چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب : 27138
مدیرکل محیط‌زیست قم:

ریزگردها، بزرگ‌ترین چالش محیط زیستی قم هستند / تشکیل شورای مقابله با ریزگردها

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم گفت: در حال حاضر وجود ریزگردها بزرگ‌ترین چالش استان شده است، به همین منظور شورایی همکاری نهادها و دستگاه‌های مرتبط ایجادشده است تا بتوانیم باهم فکری بحران ریز گردها را رفع کنیم.
ریزگردها، بزرگ‌ترین چالش محیط زیستی قم هستند / تشکیل شورای مقابله با ریزگردها
به گزارش قم نیوز، محمود علی رکنی با اشاره به هفته بلایای طبیعی، اظهار کرد: محیط‌‌ ‌زیست امانتی از سوی خداوند است که باید به آن توجه ویژه داشت و برای حفظ این امانت الهی باید تلاش ویژه‌ای داشت.

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست قم با اشاره به تالاب‌های خشک‌شده استان به‌عنوان یکی از عوامل مهم در انتشار ریز گردها، افزود: در استان قم ۸۱۵ هزار هکتار تالاب خشک‌شده وجود دارد که بستری برای گسترش ریزگردها را در هوای این استان شده است و خشک شدن دریاچه نمک و دریاچه حوض سلطان تهدیدی برای محیط زیست استان است.

وی با اشاره به مهم‌ترین چالش قم، تصریح کرد: در حال حاضر وجود ریزگردها بزرگ‌ترین چالش استان شده است، به همین منظور شورایی همکاری نهادها و دستگاه‌های مرتبط ایجادشده است تا بتوانیم باهم فکری بحران ریز گردها را رفع کنیم.

رکنی با اشاره به نقش انسان در تخریب محیط زیست، عنوان کرد: برخی از سدهای استان قم بدون توجه به مسائل زیست‌محیطی ساخته‌شده و در کنار آن نیز ۸۰۰ واحد صنعتی غیرمجاز و سنتی نیز در روند آلودگی هوا و تخریب محیط زیست اثرگذار بوده است که باید از ساخت کارگاه‌های غیراستاندارد در محیط شهری جلوگیری و همه کارگاه‌ها را به شهرک‌های صنعتی انتقال داد.

مدیرکل محیط زیست قم با اشاره به سرانه تولید فاضلاب، بیان کرد: سرانه تولید فاضلاب ۱۶۰ لیتر است و باید از تمام این ظرفیت استفاده شود که در حال حاضر از ۱۹ درصد پس آب‌ها استفاده می‌شود.

وی با اشاره به میزان آلایندگی موتورسیکلت، تاکید کرد: هر موتورسیکلت برابر پنج اتومبیل تولید آلودگی می‌کند و وجود ۴۰۰ هزار موتورسیکلت در کنار اتومبیل‌ها حجم بالایی از آلودگی را در سطح استان ایجاد کرده و سبب شیوع بیمارهایی نظیر آسم و آلرژی می‌شود، بنابراین باید نسبت به معاینه فنی خودروها حساسیت بیشتری به خرج داد.

رکنی با اشاره به تلاش برای حفظ محیط زیست و نجات آن از بلایای طبیعی، گفت: در منابع دینی تاکید زیادی به‌صرفه جویی شده، بنابراین باید در قم که یکی از بخش‌های کم آب دنیا است و بارش ۱۰۰ میلی‌متری دارد، در منابع آبی صرفه‌جویی کرد.

مدیرکل محیط زیست قم با اشاره به تلاش برای حفظ گونه‌های گیاهی متناسب با شرایط جوی قم، افزود:در قم باید به کاشت گیاهان خشکی‌پسند مبادرت ورزید و بیابان‌زایی کرد و حتی باید خاک را به روش‌های بیولوژیک تثبیت کرد تا شاهد فرسایش خاک کمتری باشیم.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcaa6nu.49n0e15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما