يکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : 30976
نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم:

شهرداری قم روزانه ۵۶۰ میلیون سود پول و جریمه پرداخت می کند

قم نيوز : قم نیوز: حسن بختیاری گفت: ما در حال حاضر به‌ اندازه درآمد شهرداری داریم جریمه و سود پول پرداخت می‌کنیم و این شرایط خوبی نیست. از ۳۰ ماه قبل تا امروز بدهی‌ها سررسید شده و روزانه تقریبا ۵۶۰ میلیون تومان سود پول و جریمه پرداخت می‌کنیم.
شهرداری قم روزانه ۵۶۰ میلیون سود پول و جریمه پرداخت می کند
به گزارش قم نیوز، زمانی که «حسین باقری» به عنوان شهردار قم انتخاب شد و شهر در گیر و دار تائید شدن یا نشدن صلاحیت وی از سوی وزارت کشور به سر می‌برد، مطلبی از سوی نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم درباره بدهی‌های شهرداری منتشر شد. پس از آن مطلبی با عنوان «آیا شهرداری قم بدهکار است؟» در رسانه‌ها منتشر شد.

حسن بختیاری نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم پاسخ این مطلب را در وبلاگ شخصی‌اش با عنوان «نقدی بر یک مقاله سفارشی» داد.

از همان موقع حرف‌ و حدیث‌هایی درباره بدهی‌های بانکی شهرداری قم در محافل رسانه‌ای مطرح شد. درباره مسئله بدهکاری‌های بانکی شهرداری قم گفتگویی توسط خبرنگار مهر با نائب رئیس شورای شهر انجام شد تا مروری بر این واقعیت‌ها داشته باشیم.

*چرا موضوع بدهی‌های بانکی شهرداری قم این روزها سر زبان‌ها می‌گردد؟ قبلا چندان صحبتی از این بدهی‌ها نمی‌شد؟
مدتی است که تصمیم گرفته‌ایم راجع بدهی‌ها حرف بزنیم. خیلی‌ها هم اعتراض دارند و به ما خرده می‌گیرند. اما واقعیت این است که اگر حساب و کتاب‌هایمان روشن باشد و بدانیم که چه وضعیتی در بدهی‌ها داریم می‌توانیم کارمان را دنبال کنیم. اگر در ذهنمان این باشد که هیچ بدهکاری نداریم که نمی‌توانیم به سمت تسویه کردن آن برویم.

ما در حال حاضر به‌ اندازه درآمد شهرداری داریم جریمه و سود پول پرداخت می‌کنیم و این شرایط خوبی نیست. از ۳۰ ماه قبل تا امروز بدهی‌ها سررسید شده و روزانه تقریبا ۵۶۰ میلیون تومان سود پول و جریمه پرداخت می‌کنیم.

*رئیس شورای شهر در مراسم معارفه شهردار جدید مطرح کرد که همانقدر که بدهی ایجاد شده ارزش افزوده هم در طرح‌هایی مانند بلوار پیامبر اعظم ایجاد شده است و این ارزش افزوده بدهی‌ها را پوشش می‌دهد. نظرتان در این باره چیست؟

بله در طرح پیامبر اعظم(ص) ظرفیت‌های بسیار خوبی برای پرداخت بدهی‌ها وجود دارد اما مشکل این است که ما برنامه نداریم. وقتی برنامه نباشد کاری هم از پیش نمی‌رود.

اگر حساسیت‌های کافی به وجود نیاید زمان به سرعت در گیر و دار تغییرات مدیریتی می‌گذرد و وقتی متوجه ماجرا می‌شوند که حجم بدهی‌ها نسبت به الان هم افزایش زیادی داشته استسرمایه‌گذاری نیازمند برنامه‌ریزی است. یکی از مشکلاتی که در بلوار پیامبر اعظم(ص) وجود دارد این است که اسناد این بلوار باید آماده‌سازی شود. در جاهایی زمین تملک شده اما اسناد دقیق وجود ندارد. تا این کارهای ثبتی انجام نشود و تجمیع اسناد اتفاق نیفتد، نمی‌شود سرمایه‌گذار را به این طرح‌ها هدایت کرد. در طول سه سال گذشته این کارها رها شده و هر روز بر حجم بدهی‌های ما افزوده شده است.

در سال‌های گذشته دلمان به چهار تا چراغانی و کار سطحی خوش بوده و کارهای اساسی که باید برای شهر انجام می‌دادیم را انجام نداده‌ایم.

شما نگاه کنید، دوم آبانماه سال ۹۱ موعد سررسید اوراق پیامبر اعظم(ص) بوده است. یعنی آن زمان باید اصل و سود این پول را می‌دادیم که دقیقا از آن روز هر روز مشمول سود و جریمه شده‌ایم. بدی‌اش اینجاست که مبنای سود و جریمه هم به صورت سود مرکب است.

این مسأله‌ای است که کار ما را سخت‌تر کرده و مدام مبلغ بدهی‌های ما را افزایش می‌دهد تا امروز به بیش از هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

این شرایط فاجعه است و هیچکس توجهی به آن نمی‌کند. وقتی هم ما هشدار می‌دهیم، می‌گویند چرا حرف می‌زنی. یعنی چی که چرا می‌گوییم؟ مگر اموال شخصی ماست که بگوییم به کسی ربطی ندارد که شهرداری چقدر بدهکار است؟ اینها اموال مردم است. نمی‌توانیم به راحتی از کنارش رد شویم. اگر هم تا به حال رد شده‌ایم اشتباه کردیم و شاید اگر دو سال پیش همین حرف‌ها را زده بودیم تا امروز یک اقدامی صورت گرفته بود.

الان هم هدفمان از طرح این مسائل این است که این تیم جدید دچار غفلت نشود. اگر حساسیت‌های کافی به وجود نیاید زمان به سرعت در گیر و دار تغییرات مدیریتی می‌گذرد و وقتی متوجه ماجرا می‌شوند که حجم بدهی‌ها نسبت به الان هم افزایش زیادی داشته است.

*در سال‌های گذشته ظرفیت‌هایی در قانون برای پرداخت سود اوراق مشارکت پیامبر اعظم(ص) توسط دولت یا تهاتر بدهی شهرداری قم به بانک ملی با بدهی‌های دولت ایجاد شد. چرا از آن ظرفیت‌ها استفاده نشد؟
یک سری مصوبات در دولت قبل اتفاق افتاد که این مصوبه پرداخت سود اوراق مشارکت پیامبر اعظم(ص) از جمله آنها بود. دولت جدید یک تصمیم داشت و آن هم لغو کردن مصوبات هیئت دولت قبلی به فاصله زمانی مشخص بود که موجب شد این مصوبه هم لغو شود.

*مبالغ مختلفی به عنوان بدهی شهرداری قم ذکر می‌شود. مبلغ دقیق این بدهی‌ها کدام است؟
ما الان ۷۲۵ میلیارد تومان بابت اوراق مشارکت بلوار پیامبر اعظم بدهکار هستیم. ۲۷۰ میلیارد تومان هم بدهی ما بابت اوراق مشارکت فاز پنج عمار یاسر است.

۲۵۰ میلیارد تومان وام هم از بانک شهر گرفتیم. بخشی از آن سررسید شده و بخشی از آن هنوز نشده که حداکثر تا ۶ ماه آینده سررسید می‌شود که مبلغی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان باید پرداخت شود.

دو مبلغ ۲۰ میلیارد تومانی و ۱۸ میلیارد تومانی مؤسسه کوثرآفرینان کیش و بانک آتیه از ما طلبکار هستند که در مجموع می‌شود بیش از هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان. خیلی ساده است. مانند دو دو تا چهار تا و عجیب است که چرا عده‌ای قبول نمی‌کنند.

با توجه به شرایط دولت نمی‌توانیم امیدی به کمک دولت داشته باشیم و باید مشکلاتمان را خودمان با کار و برنامه‌ریزی حل کنیموام گرفتن چیز خوبی است. در زندگی شخصی هم همینطور است. وام موجب پیشرفت اقتصادی می‌شود منتهی به شرطی که به موقع بازپرداخت شود. اگر به موقع پرداخت نشود در نهایت به ضرر است.

الان همین اتفاق افتاده است. باید ببنیم چقدر املاک پیامبر اعظم(ص) ارزش افزوده پیاده کرده که اینهمه جریمه و سود را پوشش دهد.

*چرا بدهی‌ها با دیون دولت تهاتر نمی‌شود؟
همه شهرداری‌ها از دولت طلبکار هستند و فقط ما نیستیم. مسئله طلب ما از دولت نمی‌‌تواند موجب شود که کار خودمان را نادیده بگیریم. پولی از دولت گرفتیم و برای کاری سرمایه‌گذاری کردیم. امروز آن سرمایه‌گذاری مدیریت نشده و ثمر نداده ولی این ربطی به بدهی‌های دولت ندارد. ما با توجه به شرایط دولت نمی‌توانیم امیدی به کمک دولت داشته باشیم و باید مشکلاتمان را خودمان با کار و برنامه‌ریزی حل کنیم.

از وقتی که این بحث بدهی‌های بانکی شهرداری قم مطرح شد خیلی‌ مقاومت شد و خیلی‌ها خواستند انکار کنند اما اینها مطلب پنهانی نیست و همه باید در عملکردشان پاسخگو باشند. اگر هم اشتباهی هست باید بپذیریم.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcepo8x.jh87fi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما