يکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب : 35011
آیت الله نوری همدانی:

اجرای تعالیم قرآنی در جامعه مورد توجه مراکز فرهنگی قرار گیرد

قم نيوز : قم نگار: مرجع تقلید شیعیان با تاکید بر اهمیت عملی سازی قرآن در جامعه، گفت: امر عفاف و حجاب و ربا در بانک‌ها از جمله امور قرآنی مورد غفلت واقع شده است.
اجرای تعالیم قرآنی در جامعه مورد توجه مراکز فرهنگی قرار گیرد
به گزارش قم نگار، آیت الله حسین نوری همدانی ظهر امروز در دیدار با اعضای ستاد اجرایی مدهامتان با اشاره به اینکه در مسائل فقهی حتی در حوزه‌های علمیه هم با کمبود مواجه هستیم، اظهار داشت: سه نوع جهاد در کتب فقهی از جمله جهاد دعوت به اسلام، جهاد به معنای دفاع و جهاد بغات به معنای برخورد با کسی که با ائمه به مخالفت برخاسته، برشمرده شده است.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه امام خمینی (ره) که مفسر برجسته قرآن بودند هشت نوع جهاد را از قرآن استخراج کرده‌اند، افزود: امام خمینی (ره) جهاد برای نجات مستضعفان، جهاد برای از بین بردن فتنه و فساد، جهاد برای اجرای عقل، جهاد برای تأسیس حکومت و جهاد مبارزه با منکرهای کلان و جهاد با کسانی که قصد تجاوز به مملکت اسلامی را دارند، به عنوان انواع جهاد برشمردند.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به اینکه علم به قرآن بهترین نعمتی است که خداوند به برخی از بندگان خود عطا کرده است، خاطرنشان کرد: قرآن راهی است که خداوند برای صالحان قرار داده تا در آن گام بردارند و بهاری است که در دل فقها به وجود آورده است.

وی با اشاره به اینکه باید برای فراگرفتن قرآن مراحلی را طی کنیم، تصریح کرد: بعد از یادگرفتن الفاظ و قرائت باید به تفسیر قرآن اهتمام شود که در این زمینه تفسیر المیزان یکی از نمونه‌های برجسته است که تنها برای یک آیه یک میلیون و ۲۶۰ هزار معنا آورده شده است که نشان از عمق معنایی قرآن دارد.

آیت الله نوری همدانی خاطرنشان کرد: برای ترویج قرآن نباید تنها به امر قرائت و حفظ قرآن توجه کرد و باید برای عملی سازی قرآن تلاش کرد که تا به امروز مغفول مانده است.

مرجع تقلید شیعیان با اشاربه اینکه باید در کنار گروه‌هایی که برای تفسیر و حفظ ایجاد شده‌اند گروهی از افراد هم برای عملی سازی قرآن به وجود بیاید، افزود: همانطور که ما امروز برای جهاد عملی و فیزیکی می‌توانیم از سردار سلیمانی و سید حسن نصرالله نام ببریم در امر جهاد عملی سازی قرآن هم باید چنین الگوهایی داشته باشیم.

وی عنوان کرد: در جامعه ما آنچنان که باید قران عملی نشده است، حجاب و عفاف آیه‌ای از قرآن است و بر آن تاکید شده و چند سال است که بر سر زبان‌ها آمده اما هیچ اقدام عملی برای بهبود آن صورت نگرفته و روز به روز هم وضعیت آن هم ناگوارتر می‌شود.

آیت الله نوری همدانی با اشاره به اینکه ربا در قرآن مورد تکذیب قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: عمل به قرآن در جامعه ما مغفول مانده و در حالی که قرآن ربا را جنگ با خدا خوانده است می‌بینیم که بانک‌ها سود دیرکرد دریافت می‌کنند.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcjvyet.uqeivzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما