چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : 24577

چاپ سوم کتاب «روحانیت و جامعه‌پذیری سیاسی»

قم نيوز : قم نیوز: مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) از چاپ سوم کتاب «روحانیت و جامعه‌پذیری سیاسی» خبر داد.
چاپ سوم کتاب «روحانیت و جامعه‌پذیری سیاسی»
به گزارش قم نیوز، محمد روحانی با اشاره به کتاب روحانیت و جامعه‌پذیری سیاسی اظهار کرد: مباحث این کتاب در واقع پیرامون مباحث روحانیت و ارتباط مسائل سیاسی در زمینه تاریخ، انقلاب مشروطه، نقش روحانیت در مسائل سیاسی و جامعه‌شناسی مطرح شده است.

وی افزود: بخش اول در زمینه چارچوب نظری بوده و مسائلی مانند جامعه‌پذیری سیاسی، فرهنگ و هویت سیاسی و مشروعیت در این بخش تبیین می‌شود.

مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: نقش روحانیت در جامعه‌پذیری سیاسی در انقلاب مشروطه از بخش‌های دیگر این کتاب است که مروری بر حیات و اندیشه رهبران روحانی انقلاب مشروطه و راه‌های جامعه‌پذیری سیاسی در انقلاب مشروطه از عناوین مباحث تبیین شده در این کتاب است.

وی عنوان کرد: ویژگی‌های نظام سیاسی در دوران قاجار خاستگاه نظام سیاسی قاجاریه و حاکمان آن، نقش روحانیت در جامعه‌پذیری سیاسی انقلاب اسلامی و نقش کار ویژه‌های نهاد مذهب در ایران از مباحث زیر مجموعه‌‌ای دیگر این کتاب است.

روحانی با اشاره به مروری بر حیات، اندیشه و اقدامات روحانیت در شکل‌گیری انقلاب اسلامی گفت: این بخش درباره رهبری امام خمینی(ره)، حیات و نقش ایشان در مسائل سیاسی و اجتماعی بوده و اشاره به برخی از رجال سیاسی مانند آیت‌الله طالقانی دارد.

وی عنوان کرد: روش‌های روحانیت در جامعه‌پذیری سیاسی جامعه در انقلاب اسلامی و ویژگی‌های نظام سیاسی در عصر سلطنت پهلوی از فصول دیگر این کتاب است.

مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: این کتاب پژوهشی پیرامون نقش روحانیت در جامعه‌پذیری سیاسی در انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی است که در واقع تبیین نقش نهادها به ویژه سازمان‌های مذهبی از طریق جامعه‌پذیری سیاسی را در بر می‌گیرد.

وی ادامه داد: کتاب روحانیت و جامعه‌پذیری سیاسی ضمن معرفی مفهوم جامعه‌پذیری سیاسی و فرهنگ سیاسی به عنوان محور تغییر و تحول، جنبه‌های جامعه‌پذیری را بررسی می‌کند.

روحانی عنوان کرد: نویسنده این کتاب تاریخچه و عناوین جامعه‌پذیری سیاسی را در منظر اندیشمندان مطرح می‌کند و در بخشی دیگر به تبیین مفصل از علمای مشهور در دو انقلاب مشروطه و اسلامی با تاکید بر عملکرد آنها در ایجاد جامعه‌پذیری سیاسی و زمینه‌سازی بحران مشروعیت به سیستم می‌پردازد.

وی یادآور شد: این کتاب مروری بر حیات و اندیشه‌های رهبران روحانی انقلاب مشروطه مانند آیت‌الله محمد طباطبایی، سید عبدالله بهبهانی و شیخ فضل‌الله نوری دارد.

مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عنوان کرد: نویسنده در ادامه با اشاره به بحران مشروعیت در سیستم قاجاریه در اثر برخورد فرهنگ سیاسی با فرهنگ مذهبی دریچه‌ای به سمت دوران معاصر و رژیم پهلوی باز می‌کند.

کتاب «روحانیت و جامعه‌پذیری سیاسی» توسط مرتضی علویان در ۳۲۸ صفحه تالیف شده و چاپ سوم آن در شمارگان هزار عدد و قیمت ۱۰ هزار تومان به همت انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) منتشر شد.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcefn8w.jh8efi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما