شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب : 33196

شهر هوشمند قم؛ از رویا تا واقعیت

قم نيوز : قم نگار: کشور ما به طور کلی و شهر قم به طور خاص در ابتدای راه الکترونیکی شدن قرار داشته و فاصله بسیاری تا تحقق رویای هوشمندسازی وجود دارد.
شهر هوشمند قم؛ از رویا تا واقعیت
به گزارش قم نگار، امروز استفاده از ظرفیت‌های الکترونیکی و ارتباطاتی در بسیاری از حوزه‌ها رشد چشم‌گیری داشته است. در زمینه بهداشت و درمان، در زمینه اقتصاد و حتی در زمینه فرهنگ می‌توان نشانه‌هایی از ظهور و بروز فناوری‌های نوین الکترونیکی و ارتباطاتی را دید.

با این حال یکی از فضاهایی که می‌توان به طور چشمگیر از این ظرفیت‌ها استفاده کرد «شهر» است. امروز قریب به ۷۰ درصد از جمعیت کشورمان شهرنشین هستند و از این رو هر تغییر در زندگی شهرنشینی عملا می‌تواند کیفیت زندگی بسیاری از مردم را تغییر داده و بهبود بخشد.

تعاریف متعددی از شهر هوشمند ارائه شده است اما می‌توان گفت که غالب این تعاریف تاکید دارند که شهری هوشمند است که در آن با استفاده از ظرفیت‌ها بتوان زندگانی بهتری را برای انسان رقم زد و این زندگانی بهتر نیز منوط به بهره‌گیری بهتر و پایدار از منابع زیست محیطی است.

برای مثال در شهر سئول پایتخت کره جنوبی که یکی از نمونه‌های موفق توسعه هوشمندسازی است تمام اماکن عمومی این شهر دارای پوشش اینترنت وای فای رایگان هستند و شهروندان می‌توانند از این امکانات برای انجام کارهای روزمره خود استفاده کنند و مطمئنا وقتی به خدمات دولت الکترونیک در کره نگاه کنیم درخواهیم یافت که یک شهروند سئولی می‌تواند از داخل پارک و فضای سبز بخش عمده‌ای از کارهای روزمره خود را انجام دهد.

اما به نظر می‌رسد کشور ما به طور کلی و شهر قم به طور اخص در ابتدای راه الکترونیکی شدن قرار داشته و فاصله بسیاری تا تحقق این رویا وجود دارد.

در این زمینه مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان قم معتقد است برداشت‌های فعلی از حوزه فناوری اطلاعات جامع نیست و باید چه در سطح کشور و چه در سطح استان این برداشت‌ها اصلاح شود.

حسن ‌هانی با اشاره به اینکه یکی از بخش‌های استفاده از فناوری اطلاعات در حوزه اقتصادی است و این مسئله می‌تواند به طور جدی به دستگاه‌های اجرایی کمک کند، یادآور شد: ادارات دولتی می‌توانند با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی بخش عمده‌ای از خدمات خود را به سمت الکترونیکی شدن ببرند و با این اقدام هزینه‌های خود و مردم را کاهش دهند.

وی با اشاره به اینکه استان قم از نظر منابع انسانی در زمینه فناوری اطلاعات بسیار غنی است، ادامه داد: قریب به ۵ هزار دانشجو در مقاطع ارشد و دکترا در قم فعال هستند که می‌توان از ظرفیت آنها برای توسعه خدمات اداری بیشترین استفاده را برد.

علی ملک‌لی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم نیز با تاکید بر اینکه متاسفانه از ظرفیت‌های فناوری‌های نوین در کشور ما استفاده لازم به عمل نمی‌آید، ادامه داد: خوشبختانه شهرداری قم گام‌هایی را برای دستیابی به این ظرفیت‌ها برداشته است که یکی از آنها موضوع هوشمندسازی فراگیر سیستم شهری است تا بسترهای لازم برای شهر الکترونیک و سپس هوشمند فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه امروز ما نیازمند یک تحول اقتصادی هستیم که بخش عمده ای از آن از دل همین فناوری‌های نوین می‌تواند استخراج شود، گفت: یک مثال ساده در این خصوص روشنایی شهری است که متاسفانه اکنون تمام لامپ‌های معابر در تمام شب روشن هستند در صورتی که می‌توان این روشنایی را هوشمند و در بخشی از هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم به حوزه‌های هوشمندسازی شهری اشاره کرد و گفت: اقتصاد، محیط زیست، زندگی، حاکمیت و مردم از جمله حوزه‌هایی هستند که در زمینه هوشمندسازی موثرند و شهرداری قم نیز برنامه‌های خوبی در این حوزه‌ها دارد.

مرتضی محقق کارشناس برنامه‌ریزی شهری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اینکه موضوع هوشمندسازی شهر یک موضوع بسیار کلان است که گاهی نیز در کشور با موضوع الکترونیک کردن خدمات اشتباه گرفته می‌شود، گفت: از دولت هوشمند تا دولت الکترونیک فاصله بسیاری وجود دارد و در زمینه شهری نیز بین مدیریت الکترونیک شهر با مدیریت هوشمند تفاوت بسیاری است.

وی با اشاره به اینکه ما هنوز الفبای الکترونیک کردن خدمات را یاد نگرفته‌ایم بنابراین نمی‌توان سراغ هوشمندسازی شهرها رفت، گفت: برای مثال یکی از نمودهای هوشمندسازی شهرها مسئله هوشمند کردن شهروندان است؛ شهر بوستون آمریکا مقر بیش از ۷۰ کالج است که هشت مورد آنها کاملا تحقیقاتی است و سالانه بیش از ۱.۵ میلیارد دلار هزینه تحقیقاتی دارند.

محقق تکنولوژهای شهر هوشمند را نیز شامل فناوری‌هایی دانست که می‌توانند حجم انبوهی از اطلاعات شهری را پردازش و بر اساس آن به شهروندان خدمت ارائه کنند و ادامه داد: تغییر هوشمندانه مسیر ترافیک، شناسایی نقاط جرم خیز و... از جمله فناوری‌هایی است که امروز در برخی از شهرهای هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این کارشناس مسایل شهری با اشاره به اینکه قرار است قم پایلوت اجرایی‌سازی تنها یکی از خدمات الکترونیک در کشور باشد، گفت: با این حال این طرح با توجه به آماده نبودن زیرساخت‌های فنی هنوز اجرایی نشده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون سه جلسه از کارگروه توسعه دولت الکترونیک استان قم برگزار شده اما هیچ گزارشی از روند پیشرفت‌ها به مردم ارائه نشده است، ادامه داد: در چنین شرایطی چه طور می‌توان انتظار داشت قم به سمت مدیریت هوشمند حرکت کند.

البته پیش از این نیز در طی گزارش‌هایی عنوان شده بود که مشکل اصلی اجرایی نشدن فاز نخست دولت الکترونیک در قم به دلیل عدم توسعه بسترهای اینترانت ملی است که نه تنها در قم بلکه در کل کشور با مشکلات جدی مواجه است.

اما باید توجه داشته باشیم که اگر قرار باشد اقتصاد ایران و به تبع آن اقتصاد قم دارای جهش در رشد باشد نیازمند استفاده از فناوری‌های نوین الکترونیکی و ارتباطاتی است.

به واقع بخش عمده‌ای از هزینه‌های مردم و دولت و شهرداری‌ها را می‌توان با استفاده از قابلیت‌های نوین خدمات الکترونیکی کاهش داد و سهم بهره‌وری در رشد ناخالص داخلی را بهبود بخشید. این مسئله نیاز به یک عزم جدی در میان مسئولان و همچنین آگاه سازی مردم دارد. دستیابی به الگوی شهر هوشمند در وضعیت فعلی صرفا شبیه بیان یک آرزو می‌ماند اما به عنوان رسانه موظفیم تا جدیدترین دستاوردهایی که می‌تواند بسیاری از چالش‌ها در سطح استان و شهر قم را برطرف کند به گوش مردم برسانیم تا حداقل یک مطالبه جدی پیش روی مسئولان امر قرار گیرد و به تبع آن از سوی مسئولان نیز به این نیازها پاسخ درخوری ارائه شود.

بهترین پاسخی که می‌توان از مسئولان امر در شرایط کنونی در قم دریافت کرد این است که بسترهای لازم برای ارتباط تمام ادارات استان با شبکه ملی اطلاعات فراهم شده است و تنها یکی از خدمات دولت الکترونیک به عنوان پایلوت می‌تواند در قم پیاده‌سازی شود.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcb08bf.rhbf9piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما