دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب : 25133

رهاسازی پرندگان کمیاب در دامان طبیعت استان قم

قم نيوز : قم نیوز: رییس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم، از رهاسازی چندین قطعه پرنده کمیاب بومی و مهاجر در طبیعت این استان خبر داد.
رهاسازی پرندگان کمیاب در دامان طبیعت استان قم
به گزارش قم نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست قم، ˈمحمدرضا عابدی مقدمˈ روز دوشنبه با اعلام این خبر افزود: این پرندگان از متخلفان کشف و ضبط و پس از تیمار و رسیدگی به زیستگاه اصلی خود بازگشتند.

وی پرندگان رهاسازی شده طی یک هفته گذشته را شامل دو سارگپه پابلند، چهار دلیجه، یک یلوه آبی، دو بلدرچین وحشی و یک جغد کوچک عنوان و اضافه کرد: با توجه به تخریب زیستگاه ها و دخالت بی شمار انسان ها در محیط زیست طبیعی، حفاظت حداکثری از گونه های کمیاب گیاهی و جانوری، در دستور کار جدی این اداره کل قرار گرفته است.

وی با اشاره به کنترل و نظارت بر پرنده فروشی های سطح شهر و رسیدگی به گزارش ها و شکایات مردمی، بیان کرد: شهروندان می توانند با مشاهده هرگونه نگهداری غیرقانونی و خرید و فروش جانوران وحشی، موارد تخلف را با شماره ۱۵۴۰ به صورت شبانه روزی به این اداره کل اطلاع دهند.

ˈسارگپه پا بلندˈ یک گونه پرنده شکاری از تیره عقابیان است؛ طول این پرنده ۶۰ تا ۶۵ سانتی متر است و از پستانداران کوچک، جوندگان، پرنده های کوچک و حشرات تغذیه می کند؛ در دشت های وسیع و استپ ها، نواحی نیمه بیابانی، کوهستان ها و مناطق بی درخت دیده می شود و معمولا روی زمین و گاهی نیز روی تک درخت ها آشیانه می سازد.

ˈدلیجهˈ یا باشه نام گونه ای پرنده است؛ این پرنده از راسته شاهین سانان، معمولا علفزارها و زمین های کشاورزی وسیع، که در آنها مناطق باز کافی جهت شکار وجود دارد را ترجیح می دهند و از پستانداران کوچک از قبیل وول ها و موش ها تغذیه می کند.

ˈیلوه آبیˈ یا یلوه آبی اروپایی با نام علمی پرنده آبی کوچکی از تیره یلوه است که در مرداب ها و نیزارهای اروپا و آسیا زندگی می کند؛ حشرات، دانه ها، توت ها، جوندگان و پرندگان کوچک غذای یلوه آبی را تشکیل می دهد.

ˈبلدرچین وحشیˈ به گروه بزرگی شامل چندین سرده از پرندگان کوچک از راسته ماکیان سانان گفته می شود؛ بلدرچین ها جثه کوچک و خپلی دارند و زندگی بر روی زمین را ترجیح می دهند؛ از دانه ها و نیز حشرات و دیگر جنبندگان کوچک تغذیه می کنند.

ˈجغد کوچکˈ، نام پرنده ای شکاری است از راسته بوف سانان، که دارای قدرت شنوایی و بینایی بسیار بالایی است؛ اندازه جغد کوچک ۲۱ سانتی متر است؛ در شکاف های تنه درختان و آشیانه های متروک زاغان لانه می گذارد و بطور کلی از حشرات و جوندگان کوچک و گاهی از پرندگان کوچک تغذیه می کند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcdsf0x.yt0ks6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما