چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۲۴
کد مطلب : 31195
منبع : روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم

تولد دوقلوهای به هم چسبیده در یکی از بیمارستان های قم

قم نيوز : قم نیوز: طی دو روز گذشته دوقلوهایی در بیمارستان حضرت زهرا(س) شهر قم به دنیا آمدند که از ناحیه سر به هم چسبیده هستند.
تولد دوقلوهای به هم چسبیده در یکی از بیمارستان های قم
به گزارش قم نیوز، این دوقلوها که در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان حضرت زهرا(س) بستری می باشند حال عمومی نسبتا خوبی دارند ولی از دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می کنند.

پزشک معالج این دو قلوها در پاسخ به این سووال که آیا بروز چنین تولد هایی دلیل خاصی دارد اظهار داشت: نمی توان گفت که این پدیده عامل ژنتیکی دارد، اصولا این گونه زایمان ها ارتباطی به ازدواج فامیلی هم ندارد و می تواند بر اثر عدم تقسیم مناسب سلول ها در رحم مادر به وجود بیاید.

دکتر امیر مسعود برقعی در مورد امکان جدا سازی این دوقلوها از هم گفت: باید بررسی های لازم انجام گیرد و اکنون برای اظهار نظر زود می باشد ولی می توان گفت اگر دو قلوها از قسمت استخوان به هم متصل باشند و بافت های مغز آنها درگیر نباشد می توان تا حد زیادی امید داشت که بتوان آنها را با موفقیت از هم جدا کرد در غیر این صورت، عمل جدا سازی تقریبا غیر ممکن است.

پزشک متخصص کودکان افزود: چون انجام سو نوگرافی در این وضعیت از این دو قلوها امکان ندارد نمی توان گفت دقیقا از چه ناحیه ای به هم چسبیده اند به همین دلیل باید عکسبرداری ام آر آی از قسمت سر انجام گیرد تا با شناسایی قسمت های متصل بتوانیم بهترین تصمیم را برای نجات جان آنها بگیریم.

برقعی با اشاره به این که اگر بافت مغزی دو قلوها به هم چسبیده باشد باید به همین صورت به زندگی خود ادامه دهند گفت: در صورت مشخص شدن این که اتصال فقط در ناحیه استخوان سر می باشد، در صورت لزوم آنها را هر چه سریع تر جهت انجام عمل جراحی جدا سازی به تهران اعزام خواهیم کرد.

پزشک معالج گفت: این موارد راه پیشگیری خاصی ندارد ولی با انجام سونوگرافی های دقیق در طول مدت بارداری و تحت مراقبت بودن مادر می توان از بروز چنین پدیده های نادری جلوگیری کرد.

این دو قلوهای پسر پنجمین فرزند والدین خود به شمار می آیند که از اتباع خارجی می باشند و پدر آنها به دلیل بیمه نبودن دوقلوها و مخارج سنگین این گونه اعمال جراحی از مسوولین و خیرین خواست به او کمک کنند

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdciwzap.t1az32bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما