پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۱۴
کد مطلب : 27511

ابهام در تعیین تکلیف ریاست دانشگاه تهران

قم نيوز : قم نیوز:تعیین تکلیف ریاست دانشگاه تهران به عنوان مادر دانشگاه‌های کشور پس از حدود ۱۰ ماه از عزل فرهاد رهبر همچنان در هاله‌ای از ابهام است.
ابهام در تعیین تکلیف ریاست دانشگاه تهران
 به گزارش قم نیوز، در حالی که حدود دو هفته از حضور محمد فرهادی به عنوان وزیر در وزارت علوم می‌گذرد و وی برای اولین بار به عنوان عضو حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه اخیر شورا حضور یافت، تعیین تکلیف ریاست دانشگاه تهران به عنوان مادر دانشگاه‌های کشور پس از حدود ۱۰ ماه از عزل فرهاد رهبر رئیس سابق دانشگاه همچنان در هاله‌ای از ابهام است.
 
پس از اینکه فرجی‌دانا وزیر علوم سابق در ۲۹ بهمن ماه سال ۱۳۹۲ در حکمی فرهاد رهبر را از ریاست دانشگاه تهران برکنار کرد، محمد حسین امید معاون مالی اداری وزارت علوم با حفظ سمت به عنوان سرپرست این دانشگاه منصوب شد تا طی حکمی که وزیر علوم وقت برای او صادر کرده بود "نسبت به تشکیل شورایی از منتخبین دانشگاه به منظور ایجاد مشارکت حداکثری دانشگاهیان در پیشنهاد افراد شایسته به وزارت جهت تصدی ریاست دانشگاه اهتمام ورزد."
 
پس از این مساله فرایند تشکیل کمیته شورای منتخبین در اردیبهشت ماه سال جاری در دانشگاه تهران آغاز شد و معاون آموزشی این دانشگاه مسئول پیگیری و معرفی نمایندگان دانشکده‌های مختلف به عنوان شورای منتخبین این دانشگاه شد.
 
پس از معرفی نمایندگان دانشکده‌ها اولین جلسه شورای منتخبین ۵۱ نفره دانشگاه تهران با حضور فرجی دانا برگزار شد. این شورا پس از تشکیل سه جلسه و پس از استماع برنامه‌های ۶ گزینه ریاست دانشگاه تهران در نهایت پس از رای‌گیری سه نفر را به عنوان افرادی که از بیشترین اقبال در جمع دانشگاهیان دانشگاه تهران برخوردارند به فرجی دانا معرفی کردند.
 
محمدحسین امید سرپرست فعلی دانشگاه تهران، رحیمیان و نیلی احمد‌آبادی سه گزینه مطرح برای ریاست دانشگاه تهران بودند که در نهایت فرجی دانا با اما و اگرهای فراوان در ۱۹ خرداد سال جاری محمود نیلی احمدآبادی را به عنوان سرپرست این دانشگاه منصوب کرد.
 
در حالیکه اعلام می‌شد نیلی احمدآبادی در مدت قانونی به عنوان سرپرست دانشگاه برای کسب رای اعتماد به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شود اما این مساله در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز محقق نشد؛ البته وی در برهه‌ای از زمان سرپرستی خود به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که نتوانست رای اعتماد نمایندگان را جلب کند و معرفی وی به شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در ابهام قرار گرفت.
 
مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در واکنش به وضعیت ریاست این دانشگاه و بلاتکلیفی آن گفته است " از غصه‌ها و دغدغه‌های خود من وضعیت دانشگاه تهران است. من خودم یک دانشگاه تهرانی هستم. از سال ۵۷ در دانشگاه تهران هستم تا الان، یک زمانی به عنوان دانشجو و الان هم به عنوان معلم. نزدیک به یک سال است که هنوز رئیس دانشگاه تهران تعیین نشده است. پیگیری هم می‌کنیم. بالاخره این به تعامل احتیاج دارد. سرپرست برای آن تعیین کردند. سرپرست مدتش تمام شد. سرپرست دیگری را گذاشتند. چه در دوره آقای فرجی‌دانا و چه در دوره سرپرستان وزارت علوم وارد مقولۀ معرفی رئیس دانشگاه نشدند، چون به هر حال وزارت علوم باید به ما پیشنهاد بدهند. این حق وزارت علوم است. گاهی این شبهه به وجود می‌آید که چطور شورا یک باره ده رئیس دانشگاه را تعیین کرد. این شورا در این راه همراهی و همکاری می‌کند. زمانی که دانشگاهی رئیس ندارد سرپرست نمی‌تواند بسیاری از تصمیمات را بگیرد و برنامه‌ریزی کند."
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره وضعیت فعلی سرپرست این دانشگاه و معرفی آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با تاکید بر عدم معرفی نیلی احمدآبادی به شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرده " دیروز ( جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی) با آقای دکتر فرهادی صحبت و تأکید کردم سریع‌تر رئیس دانشگاه تهران معرفی شود."
 
در حالیکه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به ضرورت معرفی سرپرست دانشگاه تهران از سوی وزارت علوم مساله تاکید می‌کند به نظر می‌رسد برنامه و تصمیم وزارت علوم در این خصوص هنوز مشخص نیست.
 
فریدون مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره برنامه وزرات علوم برای دانشگاه تهران و احتمال معرفی فرد دیگری برای ریاست این دانشگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی به تسنیم گفته است "هنوز چیز خاصی مشخص نیست و همان گزینه قبلی دکتر نیلی احمدآبادی کار را ادامه خواهد داد.
 
مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم در پاسخ به این سوال که تصمیم وزیر علوم درباره این دانشگاه چیست؟ نیز همچنین اعلام کرده " این مسائل را باید از خود وزیر سوال کنید، چون هنوز چیزی در این خصوص مشخص نیست."
 
با وجود اینکه از پایان مهلت قانونی سرپرستی دانشگاه تهران ( ۱۹ آذر) تا جلسه بعدی شورایعالی انقلاب فرهنگی تنها دو هفته زمان باقی است باید دید تصمیم مسئولان وزارت علوم درباره ریاست این دانشگاه چه خواهد بود و در این مدت چه تصمیمی برای وضعیت ریاست این دانشگاه اتخاذ می‌شود.
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdcfytd0.w6deyagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما