دوشنبه ۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : 35696
در باشگاه هنرمندان عکاس قم مطرح شد؛

عکاسان زشت و زیبای معماری و شهرسازی قم را به تصویر بکشند

قم نيوز : قم نگار: یکی از اساتید دانشگاه و کارشناس معماری گفت: عکاسان می‌توانند در یک مجموعه عکس با رویکرد نقد اجتماعی زشت و زیبای معماری و شهرسازی قم را به تصویر بکشند.
عکاسان زشت و زیبای معماری و شهرسازی قم را به تصویر بکشند
به گزارش قم نگار، سومین جشنواره رسانه و مهندسی با محورهای تجلی معنویت در معماری شهر مقدس قم، نما و منظر شهری مطلوب شهر مقدس قم (زشت و زیبای شهر)، بافت معماری جدید و قدیم، مناظر و چشم‌اندازهای شهری قم و جاذبه‌های مذهبی فرهنگی و تاریخی شهر مقدس قم فراخوان شده است که به موضوعات کلی اشاره دارد و دست عکاسان برای ارائه آثار در این موضوعات باز است.

جلال محدثی شامگاه یکشنبه در سیزدهمین نشست باشگاه هنرمندان عکاس قم که در حوزه هنری استان قم و با محوریت بخش عکس جشنواره رسانه و مهندسی برگزار شد، بیان داشت: عکاسان برای ارائه آثار خود به این جشنواره باید به مفاهیم موجود در محورهای فراخوان دقت بیشتری داشته باشند، به عنوان نمونه تجلی معنویت در معماری شهر قم تنها به جنبه‌های مذهبی و دینی مربوط نمی‌شود بلکه می‌توان در سوژه‌های مختلفی به ابعاد معنایی آن اندیشید.

وی افزود: هر آن چیزی که در معماری شهر می‌تواند معنایی را انتقال دهد در حقیقت تجلی‌گاه معنویت است چرا که همه آنچه که در این دنیا وجود دارد یه جنبه مادی و یک جنبه معنایی با خود به همراه دارد.

این استاد دانشگاه، با اشاره به محور دیگر بخش عکس جشنواره رسانه و مهندسی، «نما و منظرشهری» را از موضوعات مهم در معماری برشمرد و افزود: سیمای شهری آن چیزی است که از ذهن می‌گذرد و به ذهن می‌نشیند در حالی که منظر آن چیزی است که به چشم می‌آید و با چشم می‌توان آن را دریافت کرد.

وی بیان داشت: ممکن است افراد مختلف از سیما و منظر یک شهر قضاوت‌های متفاوتی داشته باشند که عکاسان می‌توانند در یک مجموعه عکس حتی با رویکرد نقد اجتماعی آنچه در شهر می‌گذرد از نظر معماری و شهرسازی، زشت و زیبایی‌های موجود را نشان دهند.

ساختار شهری قم یک بخش مدرنیته و یک بخش سنتی دارد
محدثی عنوان داشت: ساختار شهری قم یک بخش مدرنیته و یک بخش سنتی دارد که در این بین سوژه‌های مختلفی برای به تصویر کشیدن وجود دارد که گا‌ها این دو فضا با یکدیگر در تناقض هستند و اختلافات فاحشی دارند.

وی با بیان اینکه در برخی از کشورهای غربی ضابطه‌هایی وجود دارد که افراد نمی‌توانند از هر رنگ و یا نمایی برای ساختمان خود استفاده کنند، ابراز داشت: متأسفانه در ایران چنین چیزی نداریم که به همین دلیل شاهد اختشاشات بصری زیادی هستیم.

این کار‌شناس ارشد معماری ادامه داد: بافت‌های شهری حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و یک تصویر از نمای بالا می‌تواند چگونگی شهر را به لحاظ مهندسی نشان دهد.


معماری یک مفهوم است
وی در بخش دیگری از سخنان خود معماری را یک مفهوم دانست و افزود: انسان برای ادامه زندگی خود کیفیت‌هایی در زمینه‌های مختلف در نظر می‌گیرد و ما در به تصویر کشیدن و ثبت یک اثر معماری باید کیفیت آن را مد نظر قرار دهیم که چه حرفی برای گفتن دارند و در کنار چه عناصری بر کیفیت آن افزوده می‌شود.

این استاد دانشگاه، با بیان اینکه حضور نور در زندگی و فرهنگ ایرانی به خصوص در عرصه ساخت و ساز از قدیم پررنگ بوده اما امروز کمتر شاهد آن هستیم، افزود: به عنوان نمونه می‌توان به معماری تیمچه قم اشاره کرد که نور، به داخل راه دارد و نه تنها فضای محیط را روشن می‌کند بلکه برجستگی‌های معماری اطراف را هم نمایان می‌کند که متأسفانه امروز جای نور که سبقه فرهنگی و تمدنی در بین ایرانیان کمتر دیده می‌شود.

عکاسان به رسالت خود عمل کنند
مسئول باشگاه هنرمندان عکاس استان قم نیز در این نشست اظهار داشت: برخی از نهادهای و ادارات استان همانند سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم مبادرت به برگزاری جشنواره رسانه‌ای در بخش‌های مختلف از جمله بخش عکس می‌کنند که این اقدام قابل تحسین است.

ابراهیم سلیمانی از کلیه عکاسان و علاقمندان به عکاسی خواست تا این فرصت را مغتنم شمرده و با حضور در این جشنواره به بخشی از رسالتی که در زمینه شهرشان به دوش دارند جامه عمل بپوشانند.

وی همچنین برپایی این کارگاه تخصصی که در زمینه معماری و شهرسازی با حضور یکی از کار‌شناسان برجسته این عرصه که در هنر نیز دستی بر آتش دارند برگزار شد را به تعمیق نگاه عکاسان برای حضور در جشنواره رسانه و مهندسی مفید دانست.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdciqqap.t1aw32bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما