چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۲:۳۵
کد مطلب : 35917
منبع : خراسان

چرا«جشنواره فیلم عمار»مردمی شد؟

قم نيوز : قم نگار: بعداز اتفاقات سال ۸۸ بسیاری فقط شاهد و ناظر این رخدادها بودند. آن زمان، بازار فیلم گرفتن با تلفن همراه ،اوج گرفت و بسیاری از اتفاقات آن روزها توسط دوربین های تلفن همراه ثبت شد.
چرا«جشنواره فیلم عمار»مردمی شد؟
به گزارش قم نگار، بعداز اتفاقات سال ۸۸ بسیاری فقط شاهد و ناظر این رخدادها بودند. آن زمان، بازار فیلم گرفتن با تلفن همراه ،اوج گرفت و بسیاری از اتفاقات آن روزها توسط دوربین های تلفن همراه ثبت شد اما جمعی از فیلمسازان و فعالان فرهنگی و هنری دور هم جمع شدند و تصمیم گرفتند تا نگاه جوانان و فیلمسازان غیر حرفه ای را در خصوص این رخداد ها در جشنواره ای ، به نمایش بگذارند و این گونه جشنواره عمار شکل گرفت ویک سال بعد نخستین جشنواره فیلم عمار برگزار شد. همان سال نادر طالب زاده و وحید جلیلی از اعضای شورای سیاست گذاری اعلام کردند که این جشنواره ، یک حرکت فرهنگی –هنری متفاوت است و بیشتر بر اساس حمایت های مردمی شکل گرفته است و چون جشنواره اعتبار مالی مشخصی نداشت ،با کمک های مردمی برگزار شد.در مورد انتخاب عنوان جشنواره هم ،مسئولان برگزاری ،گفتند که به دلیل این که عمار یاسر،پرچمدار روشنگری و تبیین حق‌طلبانه در صدر اسلام بود؛ این نام را برای جشنواره برگزیدند و از آن سال تاکنون این جشنواره ،همچنان در هفته بصیرت برگزار می شود و هر سال راه رشد و ترقی را نسبت به گذشته در پیش گرفته است اما دراین سال ها چه اتفاقی افتاد که جشنواره عمار ،باقی ماند؟

در دوره اول جشنواره ۲۰اثر در سی نقطه از کشور از جمله چند روستا به نمایش در آمد. اغلب این کارها آماتوری و فاقد ویژگی های یک اثر سینمایی بودند. برخی از آثار با دوربین های چندمگاپیکسلی و ساده گوشی های تلفن همراه ثبت شده بود و همین توجه به روستاییان و اقشار و آحاد مختلف جامعه ، سبب شد تا خیلی زود این جشنواره جای خود را در میان مردم باز کند و عنوان "مردمی " به خود بگیرد. با توجه به برگزاری غیر متعارف جشنواره ،همکاری مردم در برگزاری جشنواره و اکران فیلم ها در شهرهای کوچک و روستاها ، باعث شد تا جشنواره ، جایگاه ویژه ای در میان مخاطبان خود پیدا کند.ستاد برگزاری از همکاری نکردن صدا وسیما ووزارت ارشاد گله داشتند و در شرایطی که دیگر امیدی به برگزاری این جشنواره نبود،فراخوان دومین دوره جشنواره منتشر شد و دراین دوره ، بخش های دیگری هم به جشنواره افزوده شد.تاریخ انقلاب، جنگ نرم، فتنه ۸۸، نقد درون‌گفتمانی و بیداری اسلامی هم از بخش هایی بودند که در دوره دوم به جشنواره اضافه شدند.استقبال مردمی از این دوره جشنواره افزایش یافت و سیصد و بیست اثراز سوی فیلمسازان به دبیرخانه ارسال شد و در سیصد نقطه از کشورهم فیلم های این جشنواره به نمایش گذاشته شد.سیر صعودی شرکت کنندگان و مخاطبان این جشنواره ،همچنان ادامه پیدا کرد ودوره سوم این جشنواره ، در حالی برگزار شد که ۹۰۰نفر آثار خود را با موضوعات مرتبط با جشنواره ارسال کردند وتعداد نقاط نمایش دهنده و اکران فیلم هم با افزایش سه برابری به ۹۰۰ نقطه افزایش یافت. در همین سال وحید جلیلی از اعضای شورای سیاست گذاری از اختصاص ندادن بودجه مصوب این جشنواره گله کرد و جشنواره همچنان با استقبال مخاطبان وعلاقه مندان رو به رو شد و نکته جالب تر این که هر سال این جشنواره نسبت به قبل بهتر می شد وفیلم هایی که به دبیر خانه می رسید، از کیفیت بهتری برخوردار بود.

چهارمین دوره از جشنواره هم درسال ۹۲ در حالی برگزار شد که فیلمسازان حرفه ای و جوان هم به جشنواره ورود کردند و این حضور نشان داد که جشنواره محفلی برای نمایش آثار خاص فرهنگی و بروز استعداد های جوان است. علاوه بر آن اضافه شدن بخش بین الملل باعث شد تا بسیاری از فیلمسازان مستقل هم در این جشنواره شرکت کنند. ۱۷۰۰ اثر داخلی و ۵۰۰ اثر بین المللی در این دوره از جشنواره شرکت کردند. تعداد اکران های همزمان در همه استان های کشور به بیش از ۲۵۰۰ اکران رسید. در حالی که در بسیاری از مکان های کشور اکران ها در طول سال تداوم داشت و مساجد ، مدارس ، تکیه ها و منازل برخی از علاقه مندان ، پذیرای مخاطبانی بود که علاقه مند به دیدن فیلم های جشنواره بودند.در پنجمین دوره ، پای هنرمندان و سینماگران حرفه ای هم به جشنواره باز شدو پروانه معصومی به دلیل حضور در فیلم " اشک مادر" که در ارتباط با موضوع فتنه بود، جایزه بازیگری رااز آن خود کرد و فرخ نعمتی هم بهترین بازیگر مرد شد.در این میان می توان به حضور آرش سجادی حسینی ومسعود تکاور هم اشاره کرد که حضور این هنرمندان هم باعث اعتبار بیشتر جشنواره نسبت به گذشته شد وهم مقبولیت جشنواره را در میان هنرمندان نشان می داد.

و حالا هم که جشنواره ششمین دوره خود را پشت سر می گذارد و ما شاهد اقبال مردمی هستیم .در این دوره حتی فیلم ها در برخی از ایستگاه های مترو هم به نمایش در می آیند. بخش گرافیک و بازی های رایانه ای هم به جشنواره افزوده شده است.فیلم ها در شهر ها و روستاهای مختلف کشور، نمایش داده می شود و در مجموع بسیاری از مخاطبان مردمی ، از برنامه های این جشنواره استفاده می کنند.

نقطه عطف جشنواره
با همه این اوصاف ، آن چه باعث رونق بیشتر جشنواره و مقبولیت آن در میان همه شد ، به واسطه سومین دوره برگزاری جشنواره و دیداری بود که رهبر انقلاب با عوامل برگزاری این جشنواره داشتند.

در این دیدار ؛رهبر انقلاب پس از شنیدن صحبت های حاضران، توصیه هایی برای برگزاری بهتر جشنواره داشتند و توجه به موضوع دین و معارف دینی و همچنین انقلاب اسلامی و ارزش‌های انقلاب در این جشنواره را اقدامی مبارک خواندند و گفتند که نگاه به هنر اسلامی و سینمای دینی باید نگاهی بلندمدت و همراه با برنامه‌ریزی دقیق و امید به آینده و بهره‌گیری مناسب از ابزار هنر برای تاثیرگذاری حداکثری باشد.

از آن زمان به بعد جشنواره ، به بستری برای کار فرهنگی تبدیل شده است و حالا در بسیاری از شهرها ، نمایش فیلم های جشنواره عمار را شاهدیم و مخاطبانی که هیچگاه نمایش فیلمی در شهر یا روستای خود نداشتند ، این روزها می توانند به واسطه جشنواره عمار، حداقل شاهد تماشای برخی از فیلم ها باشند.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcefo8x.jh8nzi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما