چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب : 33606
مدیرکل بهزیستی قم ::

امسال 56 هزار کودک قمی مورد ارزیابی بینایی‌سنجی قرار می‌گیرند

قم نيوز : قم نگار: مدیرکل بهزیستی قم گفت: امسال 56 هزار کودک 3 تا 6 سال قمی مورد ارزیابی بینایی قرار گیرند و تلاش می‌شود 100 درصد کودکان 3 تا 6 سال معاینه شده و از والدین درخواست می‌شود حتماً به مراکز بینایی‌سنجی برای ارزیابی بینایی کودکان مراجعه کنند.
امسال 56 هزار کودک قمی مورد ارزیابی بینایی‌سنجی قرار می‌گیرند
به گزارش قم نگار، رضا سلیقه از شروع طرح پیشگیری تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال خبر داد و اظهار داشت: در تمام مهدهای کودک، مراکز پیش‌دبستانی، مراکز بهداشتی و سایر پایگاه‌ها در شهر و روستا غربالگری کودکان انجام می شود و والدین با مراجعه به موقع و انجام بینایی سنجی کودکانشان می‌توانند از مشکلات بعدی ناشی از تنبلی چشم پیشگیری کنند.

مدیرکل بهزیستی استان قم با اشاره به اینکه تنبلی چشم اختلالی فاقد علامت است و فقط از طریق انجام بینایی سنجی قابل تشخیص است افزود: با تشخیص به موقع اختلالی است که به راحتی درمان می‌شود. سن طلایی انجام مداخله و درمان تنبلی چشم برای پیشگیری از نابینایی تا قبل از ۶ سالگی است.

وی خاطر نشان کرد: پیش بینی می‌شود امسال ۵۶ هزار کودک ۳ تا ۶ سال قمی مورد ارزیابی بینایی قرار گیرند و تلاش می‌شود ۱۰۰ درصد کودکان ۳ تا ۶ سال معاینه شده و از والدین درخواست می‌شود حتماً به مراکز بینایی سنجی برای ارزیابی بینایی کودکانشان مراجعه کنند.

سلیقه بیان کرد: علاوه بر پایگاه غیر دایمی که از اول آبان فعال هستند دو مرکز دایمی بینایی سنجی درشهر قم وجود دارد یکی درمانگاه حضرت ابوالفضل (ع) واقع در خیابان امامزاده ابراهیم و دیگری در مجتمع مسبح بهزیستی واقع در خیابان دورشهر، جنب پزشکی قانونی در طول سال فعالیت می‌کند.

مدیرکل بهزیستی قم گفت: نزدیک به ۱۰۰ پایگاه (مهدهای کودک –مکتب القرآن- مراکز پیش دبستانی و درمانگاه یا بیمارستان) در سطح شهرستان، ۸ بینایی سنج (اپتومتریست) و ۲ چشم پزشک در این طرح همکاری می‌کنند.

وی گفت: تعرفی پرداختی خانواده‌ها در سطح یک: سنجش بینایی با تابلوی E در این طرح هزار تومان و تعرفه سنجش بینایی با دستگاه ۲ هزار تومان است.

سلیقه افزود: در صورتی که پس از معاینه در سطح یک تشخیص داده شود که کودک باید به سطح ۲ (یعنی بینایی سنجی) و یا احیاناً" سطح ۳ (یعنی چشم پزشک) مراجعه کند، معاینه در سطح ۲ و ۳ رایگان است.

وی گفت: در صورتی که در سطح ۲ بینایی سنج کودک را به چشم پزشک ارجاع دهد در این مرحله نیز معاینه رایگان است.

سلیقه گفت: با توجه به شایع بودن بیماری تنبلی چشم و لزوم تشخیص آن تا قبل از ۶ سالگی طرح بینایی سنجی در حال انجام است، زیرا در صورتی که قبل از ۶ سالگی تنبلی تشخیص داده نشود دیگر نمی‌توان آن را درمان کرد، بنابر این لازم است خانواده‌ها هرساله تا قبل از شش سالگی به پایگاه‌های سنجش بینایی مراجعه کرده و به سنجش بینایی کودکانشان بپردازند.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdch--nx.23nxvdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما