سه شنبه ۱ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۸:۲۰
کد مطلب : 1848
آیت الله موسوی اردبیلی:

سیطره تفكر آخوند بر حوزه ها، همچون سیطره شیخ طوسی بوده است

قم نيوز : قم نیوز: آیت الله سیدعبدالكریم موسوی اردبیلی از مراجع تقلید در قم گفت: مرحوم آخوند خراسانی در همه امور آیت بود و تداوم سیطره تفكر آن مرحوم بر حوزه ها، مانند سیطره شیخ طوسی بوده است.
سیطره تفكر آخوند بر حوزه ها، همچون سیطره شیخ طوسی بوده است
به گزارش قم نیوز،این مرجع روز سه شنبه در دیدار رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و برگزاركنندگان كنگره علمی آخوند خراسانی با وی گفت: بر اساس حدسیات نباید مطلبی در خصوص ایشان گفته و یا نوشته شود.

آیت الله موسوی اردبیلی اضافه كرد: كتاب كفایه مرحوم آخوند خراسانی دارای وجوه مثبت زیادی است و از سوی دیگر باید اذعان داشت كه مرحوم آخوند خراسانی از نظر مقام تهذیب هم، در مرتبه بسیار بالایی قرار دارد.

این مرجع تقلید با اشاره به موقعیت متفاوت شیخ فضل الله نوری با مرحوم آخوند و تاثیر مرحوم آخوند در انقلاب مشروطه، اختلاف آنها را نه مساله شخصی بلكه تفاوت در سلیقه دانست.

در ابتدای این دیدار نیز رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شناخت و بزرگداشت شخصیتهای علمی حوزه را یك ضرورت مهم دانست و اظهار داشت: در راستای برگزاری كنگره مرحوم آخوند خراسانی وجوه مختلف زندگی آخوند خراسانی از جمله روش تدریس، نقش ایشان در مشروطیت و فتاوای مرحوم آخوند مورد بررسی قرار گرفته است.

حجت الاسلام احمد واعظی افزود: ۴۰ مقاله به مرحله نهایی فراخوان كنگره آخوند راه یافته و برگزیده شده است كه در قالب سه جلد چاپ خواهد شد.

گفتنی است كنگره علمی آخوند خراسانی ۲۳ و ۲۴ آذرماه به همت دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار وسخنران افتتاحیه این كنگره آیت الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید و سخنران اختتامیه نیز آیت الله جوادی آملی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم خواهد بود.

ملا محمد كاظم خراسانی مشهور به آخوند خراسانی درسال ۱۲۵۵ هجری قمری در مشهد متولد شد، وی در همان شهر علوم مقدماتی و سطوح را فرا گرفت.

سپس در سال ۱۲۷۷ قمری در سبزوار از حاج ملا هادی سبزواری فلسفه آموخت و در سن ۲۲ سالگی، به تهران رفت و نزد ملا حسین خویی و میرزا ابوالحسن جلوه به تحصیلات تكمیلی اش در حكمت و فلسفه پرداخت.

پس از آن وی عازم نجف شد و نزد شیخ انصاری و حاج سید علی شوشتری و میرزای شیرازی و شیخ راضی نجفی و میرزا مهدی قزوینی مشغول تحصیل شد.

ملا محمد كاظم خراسانی پس از فراگیری علوم دینی در نجف و سامرا به تدریس مشغول شد و حدود نیم قرن به تدریس علوم معقول و منقول پرداخت.

آخوند خراسانی، فقیه و مرجع تقلید عصر خود و همچنین از رهبران مشروطیت بود.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcc.0qsa2bq44la82.html
نام شما
آدرس ايميل شما