شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۵۶
کد مطلب : 36022
منبع : پایگاه اطلاع رسانی قم نگار
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی:

قیام ۱۹ دی طلاب قم زمینه پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم کرد

قم نيوز : قم نگار: عضو هیئت علمی جامعه المصطفی گفت: تظاهرات قیام خونین ۱۹ دی در قم جرقه‌ای شد تا شهرهای دیگر مراسم یادبود شهدای حادثه قم را بگیرند و خود این سلسله مجالس یادبود سبب شد تا آتش این جرقه به سراسر کشور منتقل شود و زمینه پیروزی انقلاب اسلامی فراهم شود.
قیام ۱۹ دی طلاب قم زمینه پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم کرد
آیت الله محسن غرویان درگفت‌و‌گو با خبرنگار قم نگار، با اشاره فرا رسیدن قیام خونین ۱۹ دی ماه اظهار داشت: ۱۹ دی نقطه آغازی جهت شکل‌گیری انقلاب اسلامی شد، هنگامی که رژیم شاه به امام خمینی (ره) به عنوان مرجع تقلید و عالمی با تقوا که برای طلاب شخص مهمی بود توهین کرد خشم طلاب شعله‌ور شد و برای ادای احترام و انجام وظیفه در قبال مرجعیت شیعه به خیابان‌ها ریختند و انزجار خود از رژیم شاهنشاهی را نشان دادند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی افزود: روزنامه اطلاعات مقاله‌ای با نام مستعار احمد رشیدی مطلق که از درباریان رژیم شاه بود تحت عنوان ارتجاع سفید و سرخ چاپ کرد که در آن به امام خمینی (ره) توهین شده بود که این مقاله عاملی جهت اعتراض مردم و روحانیت و مراجع علیه رژیم شاه شد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با نقل خاطره‌ای از حضور خود در واقعه خونین ۱۹ دی ماه در قم افزود: آن روز‌ها در حوزه علمیه رسالت قم که در خیابان صفائیه قرار داشت درس می‌خواندم و حجره داشتم که شاهد تظاهرات مردم و طلاب تا چهارراه بیمارستان بودم که کماندوهای شاه به مردم و طلاب حاضر در تظاهرات تیراندازی کردند که عده‌ای از طلاب که از دوستان من بودند به شهادت رسیدند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی ونقش موثر روحانیت در این زمینه تصریح کرد: تظاهرات و درگیری‌های مردم با رژیم شاه در ۱۹ دی سال ۵۶ به اتمام نرسید بلکه تظاهرات قیام خونین ۱۹ دی در قم جرقه‌ای شد تا در دیگر شهر‌ها مراسم یادبود شهدای حادثه قم را بگیرند و خود این سلسله مجالس یادبود سبب شد تا آتش این جرقه به سراسر کشور منتقل شود و زمینه پیروزی انقلاب اسلامی فراهم شود.

آیت الله غرویان با بیان اینکه شهر مقدس قم در جهان تشیع جایگاه بالایی دارد، بیان کرد: قم به دلیل اینکه آغاز گر انقلاب اسلامی و نهضت امام خمینی (ره) بود و به دلیل وجود حوزه علمیه و علما در جهان تشیع از جایگاه ویژه و با اهمیتی برخوردار است.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdccixq1.2bqei8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما