سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : 26284
منبع : قم خبر

پرچم منجی آخر الزمان (عج) بر فراز کوه خضر نبی (ع)

قم نيوز : قم نیوز: از میان کوه های شهرم از همه امتیازت بیشتر است در تاج سرت مسجدی کوچک باصفایی قرار دارد که میعادگاه عاشقان است...
پرچم منجی آخر الزمان (عج) بر فراز کوه خضر نبی (ع)
به گزارش قم نیوز، از میان کوه های شهرم از همه امتیازت بیشتر است در تاج سرت مسجدی کوچک باصفایی قرار دارد که میعادگاه عاشقان است، در بین مردم شهرم جا افتاده است نامت کوه خضر است چون بعضی ها می گویند حضرت خضر نبی(ع) را در بالای آن دیده اند و همان طور که امام رضا(ع) مى فرماید:حضرت خضر(ع)از آب حیات خورد،او زنده است وتا دمیده شدن صور از دنیا نمى رود، او پیش ما مى آید وبر ما سلام مى کند، ما صدایش را مى شنویم و خودش را نمى بینیم، او در مراسم حج شرکت مى کند وهمه مناسک را انجام مى دهد، در روز عرفه در سرزمین عرفات مى ایستد وبراى دعاى مؤمنان آمین مى گوید. خداوند به وسیله او در زمان غیبت، از قائم ما رفع غربت مى کند وبه وسیله او وحشتش را تبدیل به انس مى کند.

از این حدیث استفاده مى شودکه حضرت خضر(ع) جزء سى نفرى است که همواره در محضر حضرت بقیة الله (ع) هستند ورتق وفتق امور به فرمان آن حضرت در دست آن هاست.

از فرمایش امام صادق (ع) هم چنین بر می‌آید که خضر را خدا به سوی قومش مبعوث فرموده بود و او مردم را به سوی توحید و اقرار به انبیاء و فرستادگان خدا و کتاب‌های او دعوت می‌کرد. از معجزاتش این بود که روی هر زمین خشکی می‌نشست، زمین سبز و خرم می‌گشت و دلیل نامش، خضر(سبز) نیز همین است. نام اصلی خضر «تالیا بن ملکان بن عامر بن أرفخشید بن سام بن نوح علیه السلام» است.

از امام صادق (ع)آورده اند که…اما آن بنده صالح خدا خضر، خداوند عمر او را نه به خاطر رسالتش طولانى گردانید و نه به خاطرکتابى که بدو نازل کند و نه به خاطر این که به وسیله او و شریعت او، شریعت پیامبران پیش از او را نسخ کند ونه به خاطر امامتى که بندگانش بدو اقتدا نمایند و نه به خاطر طاعتى که خدا بر او واجب ساخته بود، بلکه خداى جهان آفرین، بدان دلیل که اراده فرموده بود عمرگرامى قائم (ع) را در دوران غیبت او بسیار طولانى سازد ومى دانست که بندگانش بر طول عمر او ایراد واشکال خواهند نمود، به همین جهت عمر این بنده صالح خویش خضررا طولانى ساخت که بدان استدلال شود و عمر قائم (ع) بدان تشبیه گردد و بدین وسیله اشکال و ایراد دشمنان و بداندیشان باطل گردید.

و نیزحضرت علی (ع) فرموده است"خروج نماید قائم آل محمد از شهری که آن را قم گویند.مردم را به دعوت به حق کند وهمه خلایق به آن شهر قصد کنند واسلام تازه گردد واز آن موضع پرچم حق ظاهر شود .وپرچم وی برکوه سفید بزنند (کوه خضر نبی) به نزد دهی کهن که در جنب مسجد است وآن را جمکران خوانند"

مراد از این کوه سفید که حضرت امیر (ع) خبر میدهد که رایت حضرت حجت (عج) را بر او زنند . همین کوهی است که مشهور است در قم به کوه خضر. زیرا که کوهی که سفید باشد ونزدیک ده جمکران باشد، به غیر آن نیست، هر چند میگویند که پشت آن کوههای دیگر که نزدیک جمکران اند یک کوه دیگر هم هست که سفید است، لکن علی الظاهر که نظر کنی کوه دیگر به این نشانی غیر از کوه خضر به نظر نیاید.

کوه خضر نبی در ۶ کیلومتری از مرګز قم به سمت جنوب و در جوار شهرک ایثار قرار دارد و از فراز این کوه تمام شهر قم دیده می‌شود. بر قله این کوه در سه هزار سال پیش غاری بوده که امروز به مسجد کوچکی تبدیل شده‌است و گفته می‌شود که در زمان قدیم این مسجد محل زیارت حضرت خضر نبی بوده‌است.

سالها پیش قبل از اینکه هنوز شهر قم انقدر بزرګ نشده بوده این کوه محل نیایش عارفان بوده است. مسجد مقدس جمکران نیز در نزدیکی این کوه قرار دارد امروزه نیز شهرداری قم مسیر زائران مسجد مقدس جمکران را طوری طراحی کرده که از دامنه این کوه می‌ګذرد و این زائران می‌توانند با خیال آسوده این مکان را هم زیارت کنند.

کوه خضر نبی از نظر تفریحی نیز مورد توجه ساکنان قم بوده و در روزهای تعطیل شاهد حضور خیل عظیم جمعیت به سمت این کوه هستیم و همچنین در طراحی مسیر بالارفتن از این کوه این نکته در نظر ګرفته شده‌است که هر ګروه سنی چه خردسال و چه کهنسال بتواند از ان بالا رود که از بعد ورزشی نیز قابل توجه ساکنان قم قرار دارد. در دامنه این کوه نیز چندین شهید ګمنام به خاک سپرده شده‌است که فضای روحانی تری به این مکان مقدس داده‌است.

کوه خضرنبی(ع) محل عبادت آن حضرت**

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضاضمیری بااشاره به قدمت سه هزار ساله کوه خضرنبی (ع) اظهارکرد و گفت: این کوه محل عبادت حضرت خضر (ع) است.

افزود: مراجع در بالای این کوه به عبادت می پرداختند و به دلیل اینکه این مکان محل عبادت خضرنبی(ع) و مراجع است این مکان مقدس می باشد.

وی خاطرنشان کرد: خرافه ای که بین عوام جا افتاده است که حضرت خضرنبی (ع) درون این کوه مخفی شده است روایتی ندراد.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcba5b5.rhb0wpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما