سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۳
کد مطلب : 27786

اقبال کمرنگ قمی‌ها به حمل‌ونقل ریلی در بخش بار و مسافر

قم نيوز : قم نیوز: ضعف زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی در گذشته موجب شده بود که مردم استان قم اقبالی نسبت به این بخش نداشته‌ باشند هرچند که با توسعه صورت گفته و تقویت این بخش نگاه مردم در حال تغییر است.
اقبال کمرنگ قمی‌ها به حمل‌ونقل ریلی در بخش بار و مسافر
به گزارش قم نیوز ،‌ «قطار سریع‌السیر قم- تهران با سرعت 100 کیلومتر در ساعت راه‌اندازی شد» این خبری بود که آبان‌ ماه سال 92 توسط راه‌آهن قم اعلام شد تا برای باری دیگر همانند نخستین قطاری که در سال 1261 شمسی زائرین شاه عبدالعظیم حسنی را از تهران به شهرری ‌رساند مشتاقان کریمه اهل بیت(ع) را به شهر قم برساند.
 
از سال 1832 میلادی که مهندس استیفنس انگلیسی توانست نخستین قطار راه‌آهن جهان را بسازد تا زمانی که این ماشین بخار وارد ایران شده و به این وسعت برسد قریب به دو قرن می‌گذرد ولی همچنان طرفداران خود را داشته و با وجود گسترش مسافرت‌های هوایی، افراد زیادی به سفر با قطار علاقه دارند.
 
استان قم به دلیل قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی کشور که استان‌های شمالی را به جنوب و غرب را به شرق ایران متصل می‌کند از اهمیت ویژه‌ای در ترانزیت کشوری نسبت به سایر استان‌های برخوردار است. ولی در این بین بعد از حمل و نقل جاده‌ای عمده‌ترین راه ترانزیت از طریق قم حمل و نقل ریلی است که نسبت به جاده‌ای از مزایای بیشتر و خطرات کمتری برخوردار است. در همین راستا وضعیت راه‌آهن و حمل و نقل ریلی قم را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
 
خطوط اصلی راه‌آهن قم 360 کیلومتر و خطوط فرعی 30 کیلومتر است و 14 ایستگاه باری و مسافربری در حوزه راه‌آهن قم وجود دارند، البته در این میان 2 ایستگاه مسافربری قم و محمدیه فعال هستند.
 
همچنین از قم امکان سفر با قطار به شهرهای تهران، اهواز، اصفهان، یزد، ‌اراک، بندرعباس، خرمشهر، مشهد، تبریز، کرمان، زاهدان و... وجود دارد.
 
فرشاد زادخور مدیرعامل راه‌آهن قم در رابطه با وضعیت ناوگان مسافربری ریلی قم در 6 ماهه نخست امسال گفت: ‏در این مدت 48 قطار مسافربری از شهرهای مختلف به ‏قم تردد داشته‌اند که بیش از 24 هزار نفر ‏ از قم عبور کرده و سه هزار و 500 نفر نیز از مبداء قم ‏به نقاط مختلف کشور عزیمت کرده‌‌اند‎.‎
 
وی افزود: ماهیانه 25 هزار واگن باربری از قم به نقاط مختلف کشور تردد ‏داشته که حدود 40 هزار تن بار از استان قم به سایر نقاط کشور به این ‏وسیله ارسال شد.
 
مدیرکل راه‌آهن قم گفت: با توجه به افزایش اقبال مسافران از قطارهای قم ـ تهران، قطارهای این خط در حال افزایش است و از این پس مسافران در ساعات مختلف و برای کاهش بار ترافیکی در اتوبان قم ـ تهران می‌توانند از این قطارها استفاده کنند.
 
شایان ذکر است قطار قم- تهران که به صورت اتوبوسی به مدت 100 دقیقه با سرعت 160 کیلومتر در ساعت با ظرفیت 450 نفر در حال ‏تردد است هر روز ساعت 5:45 به ‏مقصد تهران حرکت می‌کند و ساعت 17:35 به قم باز می‌گردد‎.‎
 
راه‌اندازی قطار قم- تهران از سال گذشته موجب کاهش بار ترافیکی شد هرچند که به طور غیرمستقیم فوایدی دیگری از جمله کاهش آلودگی هوا و به صرفه بودن این روش حمل و نقل برای مسافرینی که اغلب دانشجو بودند داشت و در همین راستا نیاز به این قطار بیش از پیش شد که با اقدامات صورت گرفته در این زمینه مسافران قمی ساعت 5:45، 9:00 و 15:50 دقیقه می‌توانند به سمت تهران حرکت کرده و مسافران تهرانی نیز ساعت‌های 6:40، 13:00 و 17:35 دقیقه می‌توانند به مقصد قم حرکت کنند که این کار موجب استقبال مردم و رضایت آنها از ناوگان ریلی کشور شده است.
 
یکی از مسائلی که با توجه به قرار گرفتن استان قم در شاهراه مواصلاتی کشور باید مورد توجه قرار گیرد توسعه کلی راه‌های استان در حوزه راه‌آهن قم است.
 
فرشاد زادخور مدیرعامل راه‌آهن قم در این باره می‌گوید: طرح توسعه راه‌آهن جدای از طرح توسعه راه‌های استان قم است چون توسعه راه‌آهن از منابع ملی صورت می‌گیرد در حالی که توسعه راه‌های استان از منابع استانی تامین می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برنامه‌ای برای توسعه راه‌آهن قم نداریم گفت: چون منابع مالی راه‌های جاده‌ای و را‌ه‌آهن متفاوت است تصمیم‌گیری‌های آن به صورت متمرکز توسط شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود و اکنون بهسازی ایستگاه‌های راه‌آهن قم در دستور کار قرار گرفته است.
 
زادخور تعویض ناوگان ریلی را ملی دانست و اظهار کرد: در حال حاضر ناوگان‌های راه‌آهن متناسب با نیازهای جامعه نیست و 15 درصد از نیاز کل جامعه را پوشش می‌دهد. البته طبق افق سال 1404 در حمل و نقل ریلی با توجه به اینکه استان قم در مرکز مواصلات کشوری قرار گرفته است باید این رقم به 6 برابر افزایش پیدا کند.
 
علاوه بر خدمات ناوگان ریلی برای مسافران بخش عظیمی از اقدامات این ناوگان به خدمات باربری و ترانزیت بار اختصاص یافته است. آمارها نشان می‌دهد 380 میلیون و 891 هزار و 913 تن بار از قم در سال 92 ترانزیت شده است.
 
همچنین در 8 ماهه اول سال 93، 156 میلیون و 373 هزار و 770 تن بار از طریق راه‌آهن قم به سایر نقاط کشور ترانزیت شده که این میزان نسبت به 8 ماهه اول سال 92 که 252 میلیون و 87 هزار و 628 تن بوده نزدیک به 40 درصد کاهش داشته که این نشان از کاهش ترانزیت از طریق استان قم که شاهراه مواصلاتی استان است را نشان می‌دهد. اینکه چه دلایلی موجب کاهش ترانزیت شده به عوامل متعددی از جمله جوابگو نبودن ناوگان ریلی قم و کم شدن صادرات بار در کشور و استان قم بستگی دارد.
 
وضعیت ناوگان ریلی قم نقاط قوت‌ و ضعف‌هایی را به همراه داشت نقاط قوتی که موجب کاهش بار ترافیکی از بزرگراه قم-تهران شد و نقاط ضعفی که کاهش ترانزیت و مسافر از قم را به همراه داشت. ضعف‌هایی که اگر دقیق‌تر به آن نگاه شده و در مسیر رفع آن تلاش شود بسیاری از مشکلات در بخش حمل و نقل کاهش می‌یابد.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdcjmae8.uqeaozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما