است که مراجع تقلید نیز در اول رساله های عملیه تاکید می کنند که اصول اعتقادی مانند توحید و معاد تقلیدی نیست و انسان باید با معرفت به آن ها برسد.

غرویان ادامه داد: اصول ثابت دینی ما که به عنوان عرف مطرح هستند توسط اکثریت جامعه رعایت می شوند و این در حالی است که با توجه به این که اسلام در فروع و جزئیات دین، افراد را آزاد می گذارد حکومت نمی تواند در تمام جزئیات خصوصی افراد وارد شود.

وی تاکید کرد: این که بخواهیم با شمشیر و زور مردم را به بهشت ببریم نه تنها ثبوتا (در مقام استنباط شرعی) درست نیست بلکه در مقام اثبات (در مقام عملی) هم شدنی و عملی نیست.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به این که حکومت وظیفه دارد نحوه ورود به بهشت را برای مردم تبلیغ و راه وصول به آن را برای مردم هموار کند ابراز داشت: در عین حال معتقدیم دولت باید مسیر ورود به جهنم را بر روی مردم ببندد اما دولت باید این اختیار را به مردم بدهد که راه خودشان را انتخاب کنند.

رییس جمهوری اسلامی ایران اخیرا در سخنانی تاکید کرد: دولت دینی خیلی دولت خوبی است ولی دین دولتی را نمی دانم. باید بحث کنیم. دین را نباید به دست دولت بدهیم. دین دست کارشناسان خودشان است. دین دست علما، حوزه ها، مراجع، صاحب نظران، فرهیختگان و دلسوزان است و آنها باید دین را تبلیغ کنند و دولت باید حمایت و کمک کند.

این سخنان با واکنش برخی منتقدان دولت روبرو شد.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcd5z0x.yt0of6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما