جمعه ۲۰ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب : 25272

توسعه قم نبايد تك قطبي باشد/ خط حذف شده مترو احيا مي‌شود

قم نيوز : قم نیوز: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دليلي ندارد توسعه قم را از نظر تعريف به يك بعد منحصر كنيم بلكه قم ظرفيت چند قطبي شدن را دارد.
توسعه قم نبايد تك قطبي باشد/ خط حذف شده مترو احيا مي‌شود
به گزارش قم نیوز، علی لاریجانی شامگاه پنجشنبه در چهارمین نشست اتاق فکر توسعه استان قم كه در مجتمع طلوع مهر برگزار شد، اظهار كرد: خوشحاليم كه شما اين ابتكار را داشتيد كه از مدت‌ها پيش جمعي را در قم به وجود آورديد كه بر روي توسعه قم فكر كنند.

وي تشکیل این اتاق فکر را ابتکار شایسته‌ای دانست كه اين گونه اقدامات در کل کشور کمتر دیده می‌شود.

رئيس قوه مقننه تاكيد كرد: دولت‌ها در ادوار مختلف تغيير مي‌كنند و چون در کشور احزاب فراگيري نداريم، كادرهاي ورزيده وجود ندارند و دولت‌ها كه در مدتي مشغول تغيير ساختارها هستند از زمان استفاده مطلوب نمي‌شود. بنابراين بخش‌هايي كه از قبل فكر كردند از زمان استفاده مطلوب مي‌كنند.

لاريجاني خطاب به اعضاي اتاق فكر توسعه استان گفت: مطالعات شما نشان می‌دهد که باید در چه سمت‌هایی سرمایه‌گذاری بيشتري داشته باشيم.

وي با طرح سئوال‌هايي همچون سمت‌گیری توسعه استان را بايد چگونه شکل دهیم؟ آیا باید فقط جنبه گردشگري را لحاظ كنيم؟ آیا توسعه گردشگری به مصلحت قم است؟ تصريح كرد: در اين زمينه بايد بيشتر بحث شود، چون نمی‌دانیم جهت‌گیری‌های كل كشور از نظر ميزان سرمایه‌گذاری به چه سمتي بيشتر است.

نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي با ذكر نمونه‌هايي از توجه برخي استان‌ها به قطب گردشگري و بازماندن از توسعه صنعتي اظهار كرد: شما در اين تله نيفتيد و به خاطر تعريف اين گونه، وجه ديگر توسعه را فراموش نكنيد.

تك ساحتي به قم نگاه نكنيم

لاريجاني گفت: بعضي از اين تعريف‌ها قابل جمع هستند و دليلي ندارد توسعه قم را در يك وجه متوقف كنيد. مثلا قم در وجه آموزشي و عملي برتري دارد، ضمن اينكه از مزيت نزديكي به تهران مي‌تواند وجه صنعتي داشته باشد، پس چرا تك ساحتي به اين استان نگاه كنيم.

رئيس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اينكه دليلي ندارد توسعه استان قم تك قطبي باشد، به ظرفيت‌هاي اين استان در حوزه‌هاي دين، گردشگري، صنعتي، دامداري و كشاورزي اشاره كرد و گفت: توسعه استان قم را بايد به صورت چندقطبی مورد برنامه‌ریزی قرار دهيد.

رئيس قوه مقننه ادامه داد: در قم يك سري مهاجرت‌هايي رخ داده كه قطب دامپروري در اين استان قوي شده و دامداران قابليت تعويض شغل را ندارند بنابراين بايد به اين شغل، شكل مدرن‌تر داد تا بهره‌وري بيشتري داشته باشند.

لاريجاني اضافه كرد: با وضعي كه ما در كلان كشور داريم دليلي ندارد كه توسعه قم را از نظر تعريف به يك بعد منحصر كنيم. در اين صورت وقتي سرمايه گذاري كشور در بخش‌هاي غيرگردشگري هدايت شود قم از اين سرمايه گذاري‌ها محروم مي‌ماند.

وي به مسئولان استان توصيه كرد كه توسعه صنعتي را با در نظرگرفتن شرايط اقليمي جدي بگيرند و در اهميت اين مسئله به فرمايشات اخير مقام معظم رهبري در جمع مسئولان نظام اشاره كرد و افزود: رهبر معظم انقلاب به بخش صنعت توجه خاصي دارند و به نظر می‌رسد حرکت آینده کشور مقدار زيادي سرمایه‌گذاری صنعتی به ویژه در حوزه نفت و گاز است.

توسعه خطوط راه‌آهن

وي توسعه فناوري اطلاعات را مورد تاكيد قرار داد و گفت: هر چقدر در زمينه it كار كنيد براي استان و كشور مفيد است.

لاريجاني توجه به امكانات زيرساختي از جمله راه آهن و فرودگاه را براي استان قم حائز اهميت دانست و افزود: خوشبختانه گام‌هاي خوبي در زمينه توسعه راه آهن برداشته شده، مشكل فاينانس راه آهن تهران - قم - اصفهان حل شده. جلساتي براي حل مشكل راه آهن قزوين – قم – شمال ايران برگزار شده و خوشبختانه در زمینه توسعه راه‌آهن عنایت خاصی وجود دارد كه در آن ظرفيت‌هاي ريلي را توسعه دهيم.

نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي بر لزوم حل مشكل فرودگاه قم تاكيد كرد و ادامه داد: اين پروژه داراي تعريف مشخصي است و در زمينه كارهاي اصلي مشكلي ندارد ولي بايد حمايت شود تا مشكلاتي كه در محورهاي قانوني و تملك وجود دارد برطرف شود.

ساختار مديريتي قدرت جذب كارهاي بزرگ را ندارد

رئيس مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود با تشريح مشكلات ساختار مديريتي در اين استان اظهار كرد: یکی از مشکلات کنونی قم ساختار مدیریتی آن است كه قدرت جذب کارهای بزرگ را ندارد.

وي در بررسي مشكلات اعتباري برخي پروژه‌ها و بانك‌ها گفت: من در اين زمينه بانک‌ها را مقصر نمی‌دانم بلکه بدنه اجرایی قم مقصر است. مثلا در طرح حرم تا جمكران مي‌شد سرمايه گذاري بيشتري فراهم شود.

لاريجاني راه حل اين مشكلات را توانمندكردن بخش‌هاي غيردولتي ذكر كرد و افزود: اراده نظام هم همين است كه بخش‌های غیردولتی تقويت شود.

بسترهاي سرمايه‌گذاري را معرفي كنيد

وي ادامه داد: يكي از مسائلي كه بارها در مورد آن صحبت كردم راه‌اندازي بستري براي معرفي زمينه‌هاي سرمايه گذاري به سرمايه گذاران است. در اين راستا مي‌توان با برگزاري همايش بين‌المللي سرمايه‌گذاري، افق‌هاي سرمايه‌گذاري در قم را معرفي كرد.

به گفته رئيس مجلس شوراي اسلامي سرمايه‌گذاران شيعه زيادي در سراسر دنيا هستند كه تمايل به سرمايه گذاري در ايران را دارند ولي از ظرفيت آنها استفاده نمي‌شود.

وي خواستار احياي كارگروه توسعه و عمران استان قم شد و تاكيد كرد: اين كارگروه مي‌تواند نقش مكمل اتاق فكر توسعه استان را داشته باشد و مي‌توانيد اين مسئله را در سفري كه آقاي رئيس جمهور به قم مي‌آيد پيگيري كنيد.

رئيس قوه مقننه خواستار بررسي دقيق مشكلات صنايع استان شد و گفت: صنايع قم را بررسي كنيد كه خواب نداشته باشد و صنايعي كه مي‌توانند دو شيفت كار كنند از ظرفيت آنها بيشترين استفاده را ببريم.

مونوريل جاي مترو را نمي‌گيرد

بخش پاياني صحبت‌هاي لاريجاني به مسئله چالش‌برانگيز حذف يكي از خطوط مترو و مشكلات مونوريل اختصاص داشت كه رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: سنگ بناي جديدي مي‌گذاريم يكي از خطوط مترو كه حذف شده احيا شود.

نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: مونوريل جاي مترو را نمي‌گيرد.

گفتني است چند سال پيش شورای ترافیک مجوز ساخت خطوط A و B مترو قم را صادر کرد، اما بعد از مدتی تصمیم مسئولان تغییر کرد و خط B مترو که از انتهای خیابان ۱۹ دی آغاز و با عبور از خیابان‌های ارم و صفائیه و شهرک قدس به پردیسان و نهایتاً ورزشگاه یادگار امام منتهی می‌شد- حذف و به جای آن مجوز ساخت مونوریل داده شد.

در ابتداي اين جلسه حجت‌الاسلام والمسلمين علي بنايي معاون سياسي و امنيتي استاندار قم و رئيس اتاق فكر توسعه استان و تعدادي از روساي كميته‌هاي اين اتاق به توضيحاتي پيرامون روند توسعه و طرح‌هاي توسعه‌اي استان در افق‌هاي پيش رو پرداختند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdchiini.23nmqdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما