يکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۴۴
کد مطلب : 2502
امام جمعه قم:

معلولیت جسمی یکی از آزمایشات الهی است

قم نيوز : قم نیوز: امام جمعه قم معلولیت‌های جسمی و ذهنی را از جمله ابتلائاتی دانست که انسان در زندگی خود با آنها روبه‌رو می‌شود.
معلولیت جسمی یکی از آزمایشات الهی است
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام سید‌محمد سعیدی در مراسم بزرگداشت روز جهانی معلولین که پیش از ظهر امروز در کانون حضرت مریم قم برگزار شد ضمن آرزوی موفقیت برای همه اولیا و مربیان دانش‌آموزان استثنایی اظهار کرد: انسان این شایستگی را دارد که مخاطب خداوند قرار گیرد و یکی از مواردی که خداوند قاطعانه و بدون استثنا بیان کرده، مسئله امتحان و آزمایش بندگان خویش است.

وی افزود: آزمایشات الهی گوناگون است و مواردی چون ترس، نقص در اموال و ثمرات و نیز معلولیت‌های جسمی و ذهنی از جمله ابتلائاتی هستند که انسان در زندگی خود با آنها روبه‌رو می‌شود.

امام جمعه قم مژده پاداش را مخصوص کسانی دانست که با صبر و شکیبایی از آزمایشات الهی سربلند بیرون می‌آیند و تصریح کرد: زمانی می‌توان در امتحانات الهی پیروز شد که این جمله را مد نظر قرار داده باشیم که ما از آن خدا بوده و بازگشت ما نیز به سوی او خواهد بود.

وی این دیدگاه را موجب عنایت خداوند به بندگان خویش دانست و گفت: این مسئله سبب می‌شود که درود و رحمت الهی به انسان تعلق گرفته و هدایت واقعی نصیب او شود.

سعیدی افزود: امام علی(ع) در روایتی می‌فرماید: «ای مردم، خداوند شما را پناه داد تا ستمی بر شما روا نشود و شما را زیر سایه قدرت خویش گرفت اما آزمایشات الهی نیز برقرار است» و این امر همانند عمل مدیران و معلمان مدارس است که با پناه دادن دانش‌آموزان در ماوای گرم مدارس از امتحان و آزمایش آنها غافل نیستند.

تولیت آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) با بیان اینکه بنای آفرینش انسان رویارویی او با آزمایشات مختلف است، بیان کرد: این امر بر اساس ظرفیت‌هایی صورت می‌گیرد که هر شخص داراست و بزرگ‌ترین و سخت‌ترین امتحان‌های الهی نیز به پیامبران اختصاص دارد.

وی عنوان کرد: عاشورای حسینی نیز یکی از آزمایشات الهی بود و عمق مصائب آن چنان گسترده است که تا شخصی ذره‌ای از آن را نچشیده باشد نمی‌تواند چیزی از آن را درک کند.

امام جمعه قم گفت: در روایات توصیه شده که چنانچه کسی تابه حال مورد آزمایش الهی قرار نگرفته دارای مشکل است و نباید به او نزدیک شد و این امر نشان‌دهنده اهمیت امتحان در زندگی انسان است.

وی نگاهی را که همه چیز را از آن خدا می‌داند سبب بیرون آمدن انسان از خیالات دانست و تصریح کرد: اراده خداوند این است که بندگانش با واقعیات زندگی روبه‌رو شوند و این مسئله در برخورد پیامبر اسلام(ص) و فرد نابینایی که خواهان حضور در مسجد و نماز جماعت بود نیز دیده می‌شود زیرا رسول اکرم(ص) به او فرمود به وسیله طنابی خود را به مسجد برساند و این کلام پیامبر دارای نکات ارزنده است.

سعیدی افزود: نخستین نکته‌ای که حضرت محمد(ص) از این کار خود مدنظر داشت، توجه دیگران به این مسئله بود که فرد نابینا نیز عضوی از جامعه آنان بوده و این واقعیتی است که باید آن را پذیرفت ضمن اینکه این عمل، یأس و ناامیدی را از فرد معلول دور می‌سازد.

وی با بیان اینکه اجتماعات یکدست ثمری نخواهند داشت، گفت: خواست خداوند نیز چنین است که همه اقشار جامعه در کنار یکدیگر زندگی مسالمت‌آمیز داشته باشند زیرا حضور افراد معلول در کنار دیگران علاوه بر امتحانی که مختص آنهاست، سایر افراد جامعه را نیز در معرض آزمایشات الهی قرار می‌دهد.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: نگاه به افراد معلول نباید تنها جنبه عاطفی و ترحم‌آمیز داشته باشد بلکه یکی از هنرهای خوب در زمینه ارتباط با دیگران به خصوص برای اولیا و مربیان دانش‌آموزان استثنایی، برخورد با واقعیات جامعه است و دین اسلام نیز در این ارتباط احکام خاص را بیان کرده است.

وی با بیان اینکه فعالیت مسئولان آموزش و پرورش استنثایی باید جبران‌کننده نقص جسمی دانش‌آموزان کم توان باشد، افزود: باید این افراد را همانگونه که هستند پذیرفت و در برخورد با آنها جنبه‌های گوناگون را مدنظر داشت.

وی گفت: تمام کمبودها و نقص‌های جسمی در روز قیامت کنار رفته و انسان‌ها با هویت واقعی خویش حاضر می‌شوند و کسانی که وظایف خود را در دنیا به درستی انجام داده و از آزمایشات الهی سربلند بیرون آمده باشند در بهشت برین جای خواهند گرفت.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdca.wnuk49nmu5k14.html
نام شما
آدرس ايميل شما