پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب : 2649
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی:

برگزاری کنگره آخوند خراسانی از منویات رهبری است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار داشت: در راستای تامین خواسته مقام معظم رهبری و تحقق منویات معظم له، این دفتر از سال‌های گذشته اقدام به برگزاری کنگره و احیاء آثار برخی از علمای شیعی کرده و کنگره آخوند خراسانی نیز گامی در همین راستا است.
برگزاری کنگره آخوند خراسانی از منویات رهبری است
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام احمد واعظی در مراسم افتتاحیه کنگره بزرگداشت یکصدمین سالگرد رحلت آخوند محمد کاظم خراسانی که شامگاه روز چهارشنبه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، به تشریح اهداف برگزاری این کنگره پرداخت و اظهار داشت: یکی از نکاتی که مقام معظم رهبری "مدظله العالی" در دیدار با مسئولین دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بر آن تاکید کردند، پاسداشت مجاهدت‌های علمای بزرگ شیعه و احیاء آثار و بزرگداشت مقام آنها بود.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه تاکنون کنگره مرحوم شرف‌الدین عاملی، علامه محمد جواد بلاغی و شهیدین توسط این دفتر برگزار شده است، افزود: در همین راستا دفتر تبلیغات اسلامی بر آن شد که در یکصدمین سالگرد رحلت عالم بزرگ شیعه، آخوند ملا محمد کاظم خراسانی که تمام حوزویان مدیون زحمات علمی و مجاهدت‌های ایشان هستند و همه بر سر سفره این بزرگوار نشسته‌ایم، به پاس بزرگداشت مقام ایشان و ارائه آثار وی این کنگره را برگزار کند.

واعظی با بیان اینکه در این کنگره آثار مرحوم آخوند خراسانی در قالب ۱۲ جلد به چاپ رسیده است، به تشریح موضوعات این ۱۲ جلد کتاب پرداخت و گفت: جلد اول آن مربوط به زندگی‌نامه و سیره علمی و عملی آن مرحوم می‌باشد که توسط نوه ایشان نوشته شده است و همچنین خاطراتی از برخی علما بزرگ از جمله آیت‌الله شبیری زنجانی بیان شده و بخشی نیز به تقریرات چند درس اخلاق مرحوم آخوند اختصاص یافته است.

وی افزود: در این کنگره سه جلد شناخت‌نامه تهیه شده که حاصل مجموعه مقالاتی است که از گذشته تا به حال درباره آخوند خراسانی به زبان‌های عربی و فارسی نگارش شده است.
دبیر کنگره آخوند خراسانی ادامه داد: موسوعه سه جلدی شامل فتاوا و حاشیه‌ها و رساله‌های علمی دیگر علما بر فتاوای مرحوم آخوند نیز چاپ شده است.

واعظی گفت: یکی دیگر از آثار این کنگره مربوط به اسناد و روایات تاریخی و حتی تلگراف‌هایی است که مرحوم آخوند به ایران و سایر نقاط جهان زده و یا پاسخ به آنها داده‌ است.

وی ادامه داد: جلد ۱۲ آثار آخوند خراسانی که در این کنگره رونمایی می‌شود، به بررسی اندیشه‌های سیاسی آخوند خراسانی اختصاص یافته که در قالب آن افکار این عالم برجسته شیعی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه در اثناء تلاش‌های صورت گرفته برای چاپ این مجموعه، موسسه نرم افزاری نور هم برای تولید نرم افزار آثار آخوند خراسانی اعلام آمادگی کرد، افزود: نرم افزار مجموعه آثار مرحوم آخوند خراسانی که در مجموع ۱۷۱ جلد کتاب مربوط به ایشان را در یک لوح فشرده در بر دارد نیز تولید و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

انتهای پیام/ ۱۰۳
https://qomnews.ir/vdcc.0qia2bqeola82.html
نام شما
آدرس ايميل شما