پنجشنبه ۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : 34654
منبع : قم نگار

تولید ۲۱ کیلوگرم زعفران در استان قم

قم نيوز : قم نگار: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: در سال جاری ۲۱ کیلوگرم زعفران در استان قم تولید شد.
تولید ۲۱ کیلوگرم زعفران در استان قم
به گزارش قم نگار، رضا وکیل اظهار داشت: سطح زیر کشت زعفران در استان قم ۷ هکتار است که با توجه به عملکرد محصول در واحد سطح که ۳ کیلوگرم می باشد، ۲۱ کیلوگرم زعفران خالص و خشک در استان قم تولید شده است.

وی با اشاره به اینکه این محصول در بخش های خلجستان، سلفچگان و کهک تولید می شود، افزود: زعفران یکی از گیاهان گران قیمت است که به علت نداشتن مخارج کاشت در صورتی که همه ساله خوب از آن مواظبت شود، سود سرشاری نصیب زارعین می کند.

وکیل تصریح کرد: کاشت زعفران می تواند قشر عظیمی از زنان و دختران روستایی را به کار گیرد و نه تنها باعث اشتغال و پر کردن اوقات فراغت آنان می شود، بلکه می تواند از این راه کمک مؤثری به اقتصاد خانوار بنماید.

وی با اشاره به اینکه زعفران گیاهی است گرمسیری و در نقاطی که آب و هوای معتدل داشته و دارای تابستان های گرم و خشک و آفتابی و پاییز و زمستان نسبتا ملایم دارد، به خوبی رشد می کند، بیان داشت: پیاز زعفران تابستان فعالیت ندارد، دوره بیداری و فعالیت آن از حدود آبان تا اردیبهشت است و با شروع فصل گرما برگ هایش زرد شده و می خشکد و پیاز به خواب می رود پس اراضی با بافت خاک سبک نیزجای مناسبی برای کشت زعفران است.

وی به شرایط کشت زعفران نیز اشاره کرد و افزود: از مرداد ماه تا مهر ماه می توان به کشت زعفران اقدام نمود، پس از کاشت غده زعفران در زمین به مدت ۷ ـ ۴ و در بعضی مناطق تا ۱۰ سال باقی مانده و محصول می دهد و از این نظر احتیاجی به کاشت مجدد در سال های بعد ندارد.

وکیل تصریح کرد: مزرعه زعفران در سال اول محصول قابل توجهی نخواهد داد و فقط تعدادی از غده هایی که درشت بوده و ذخیره غذایی کافی داشته اند گل داده و تولید محصول می کند.

وی ادامه داد: معمولاً اواسط آبان ماه گل های بنفش رنگی در مزرعه ظاهر می شود و به محض پیدایش اولین گل برداشت آغاز شده و تقریبا سه هفته ادامه دارد.

وکیل تصریح کرد: موقعی که گل ها ظاهر می شوند، مزرعه زعفران خوش منظره، معطر و به رنگ ارغوانی یا بنفش خوش رنگی در می آید و یکی از زیباترین چشم اندازهای طبیعت را زمانی می توان دید که مزرعه زعفران به گل نشسته است زیرا در آغاز سرما و خزان کلیه گیاهان که هیچ گلی در صحرا نیست گل می دهند.

معاون بهبود تولید گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم اضافه کرد: برای چیدن گل ها پیش از آنکه خورشید صبحگاهی اشعه نارنجی خود را بر مزرعه پوشیده از گل بتاباند، برداشت شروع و تا ساعت ۹ صبح ادامه می یابد. عملیات گل چینی حدودا ۲۵ ـ ۱۵ روز به طول می انجامد.

وی افزود: پس از آنکه گل را چیدند، آنها را در سایه روی هم می ریزند و تارهای قرمز (مادگی) را از گل ها می کشند و آنها را بین انگشتان خود نگاه می دارند و وقتی دسته کوچکی شد، با نخی باریک آن را می بندند و سپس در سایه روی پارچه تمیزی پهن می کنند تا خشک شود. تارها پس از خشک شدن به رنگ زرشکی در می آیند که بسیار چشم نواز است. این طرّه های قشنگ و خوشبو، زعفران است که به آن طلای قرمز هم می گویند.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcba0bf.rhbaspiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما