سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب : 27045
آیت الله مکارم شیرازی:

اسلام برای علم مرزی تعیین نکرده است/ تاکید بر تربیت نسل با ایمان در آموزش و پرورش

قم نيوز : قم نیوز: آیت الله مکارم شیرازی گفت: اسلام هیچ حد و مرزی برای علم تعیین نکرده است و حتی به دست آوردن علم از کشورهای غیر اسلامی و غیر مسلمانان نیز توصیه شده است.
اسلام برای علم مرزی تعیین نکرده است/ تاکید بر تربیت نسل با ایمان در آموزش و پرورش
به گزارش قم نیوز، آیت الله مکارم شیرازی که عصردیروز در دیدار با مدیران و مسئولان آموزش و پرورش استان قم سخن می‌گفت، با اشاره به حساسیت آموزش و پرورش، اظهار کرد: یکی از معجزات پیامبر اکرم (ص) این بود که از محیط جاهلی برخاست اما علم را به شکوفایی و شکوه بسیار رسانید.

مرجع تقلید شیعیان افزود: ۱۴۰۰ سال از ظهور اسلام گذشته است اما قدر و قیمتی که اسلام برای علم قائل است، کسی به آن نرسیده است و اسلام برای علم هیچ محدودیت و مرزی قائل نیست.

استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از پیامبر (ص) تصریح کرد: رسول اکرم (ص) می‌فرمایند که علم از گهواره تا گور یاد بگیرید و این عدم محدودیت زمان را نشان می‌دهد و در روایت دیگری آمده است که علم حتی اگر چین، مرز شناخته شده آن زمان دنیا، بود برای پیدا کردن آن بروید و این روایت نشان می‌دهد که علم در اسلام به علوم اسلامی محدود نیست و شامل همه علم‌ها می‌شود.

مبلغ عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در روایت دیگری آمده است که علم را به شکل نامحدود از نظر تلاش فرا بگیرید و حتی اگر با فدا کردن خون قلبتان یا فرو رفتن در عمق دریاها باشد و همین طور در اسلام، علم به استاد مسلمان محدود نیست و از هر استادی می‌توان استفاده کرد.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: علم گمشده انسان با ایمان است و هر کجا، چه در دست مسلمان و چه در دست غیر مسلمان باشد، برای فراگیری آن می‌رود و این یکی از معجزات اسلام که از محیط جهل و تعصب و خونریزی برخاسته است اما چنین مکتبی را آورده است و همین دلیل برای حقانیت اسلام کافیست.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به روایتی تصریح کرد: وقتی معلم به دانش آموز می‌گوید که بسم الله بگو و او این لفظ مبارک را می‌گوید، خداوند برات آزادی معلم، دانش آموز، پدر و مادر را از آتش صادر می‌کند و این نشان دهنده اهمیت علم آموزی است.

استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به مدارس متعددی که یک دانش آموز از ابتدای زندگی با آن مواجه است، خاطرنشان کرد: پدر و مادر، آموزش و پرورش، تحصیلات عالیه و رسانه‌ها و جامعه چهار مدرسه ای هستند که یک دانش آموز با آن مواجه است و اگر همه وظیفه خود را انجام دهند، شاهد جامعه ای سالم و مترقی هستیم.

مبلغ عالی حوزه علمیه قم با اشاره به شرایط فعلی تبلیغات علیه اسلام، افزود: اکنون باطل از در و دیوار می‌بارد و فساد را برای جوانان و نوجوانان از طریق ماهواره‌ها و سایت‌ها به ارمغان می‌آورد و اگر ایمان جوانان تقویت شود و در برابر این هجوم، مقاومت کنند، در مقابل عوامل فسادبرانگیز مقاومت می‌کنند و جامعه سلامی به ارمغان می‌آورند.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: تحصیلات عالیه به تنهایی سبب نجات نمی‌شود و مثال آن کنگره آمریکاست که اکثر آنها تحصیل کرده هستند اما در جریان جنگ اخیر غزه، همگی با کمک بیشتر به اسرائیل برای جنایت کردن موافقت کردند و این نشان می‌دهد که تحصیل به تنهایی کافی نیست و ممکن است انسان تحصیل کرده برای پول بیشتر به کارخانه ساخت تسلیحات برود.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به این که دانش آموزان امانت‌های الهی برای در دست ملت ایران هستند، افزود: معلمان و مربیان باید قدر این امانت‌هایی که در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد را بدانند و آن‌ها را در راه اسلام تقویت کنند و نسلی با ایمان به جامعه تحویل دهند.

استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به معلم دانشمند خود در دوران نوجوانی، خاطرنشان کرد: من در خانواده ای مذهبی اما نه روحانی، رشد کردم و در میان اقوام ما هیچ کس روحانی یا طلبه نبود ولی یکی از معلم‌های شیمی من در دوره رضاخان بعد از تدریس، مسائل اخلاقی را بیان می‌کرد و همین شخص موجب تشویق و حضور من در حوزه علمیه شد.

مبلغ عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: در جمهوری اسلامی باید به رده‌های بالای علمی در سطح بین المللی دست پیدا کنیم و سیستم آموزش و پرورش ما نیز باید این نکته را در نظر داشته باشد و در راستای تقویت علمی و ایمانی دانش آموزان تلاش کند زیرا این دانش آموزان آینده سازان جامعه هستند.

آیت الله مکارم شیرازی فعالیت معلمان را پر از معنویت عنوان کرد و تاکید کرد: این که شما معلمان توفیق یافته‌اید تا در مسیر گسترش علم و دانش گام بردارید، شایسته شکرگزاری به درگاه خداوند است زیرا این یک توفیق الهی است.

انتهای پیام/ 130
https://qomnews.ir/vdchmvni.23nqkdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما