پنجشنبه ۵ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۵
کد مطلب : 24763

مهدویت بالاتر از احکام فقهی است

قم نيوز : قم نیوز: یک پژوهشگر عرصه مهدویت گفت: مهدویت جزیی از مباحث امامت، اعتقادات دینی و بالاتر از احکام فقهی است و باید بیشتر توسط پژوهشگران در پژوهش‌های خود مورد بررسی قرار گیرد.
مهدویت بالاتر از احکام فقهی است
به گزارش قم نیوز، حجت‎الاسلام والمسلمین محمدکاظم طباطبایی بعد از ظهر امروز در نخستین گردهمایی سراسری برگزیدگان دوره‎های آموزشی معارف مهدویت در مجتمع مهدی یاوران با بیان اینکه از آسیب‎ها و چالش‎های مهم حوزه مهدویت در جامعه امروز دوری افراد از حساسیت بر روی شایعات در زمینه امام زمان(عج) است،‌ گفت: مردم جامعه ایران باید نسبت به مدعیان دروغین مهدویت حساسیت نشان دهند.

وی خاطرنشان کرد: عده‌ای منحرف مانند احمدالحسن سخنان و دلایلی را بدون علم و سند که با هرگونه مبنای عقلی و نقلی مخالف است، بیان می‎کنند و بدتر آنکه عده‌ای هم آنها را باور کرده و جان خود را در این راه از دست می‎دهند.

این پژوهشگر مهدویت با اشاره به اینکه باید به گونه‌ای رفتار کرد تا این افراد مجال حضور پیدا نکنند تصریح کرد: این بحث که مهدویت جزیی از مباحث امامت، اعتقادات دینی و بالاتر از احکام فقهی است باید بیشتر توسط پژوهشگران در پژوهش‌های خود مورد بررسی قرار دهند.

وی اظهار کرد: مطلب دیگری که در پژوهش‎های مهدوی باید مورد ملاحظه قرار گیرد مستند و علمی بودن بحث‌هایی است که مطرح می‌شود، زیرا در ادامه کار برای پژوهش و پاسخ به سئوالات بسیار سخت خواهد شد.

این پژوهشگر حوزه تاریخ اسلام و مهدویت بیان کرد: در خصوص حوادث پس از ظهور باید از روش‌های علمی استفاده کرد چرا که افراد باید تکامل اختیاری در قبول این موارد داشته باشند و اگر غیر از این بود خداوند همه را بدون اراده به صورت فرشته می‌آفرید.

وی بندگی و عبد بودن را مهمترین خصلت و نشانه و مصداق عینی انتظار دانست و گفت: رسیدن به معرفت خداوند متعال از کانال بندگی اوست، انتظار یعنی ما صلاحیت و شایستگی شاگردی امام زمان(عج) را داشته باشیم.

طباطبایی اظهار کرد:‌ در مباحث مهدوی باید مباحث اعتقادی را از مباحث تاریخی و مباحث تاریخی را از عرف‎ها و سنت‎ها جدا کرد، مباحثی که مستند نبوده ولی به شکل عرف درآمده‌اند باید از مطالب کهن جدا کرد البته از هنرمندی در عرضه مطلب به مخاطب نیز نباید چشم پوشید.

وی با اشاره به وجود شبهات تصریح کرد: البته باید فعالان علمی حوزه مهدویت این شبهات و ادعاهای مهدوی را رصد و جمع آوری کنند تا مشخص شود چه شبهاتی وجود دارد و به آنها پاسخ دهند تا در بطن جامعه این شبهات نفوذ نکند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcbfzb5.rhba0piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما