جمعه ۷ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب : 29563
منبع : ستاد اجرایی خدمات سفر استان قم
معاون میراث فرهنگی قم:

دو اثر فرهنگی و تاریخی قم در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد

قم نيوز : قم نیوز: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان قم از ثبت دو اثر منقول فرهنگی و تاریخی این استان در فهرست آثار ملی ایران خبر داد.
دو اثر فرهنگی و تاریخی قم در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد
به گزارش قم نیوز، عمار کاووسی از ثبت دو اثر منقول فرهنگی و تاریخی این استان در فهرست آثار ملی ایران خبر داد و اظهارداشت:‌ قرآن کوفی آستان حضرت معصومه(س) و ریتون هزاره پنجم قبل از میلاد تپه قمرود دو اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی است.

معاون میراث فرهنگی قم افزود: با قرار گرفتن در فهرست آثار ملی، این دو اثر مورد حمایت قانونی و نظارت سازمان میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری کشور قرار گرفت و هر گونه دخل و تصرف و یا اقدامی که منجر به آسیب و خدشه به آن شود طبق فصل نهم از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی جرم محسوب شده و مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.

وی گفت: تکوک یا مرغان صراحی، با تلفظ ریتون ظرف‌هایی بودند که در دوران کهن به شکل جانوران ساخته می‌شدند و معمولاً آوندی زرین یا آهنین به صورت گاو، ماهی یا مرغ بود.

کاووسی تصریح کرد: با اینکه اوج هنر ریتون سازی در ایران متعلق به دوره ماد و هخامنشی است اما پس از آنان نیز این هنر به حیات خود ادامه داد و حتی استفاده از ریتون تا قرن‌ها پس از حمله اعراب به ایران دوام یافت.

وی قرآن کوفی آستان حضرت معصومه(س) متعلق به قرن سوم هجری را از دیگر آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی عنوان کرد و گفت: این قرآن اکنون در موزه آستان حضرت معصومه(س) نگهداری می‌شود.

وی بیان کرد:‌ این قرآن به خط کوفی در ۳۲۵ برگ و قطع وزیری و منسوب به امام حسن عسکری (ع) است و توسط خلیفه شاه قلی وقف آستان حضرت معصومه(س) شده است.

انتهای پیام/ ۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcexn8w.jh8opi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما