يکشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۶
کد مطلب : 35859
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم:

تولید عرضه‌محور عاملی برای نابودی محیط‌زیست/ اقدامات زیست محیطی "جزیره‌ای" است

قم نيوز : قم نگار: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی قم با تاکید براینکه باید برنامه‌های زیست‌محیطی جامع‌نگر باشد، گفت: اقدامات حفاظت از محیط‌زیست تا به امروز جزئی نگر و جزیره‌ای بوده است.
تولید عرضه‌محور عاملی برای نابودی محیط‌زیست/ اقدامات زیست محیطی "جزیره‌ای" است
به گزارش قم نگار، سید حسن رضوی در همایش بررسی بحران خشکسالی و ریزگردها در استان قم به مناسبت هفته کاهش اثرات بلای طبیعی که ظهرامروز در سالن همایش‌های اداره محیط‌زیست استان قم برگزار شد، اظهار داشت: در هر کشوری برنامه محور همه مسائل بوده و اگر بر اساس برنامه مسائل را انجام ندهیم اقدامات موثری نخواهیم داشت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم با بیان اینکه در سال‌ها گذشته در همه مسائل برنامه داشتیم اما جامع نبوده و هم پوشانی نداشته است، افزود: برنامه‌ها در هر دروه‌ای بر‌اساس شخص‌محوری و زمان‌محوری و به صورت جزیره‌ای انجام شده است.

وی عنوان کرد: آینده‌ای را به وجود آورده‌ایم که با چالش مواجه شده است، برمبنای بد و بدتر تصمیم می‌گیریم و هیچ گاه انتخابی بین خوب و خوب‌تر نداشته‌ایم.

رضوی با بیان اینکه اگر نگاهی به آینده داشته باشیم آینده از بر هم کنش ۴ مؤلفه به وجود می‌آید و نمی‌توانیم این مؤلفه‌ها را نادیده بگیریم،خاطرنشان کرد: نمی‌شود که ۸۰‌درصد آلودگی در کلان شهر ناشی از ماشین و موتورسیکلت باشد و در این میان صنعت تنها به فکر تولید باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم بیان کرد: اگر مؤلفه‌های آینده‌نگری را مد‌نظر قرار دهیم باید روندهایی که انجام شده بازنگری شود، زمان حرف زدن تمام شده است و اگر می‌خواهیم آینده بدتر از این نداشته باشیم، باید اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه برای اقدام نباید از سناریوهای موجود خود را جدا کنیم، افزود: نمی‌توانیم به عنوان جزیره تصمیم بگیریم و باید سناریوهای منطقه‌ای و جهانی را مد نظر قرار دهیم و بر آن اساس سناریوهای بخشی و استانی را تعریف کنیم.

رضوی با انتقاد از اینکه تأخیر بیش از ۳۰ ساله در توجه به محیط زیست داریم، عنوان کرد: از سال ۵۴ درگیری‌ها و آلارم محیط زیست به صدا درآمده است اما درکشور ما چند سالی است که این مباحث مطرح شده آن هم به این دلیل که مشکلات عیان شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم با اشاره به اینکه باید به ناکارآمدی‌های گذشته اقرار کنیم، خاطرنشان کرد: در همه برنامه‌ها فکر می‌کردیم که تولید و عرضه محور همه بحث‌هاست اما به چه قیمتی روزی دو هزار خودرو را پلاک کردیم و در اختیار مصرف کننده قرار دادیم که این آلودگی را به وجود آوردیم.

وی با انتقاد از اینکه تولید عرضه محور یکی از معایب ما بوده است، افزود: باید یا تولید را کاهش می‌دادیم و یا به دنبال تولید استاندارد می‌رفتیم که هیچ کدام از این اقدامات را انجام ندادیم و حالا باید برای این بحران چاره اندیشی کنیم.

رضوی با اشاره به اینکه برای کار کارشناسی باید نگاه کارشناسی داشته باشیم، تصریح کرد: محیط زیست شخص محور و دستگاه محور نیست و باید همه اقشار و دستگاه‌ها را در بربگیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم با بیا اینکه توسعه اقتصادی در سال‌های گذشته مبتبی بر مسائل سیاسی، فرهنگی و زیست محیطی بوده است، افزود: ما در توسعه خود این مسائل را مد نظر قرار نداده‌ایم و این باعث شده که با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنیم.

وی بیان کرد: براساس گزارش سازمان ملل آلودگی آبی، کمبودآب، کویرزایی و جنگل زدایی از مشکلات محیطی جهان است که با همه آن‌ها در ایران مواجه هستیم و به همین دلیل است که امروز محیط زیست و اشتغال دو چالش پیش روی دولت است.

رضوی با تاکید بر اینکه برنامه‌های ما باید جامع نگری داشته باشدو باید این اصل را پیش هر چیزی مد نظر قرار دهیم، عنوان کرد: عصر برنامه ریزی انتزاعی تمام شده است و اگر نگاه جهانی داشته باشیم از سال ۲۰۰۰ به بعد تحول اساسی در برنامه ریزی ایجاد شد و اصل بیدار باش زدند و بر اساس این روش‌های متداول برنامه ریزی را کنار گذاشتند و روش‌های نوین را دنباله روی کردند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم خاطرنشان کرد: باید هم زیستی برای برنامه ریزی در شرایط اقتصادی، اجتماعی و پایداری محیطی به وجود بیاید، دنیا به این نتیجه رسیده است که اصول توسعه پایداری محیطی است و دنیا به این شعار رسیده است که کار بهتر حتی پول کمتر و محیط زیست بهتر اما در گذشته فقط کار بیشتر و پول بیشتر بوده است.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcjhoet.uqeiizsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما