قم نيوز : قم نیوز: رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی از برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی فقه و قانون با عنوان «اخلاق و قانون با رویکرد فقهی و حقوقی» توسط این مرکز خبر داد.
کنفرانس اخلاق و قانون با رویکرد فقهی و حقوقی برگزار می‌شود
به گزارش قم نیوز به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، آیت‌الله احمد مبلغی در نشست هیئت علمی کنفرانس اخلاق و قانون اظهار کرد: شکل دادن به ادبیاتی علمی و نیرومند در این زمینه به راه انداختن حرکتی علمی در زمینه «اخلاق حقوقی» در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها و بسترسازی برای امکان ارائه طرح‌هایی در راستای تقنین اخلاق و پیشنهاد آن به مجلس شورای اسلامی و ایفای نقش تاثیرگذار در مطالعات همچنان دست نخورده تقنین بر پایه اخلاق در جهان اسلام اهداف اصلی این کنفرانس را تشکیل می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: این همایش در سه محور نسبت اخلاق و قانون، تقنین اخلاق و اخلاق قانون برگزار خواهد شد و در محور اول اصولا به ماهیت اخلاق و قانون، تفاوت این دو(اخلاق و قانون) از حیث منابع و مقتضیات و مختصات اخلاق و قانون پرداخته خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت پرداختن به محور سوم اخلاق و قانون اظهار کرد: دلیل بسیاری از ناهنجاری‌های حقوقی و بی نظمی‌های اجتماعی به خاطر عدم قانون لازم نیست، بلکه ناشی از بی توجهی و یا ضعیف بودن جایگاه قانون است.

وی گفت: البته ریشه برخی مشکلات به نوع و خلأهای قانونگذاری بر می‌گردد به همین دلیل پرداختن به این مقوله اهمیت زیادی دارد.

مبلغی با تاکید بر اینکه بحث اخلاق و قانون باید در کشور مطرح شود، گفت: با توجه به اینکه اخلاق در اسلام از غنای بالایی برخوردار است سابقه آمدن اخلاق به درون قانون در کشور ما در حدی وجود دارد و رصد کردن و تبدیل آن به یک پیشینه می‌تواند بخشی از کار باشد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: کنفرانس بین‌المللی فقه و قانون دو سال قبل با حضور اساتید حقوقدانان و فقهای داخلی و خارجی برگزار شده و به چگونگی ارتباط بین فقه و قانون پرداخته شده و مقالات بسیار خوبی نیز ارائه شده است، به گونه‌ای که برخی میهمانان خارجی و حقوقدانان کشورهای اسلامی پیگیر نتایج کنفرانس هستند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdccs0qi.2bq0i8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما