شنبه ۷ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : 24799

فتاوای مراجع تقلید عراق را حفظ کرده است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس پژوهشکده حج و زیارت گفت: فتاوای مراجع عظام در عراق و ایران است که عراق را از خطر حتمی نجات داده است و انشاالله پیروزی به زودی محقق خواهد شد.
فتاوای مراجع تقلید عراق را حفظ کرده است
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی علیزاده موسوی با اشاره به نقش مرجعیت دینی در تحولات عراق اضافه کرد: نهاد مرجعیت یکی از ظرفیت‌های اجتماعی و دینی در تشیع است که در هیچ نهاد دیگری نیست نهادی که وابستگی به دولت و سازمان خاصی ندارد و پایگاه آن کاملا مردمی است.

وی افزود: جایگاه بسیار بالا و تاثیرگذار مرجعیت دینی باعث شده تا در دل توده‌ها جای بگیرد و مردم از دستورات مرجع به علت روحیه ایمان و تعبدی که به دین دارند اطاعت کنند از این رو فتاوای مراجع در طول تاریخ اثرگذار بوده است.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت گفت: در سال ۱۲۱۶ وقتی وهابیت قصد حمله به نجف و هتک حرمت آن را داشتند مرجیعت دینی آن دوره، مرحوم کاشف الغطا و دیگران با فتوا مانع آن شدند و توده‌ها را بسیج کردند همچنین مرحوم میررزای شیرازی در جریان تحریم تنباکو از این موضوع بهره برد و این قدرت مرجعیت بارها از سوی علمای الازهر مورد اشاره قرار گرفته و بر آن اعتراف کرده‌اند.

نگاه فرامذهبی مرجعیت عراق

وی با اشاره به جمله‌ای از شهید مطهری مبنی بر اینکه وقتی وارد اتاق علمای الازهر می‌شوی عکس شاهان و روسای جمهورشان در اتاقشان چسبیده است به حریت مراجع اشاره و اضافه کرد: مرجعیت وامدار هیچ گروه و جریان سیاسی و .... نیست و آزاده است بنابراین به راحتی موضعگیری می‌کند و مرجعیت شیعه نیز که از سال ۲۰۰۳ و با حمله آمریکا نگاه فرامذهبی داشته و شیعه و سنی را توامان در کانون توجه خویش قرار داده است به شدت در خاموشی فتنه‌ها نقش داشته که دشمنان هم به آن اعترف داشته‌اند.

حجت الاسلام علیزاده موسوی با اشاره به جمله معروف آیت الله سیستانی که فرموده بود برادران اهل سنت جان ما هستند و نگویید برادر بگویید آنها جان ما هستند، تصریح کرد: با این نگاه وقت داعش در عراق از فرصت نفوذ در بدنه دولت و ارتش و اطلاعات بهره برد و توفیقاتی به دست آورد آیت الله سیستانی وقتی منافع ملی عراق را در خطر دیدند فتوای جهاد دادند و حتی برخی علمای اهل سنت نیز همراهی کردند و شیعه و سنی یکپارچه شدند و شاهد حضور ۲ میلیون نفر بودیم.

حمایت ستودنی مراجع ایران

وی حمایت مراجع و علمای قم مانند آیات عظام صافی، مکارم و دیگران را ستود و تأکید کرد: این فتاوا بود که عراق را نگاهداشت و فتنه‌ها را خاموش ساخت چون با عقاید مردم سازگار بود و با اعتقادات دینی آنان گره خورده بود.

رئیس پژوهشکده حج و زیارت با بیان اینکه آمریکا در شکل دهی داعش نقش عمده دارد، اظهار داشت: آمریکا همان تجربه اشتباه خود در افغانستان را تکرار می‌کند زیرا پس از سالها حضور در افغانستان نتوانست منافعش را تامین کند و تصور می‌کند اگر داعش در عراق یا سوریه پیروز شود منافع آنان تأمین خواهد شد در صورتی که ممکن است در کوتاه مدت منافعی به دست آورند اما به علت از بین رفتن امنیت در درازمدت خود آنان هم متضرر خواهند شد.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcao0nu.49nyo15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما