يکشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۰۹
کد مطلب : 27309
آیت‌الله رجبی:

علامه طباطبایی آغازگر تدوین علوم انسانی اسلامی بود

قم نيوز : قم نیوز: آیت‌الله رجبی گفت: علامه طباطبایی با تربیت شاگردان شایسته تلاش وافری در جهت نهادینه‌سازی علوم انسانی اسلامی انجام داد و به تعبیر شهید مطهری باید یک‌ قرن بگذرد تا فرهیختگان با تحلیل اندیشه‌های ایشان به عمق آن پی ببرند.
علامه طباطبایی آغازگر تدوین علوم انسانی اسلامی بود
به‌گزارش قم نیوز، آیت‌الله محمود رجبی دبیر اجرایی همایش بین المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی(ره) که شامگاه جمعه در اختتامیه این همایش سخن می‌گفت، اظهار داشت: آنچه در برگزاری همایش بزرگداشت و بررسی اندیشه‌های علامه مشهود بود، مدیریت روح بلند آن بزرگوار بود.

وی افزود: در اجرای این همایش موارد متعددی پیش آمد که ما در برنامه‌ریزی آن دچار تردید می‌شدیم اما مسائل با الطاف آن بزرگوار حل می‌شد و موارد متعدد دیگری بود که ما برنامه‌ریزی می‌کردیم اما به نتیجه نمی‌رسید و احساس ما این است که روح آن بزرگوار در جریان برگزاری این همایش ما را کمک و یاری کرد.

قائم مقام مؤسسه آموزش و پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: شخصیت علامه طباطبایی نیازی به تشریح ندارد؛ زیرا ایشان در تربیت شاگردان شایسته و تثبیت و نهادینه‌سازی علوم انسانی اسلامی تلاش وافری انجام داد و به تعبیر آیت‌الله شهید مطهری باید یک قرن بگذرد تا فرهیختگان با تجزیه و تحلیل اندیشه‌های ایشان به عمق آن پی ببرند.

آیت‌الله رجبی خاطرنشان کرد: شهید مطهری می‌فرمود در کمترین مسأله‌ای پیش آمد که من به المیزان مراجعه کنم و جواب خود را نیابم؛ آیت‌الله جوادی آملی نیز می‌فرمایند در اندیشه‌های علوم انسانی اسلامی کمتر مسأله‌ای است که علامه طباطبایی درباره آن نظر نداده باشند و آیت‌الله مصباح یزدی نیز این نکته را تائید می‌کنند.

وی ادامه داد: تفسیری با عظمت المیزان تاکنون در تاریخ شیعه نگاشته نشده است و این تعبیر شهید مطهری است و هر یک از آثار علامه، بخشی از ابعاد شخصیتی ایشان را نشان می‌دهد اما تفسیر المیزان آیینه تمام نمای شخصیت بزرگوار علامه طباطبایی است.

دبیر اجرایی اندیشه‌های علامه طباطبایی تصریح کرد: ابعاد مختلف علومی که مرحوم علامه در تفسیر المیزان آورده، با مباحث جدید هم‌نوایی و تطابق دارد؛ یک چنین کتابی که در بین آثار شخص مرحوم علامه و جهان اسلام ممتاز است، می‌بایست بیشتر مورد اهتمام قرار گیرد.

آیت‌الله رجبی با اشاره به عظمت مرحوم علامه و تفسیر المیزان، تأکید کرد: همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی نیم گامی در معرفی این تفسیر و عظمت علامه است و از همه کسانی که در راه برگزاری این همایش تلاش کردند، به ویژه از مراجع عظام تقلید تشکر می‌کنم.

وی افزود: حدود ۷۰۰ محور تخصّصی برای برگزاری این همایش تدوین شد که راهنمای بسیار خوبی برای محققان و دانش پژوهان است و در این حوزه‌های کلی ۶۰۰ مقاله واصل شد که بیشتر سهم متعلق به مقالات تفسیری و در درجه بعد، مقالات علوم انسانی و در رتبه سوم نیز مقالات کلامی قرار دارد.

دبیر اجرایی اندیشه‌های علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: طی ۱۵ سال گذشته همایش های مختلفی در ایران و لبنان و اندونزی در تبیین اندیشه‌های علامه برگزار شد و ۹ مورد سخنرانی مراجع عظام تقلید نیز در این همایش صورت گرفت و مقالات بسیار علمی و پژوهشی خوبی در همایش ارائه شد.

آیت‌الله رجبی تأکید کرد: مقالات علمی و پژوهشی با ۴ بار ارزیابی انتخاب شدند و در نهایت ۵۰ مقاله مورد تأیید نهایی قرار گرفت؛ ۴۰ مقاله در کمیسیون‌های همایش و ۱۰ مقاله در خود همایش ارائه شد و استقبال از این همایش بسیار زیاد و قابل توجه بود.

وی افزود: ۲۱ مرکز در داخل کشور و ۸ مرکز از خارج کشور در برگزاری این همایش مشارکت کردند که در صدر آنها، مرکز مدیریت حوزه علمیه قم بود و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، سازمان تبلیغات، جامعة‌ المصطفی العالمیه، دارالقرآن علامه طباطبایی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، مرکز تخصّصی تفسیر حوزه علمیه و برخی از شبکه‌های رادیویی نیز در این زمینه همکاری خوبی داشتند.

دبیر اجرایی همایش بین المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی(ره) در پایان خاطرنشان کرد: تشکر اصلی را از صاحب قرآن دارم و از روح بلند علامه طباطبایی نیز برای الطاف‌شان قدردانی می‌کنم.

انتهای پیام/130
https://qomnews.ir/vdcaoenu.49n0w15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما