دوشنبه ۲ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : 24670

طلاق و اعتیاد دو گرفتاری بزرگ جوانان

قم نيوز : قم نیوز: اعتیاد، تأخیر در ازدواج و بالا رفتن آمار طلاق مهمترین مشکلات جوانان در استان قم است ولی در عمل اقداماتی که به نام حل مشکلات این قشر صورت می‌گیرد بیش از توزیع کارت استخر یا ارائه تخفیف سینما نیست.
طلاق و اعتیاد دو گرفتاری بزرگ جوانان
به گزارش قم نیوز، هر سال همزمان با میلاد حضرت علی اکبر(ع) هفته جوان نیز در سراسر کشور آغاز شده و مسئولان به برای برگزاری برنامه‌های خاص این هفته آماده‌ می‌شوند. برنامه‌هایی که عناوین آن به ۱۴۴۳ عدد می‌رسید و نهادهایی مانند اداره‌کل ورزش و جوانان، بنیاد شهید، شهرداری‌ها، وزارت علوم، کمیته امداد امام خمینی(ره) و... در آن شرکت داشتند.

هفته جوان تمام شد و این ۱۴۴۳ برنامه نیز به اتمام رسید اما باید دید از این میان چه تعداد از این برنامه‌ها به دغدغه‌های اصلی جوانان پرداخته و حرکتی در راستای برخی مشکلات این قشر محسوب می‌شود.

وزارت ورزش و جوانان به عنوان مهم‌ترین متولی مسائل جوانان هر سال برنامه‌هایی برای این هفته تدارک می‌بیند. برنامه‌هایی که بیش از کاربردی بودن و تلاش در راستای دغدغه‌های دوران جوانی، جنبه تبلیغاتی دارند. برنامه‌هایی که نه بازخوردی درستی از تأثیر آن میان جوانان گرفته می‌شود و نه حتی مشخص است که چند درصد جوانان به راستی از آن استفاده می‌کنند.

تشکیل سازمان ملی جوانان یک راهبرد مدیریتی بود که می‌خواست این قشر جامعه را به عرصه تصمیم‌سازی وارد کند اما در عمل این سازمان به مرکزی برای توزیع کالا تبدیل شد. وزارت ورزش و جوانان هم که امروز از ادغام این سازمان و سازمان تربیت‌بدنی تشکیل شده، دغدغه کانونی خود را در امر ورزش قهرمانی قرار داده و باید گفت جوانان و مشکلات آنان در مظلوم‌ترین جایگاه به لحاظ تصمیم‌سازی قرار دارند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان قم در گفتگو با خبرنگار مهر، یکی از مهم‌ترین وظایف این وزارت‌خانه را نقش‌آفرینی به عنوان ستاد ساماندهی مسائل جوانان می‌داند.

عباس جهان بینی، با اشاره به اینکه موضوعات مربوط به جوانان و نیازهای آنان متفاوت و مختلف است، گفت: هیچ‌گاه یک وزارت خانه نمی‌تواند به عنوان متولی تمام این بخش‌ها عمل کند و ما تنها نقش ستادی در ساماندهی مسائل جوانان به عهده داریم.

وضعیت سنجی جوانان قمی

یکی از اموری که به عهده سازمان ملی جوانان و پس از آن وزارت ورزش و جوانان گذاشته شده انجام پژوهش‌هایی در ارتباط با مسائل جوانان است. در همین راستا به تازگی اداره‌کل ورزش و جوانان استان قم طرحی پژوهشی برای وضعیت سنجی جوانان شهر قم در دست اقدام دارد. طرحی که نتایج آن می‌تواند به تصمیم‌گیری‌های مدیریتی کلان استان کمک کند.

به گفته جهان بینی در این پژوهش ۱۳ شاخص مرتبط با حوزه جوانان بررسی می‌شود که وضعیت ازدواج، طلاق، اشتغال، سلامت، اوقات فراغت و ... از جمله این شاخص‌ها هستند.

طبق آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۰، میانگین سنی جمعیت استان قم، ۸/۲۹ است. مرکز آمار ایران افراد بین ۱۵ تا ۲۴ سال را جوان محسوب می‌کند و بر این اساس در استان قم بیش از ۲۰۰ هزار جوان زندگی می‌کنند. بر اساس تعریف وزارت ورزش و جوانان البته این رقم به ۳۵۰ هزار نفر می‌رسد. جوانانی که با مشکلاتی در زمینه ازدواج، اشتغال، مسکن، تحصیل و ... روبه‌رو هستند.

همچنین این آمار می‌گوید بیشترین جمعیت استان قم بین ۲۵ تا ۲۹ سال دارند. یعنی کسانی که در سن اوج نیاز به اشتغال، مسکن و ازدواج هستند.

طلاق، مشکل بزرگ جوانان

مدیرکل ورزش و جوانان استان قم تأخیر در ازدواج و بالا رفتن آمار طلاق را دو مشکل بزرگ جوانان در استان قم می‌داند. وی با اشاره به تهیه طرحی برای آموزش پیش از ازدواج ابراز داشت: خلأ بزرگ جوانان ما آموزش ندیدن برای مدیریت بهتر زندگی و ازدواج است.

بر اساس آمار در استان از هر ۶/۴ ازدواج یکی به طلاق منجر می‌شود. استان قم در سال گذشته یکی از ۵ استان پر طلاق کشور اعلام شد.

جهان‌بینی با اشاره به رتبه قم در موضوع طلاق خاطرنشان کرد: بررسی‌های ما نشان داده میزان طلاقی که در قم ثبت می‌شود، کمتر از این عدد است. به گفته این مسئول ۳۰ تا ۴۰ درصد طلاق‌ها مربوط به زوج‌هایی است که بیرون از استان زندگی می‌کنند.

هر چند ارائه اینگونه آمارها بیشتر شبیه به فرار از مسئولیت معضلات اجتماعی است اما جهان بینی در این رابطه از طرح‌های جدی می‌گوید که قرار است مسئله آموزش پیش از ازدواج را پررنگ کنند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان قم با اشاره به تأثیر مسئله اشتغال در امر ازدواج و طلاق جوانان گفت: استان قم به نسبت دیگر استان‌ها از نظر بیکاری جایگاه بهتری دارد. بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در استان قم ۳/۷ درصد است که پایین‌تر از میانگین کشوری محسوب می‌شود.

اعتیاد دیگر مشکل جوانان قمی است که جهان‌بینی ریشه آن را در ضعیف بودن استان قم در زمینه تأمین امکانات اوقات فراغت ‌می‌داند. بر اساس اطلاعاتی که وی اعلام می‌کند تنها ۲۰ درصد جوانان از برنامه‌های اوقات فراغت دستگاه‌ها استفاده می‌کنند و ۸۰ درصد دیگر در این زمینه رها هستند.

کمبود سرانه فضای ورزشی و فضاهای فرهنگی دیگر موضوعاتی است که موجب شده جوانان قمی نتوانند اوقات فراغت خوب و سالم داشته باشند. مدیرکل ورزش و جوانان استان قم با اشاره به اینکه کیفیت و کمیت خدمات در این حوزه باید ارتقا پیدا کند گفت: تلاش کردیم امسال تابستان هزینه استفاده از اماکن ورزشی در سطح شهر بیش از ۱۵ درصد افزایش پیدا نکند تا جوانان بتوانند از این فضاها استفاده کنند.

کمبود سرانه فضای ورزشی

به گفته وی میانگین فضای ورزشی در کشور ۸۰ سانتی متر مربع به ازای هر فرد است که این عدد در استان قم از ۴۰ سانتی متر تجاوز نکرده است. همین کمبود موجب شده جوانان فضاهای ورزشی مورد نیاز و مورد علاقه خود را نتوانند در نزدیکی محل سکونت بیابند. مجموع این شرایط آمار ورزش همگانی در استان را پایین آورده است.

مسئله دیگر توزیع نامتقارن فضاهای ورزشی در شهر قم است. بسیاری از محلات شهر قم هنوز یک ورزشگاه متوسط هم ندارند و این در حالی است که بهترین مکان‌های ورزشی در نقطه خاصی از شهر متمرکز شده است.

جهان‌بینی با اشاره به این مشکل در سیاست‌های توسعه فضای سبز گفت: در سال‌های گذشته تلاش کردیم هر بودجه‌ای اختصاص می‌یابد با رویکرد توزیع متقارن امکانات خرج شود. وی به محدودیت منابع دولت در این زمینه اشاره کرد و افزود: باید بخش خصوصی را در این حوزه فعال کرده و از ظرفیت‌های آن برای بهبود شرایط استفاده کنیم.

سند ملی ساماندهی امور جوانان یک سند بالادستی است که تکلیف دستگاه‌های مختلف را برای بهبود شرایط جوانان و آماده‌کردن مسیر برای نقش‌آفرینی شایسته آنان در جامعه فراهم کرده است. به نظر می‌رسد با اقدامات سطحی مانند توزیع کارت استخر یا برپایی جشن‌های بی هدف نمی‌توان به هیچ یک از بندهای این سند نزدیک شد و قدمی در مسیر رفع مشکلات جوانان برداشت.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdciuqar.t1a5y2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما