شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۱۲
کد مطلب : 36565
معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در قم:

۱۱ میلیون نفر در کشور در مناطق حاشیه‌ای زندگی می‌کنند

قم نيوز : قم نیوز: معاون امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به اینکه ۱۱ میلیون نفر در کشور در مناطق حاشیه‌ای زندگی می‌کنند، از لزوم ساماندهی شرایط رفاهی و درمانی در این مناطق خبر داد.
۱۱ میلیون نفر در کشور در مناطق حاشیه‌ای زندگی می‌کنند
به گزارش قم نیوز، سعید نمکی در مراسم رونمایی از طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت که پیش از ظهر امروز در مرکز جامع سلامت فردوسی قم برگزار شد، با اشاره به اینکه در عرصه سلامت روزگاری مهم‌ترین مشکل ما بیماری‌های عفونی بوده است، اظهار داشت: در سال‌های پیش عمده مرگ و میرها بر اثر بیماری‌های عفونی بود و نخستین بحث ما در مرکز بهداشت مدیریت این بیماری‌ها بود.

وی با اشاره به اینکه طرح تحول نظام سلامت خدمت بسیار شایسته‌ای به بهداشت کرده است، خاطرنشان کرد: درکشورهای شرق مدیترانه می‌توان گفت یکی از بهترین عملکردها در حوزه بهداشت داشته‌ایم.

نمکی با بیان اینکه در دهه‌های گذشته با دگرگونی بیماری‌ها مواجه هستیم، عنوان کرد: امروز بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های سرطانی و تصادفات جاده‌ای بیشترین حجم تلافات را به خود اختصاص داده‌اند و این مسئله کار وزارت بهداشت را بسیار سنگین کرده است.

معاون امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به وزارت بهداشت کمترین نقش را می‌تواند در کاهش این بیماری‌ها داشته باشد، خاطرنشان کرد: در وزارت بهداشت ما پیش بینی می‌کردیم که روزی خواهد آمد که غافلگیر می‌شویم و همه معادلات ما در عرصه مقابله با بیماری‌ها عوض می‌شود.

وی عنوان کرد: کنترل این بیماری‌ها نیاز به برنامه بلند مدت و تغییر سبک زندگی افراد دارد که وزارت بهداشت کمترین نقش را درآن می‌تواند داشته باشد.

نمکی با اشاره به اینکه حاشیه شهریک پدیده است که عوامل مختلفی در پیدا شدن آن نقش دارد، خاطرنشان کرد: حاشیه شهر علیت بیماری نسیت بلکه علامت و آنچه ما در حاشیه‌های شهر می‌بینیم عوامل و مشکلات بسیاری با همراه خود خواهد داشت.

معاون امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به اینکه حاشیه‌نشینی حاصل زندگی افرادی است که بر اساس جبر زندگی مهاجرت کرده‌اند، عنوان کرد: در کشور ۱۱ میلیون حاشیه نشین داریم که برای شرایط بهتر از محل زندگی خود به حاشیه شهرها کوچ کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف طرح تحول نظام سلامت پوشش درمانی مناطق حاشیه‌ای است، تصریح کرد: در شرایط بسیار سخت مالی دولت و با توجه به کاهش بسیار چشم‌گیر قیمت نفت آن هم برای کشوری که شدیداً وابسته به فروش نفت بوده است برنامه‌های نظام سلامت و درمان همچنان با قوت ادامه می‌یابد.

نمکی خاطرنشان کرد: اجرای طرح تحول نظام سلامت که مرحله اول کاهش پرداخت از جیب مشتری، اصلاح هتلینگ بیمارستان‌ها خدمات بستری بوده است، اقدامات لازم و برنامه به خوبی انجام شد و مورد رضایت مقام معظم رهبری هم قرار گرفت.

معاون امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی با اشاره به اینکه در حوزه بهداشت هم ساماندهی مراکز و احداث مراکز جدید در حاشیه شهرها دربرنامه قرار گرفت، افزود: سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم به طور ویژه حمایت خود را از این طرح انجام می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه هزینه‌های درمان در سی.سی.یو در ارزان‌ترین کشورها ۷۰۰ دلار است، افزود: با همین ۷۰۰ دلار می‌توان از بسیاری از بیماری‌ها با ارائه خدمات بهداشتی به موقع جلوگیری کرد.

نمکی با بیان اینکه در عرصه سلامت باید همه ارگان‌ها وارد شوند، گفت: سلامت پایدار مجموعه‌ای از سلامت روح، جسم و جامعه، طرح تحول نظام سلامت طرح ادغام یافته‌ای است که پایگاه‌های سلامت تنها جزیی از این طرح ادغام یافته است.

معاون امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از لزوم ایجاد کلاسه‌های درس، مسائل رفاهی، سالن ورزش و اشتغال برای افراد در حاشیه‌های شهر نام برد و افزود: بنیاد مسکن هم به عنوان متولی مربوطه باید برای ساماندهی مسکن محلات حاشیه‌ای برنامه داشته باشد، چرا که معماری بهم ریخته روح‌های برهم ریخته را هم به همراه خود می‌آورد.

انتهای پیام/۱۳۷
https://qomnews.ir/vdcenn8x.jh8ppi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما