چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۱
کد مطلب : 36143
منبع : جوان

ناکامی در کودتای رنگی مدیر بی‌بی‌سی را تغییر داد

قم نيوز : قم نگار: روز گذشته سایت بی‌بی‌سی وابسته به وزارت خارجه انگلیس خبری رسماً اعلام کرد که صادق صبا، رئیس بخش فارسی بی ‌بی‌‌سی از سمت خود کنار رفته و رزیتا لطفی جایگزین وی شده است.
ناکامی در کودتای رنگی مدیر بی‌بی‌سی را تغییر داد
به گزارش قم نگار، سردبیر خبر تلویزیون و رادیوی بی‌بی‌سی فارسی است که در راه‌‌اندازی این تلویزیون نیز نقش مهمی داشته است.
همانطور که از سوابق بی‌بی‌سی عیان است، این شبکه از جمله رسانه‌های معاند با نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌‌شود که در برهه‌های مختلفی وظیفه همگرایی طیف‌های اپوزیسیون را نیز برعهده داشته است. اقدامات این شبکه در فتنه ۸۸ نیز از نقاط برجسته نقش‌آفرینی بی‌‌بی‌سی علیه نظام جمهوری اسلامی است.

دکتر امیدعلی مسعودی، استاد علوم ارتباطات در گفت‌‌و‌‌گو با «جوان» در خصوص خبر کناره‌گیری صادق صبا، رئیس بخش فارسی بی‌‌بی‌‌سی از این شبکه می‌‌گوید: همانطور که اطلاع دارید قبل از شروع حوادث سال ۸۸ بود که صادق صبا و تعدادی از روزنامه‌نگاران حرفه‌ای که عمدتاً با نارضایتی از کشور خارج شده بودند مجموعه‌ای از شبکه‌های رسانه‌ای، به خصوص شبکه تلویزیون ماهواره‌ای بی‌بی‌سی فارسی را پیش از تاریخی که اعلام کرده بودند و به منظور تأثیرگذاری بر انتخابات راه‌اندازی کردند اما از آنجایی که حضور گسترده مردم باعث یأس و ناامیدی مدیران بنگاه سخن‌پراکنی بی‌بی‌سی شد، آنها در ادامه روی مسئله تقلب در انتخابات سرمایه‌گذاری کردند اما در طول سال‌های اخیر به دلیل ایجاد شبکه‌های ماهواره‌ای تلویزیونی سرگرم‌کننده دیگر شاهد کاهش اعتبار بینندگان این شبکه در داخل و خارج از کشور هستیم.

برکناری صادق صبا و اجرای سیاست‌های جدید برای جبران سوابق
مسعودی می‌افزاید: اکنون که سیاستگذاری‌های خبری و تحلیلی بی‌بی‌سی فارسی در سال‌های اخیر با شکست مواجه شده است، مدیران ارشد بی‌بی‌سی سعی دارند با برکناری صادق صبا و اجرای سیاست‌های جدید با مدیریت خانم رزیتا لطفی شکست‌های رسانه‌ای سابق خود را به گونه‌ای جبران کنند، بنابراین با آمدن خانم لطفی احتمالاً شاهد برخی تغییرات در برنامه‌های این شبکه خواهیم بود.

جریان‌سازی شبکه‌های دیگر نیز با بی بی سی است
به اعتقاد وی، بی‌بی‌سی در واقع مدیریت خبری چند شبکه دیگر مثل VOA، رادیو فردا، من و تو و جم‌تی را عهده‌دار است. در اصل جریان‌سازی اصلی در این شبکه‌ها با بی‌بی‌سی است و با توجه به پایان یافتن تحریم‌ها علیه مردم مسلمان ایران تغییر سیاست‌های خبری بی‌بی‌سی یک امر عادی است، به طوری که چنین شبکه‌هایی مجبور هستند که با توجه به تغییر فضای سیاسی در برنامه‌های خود تجدیدنظر کنند.

اعمال اهداف سیاسی سلطه‌طلبانه بی‌بی‌سی
دکتر مسعودی در خاتمه با اشاره به برنامه‌های پلید بی‌بی‌سی و مدیران آن برای براندازی ایران تأکید می‌کند: هدف اصلی اینگونه شبکه‌ها نیز این بوده و هست که در مستعمرات سابق خودشان گاهی از کشورهایی که به دنبال استقلال‌طلبی هستند (با تأثیرگذاری روی افکار عمومی) اهداف سیاسی سلطه‌طلبانه خود را اعمال و قابل دسترس نمایند.
باید به این نکته نیز توجه کرد که صادق صبا که از هفت سال پیش و از بدو آغاز به کار تلویزیون فارسی بی‌‌بی‌‌سی ریاست این شبکه را برعهده داشته است، و برکناری وی در فاصله دو ماه مانده به انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی می‌تواند نشانه‌ای از تغییر تاکتیک رسانه‌ای بی‌بی‌سی در قبال جمهوری اسلامی ایران باشد.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcgwq9w.ak93t4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما