شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۲۴
کد مطلب : 36572
رئیس سازمان جهاد کشاورزی:

جهاد کشاورزی قم مجوز احداث 99 استخر ذخیره آب را صادر کرده است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم از صدور مجوز برای ایجاد 99 استخر ذخیره آب بر اساس طرح مطالعات آبیاری تحت فشار طی دو سال اخیر خبر داد.
جهاد کشاورزی قم مجوز احداث 99 استخر ذخیره آب را صادر کرده است
به گزارش قم نیوز، محمد رضا طلایی روز شنبه در یازدهمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان قم در سالن امام جواد(ع) استانداری با اشاره به اهتمام جدی جهاد کشاورزی برای جلوگیری از ایجاد استخرهای ذخیره آب غیر مجاز در استان، اظهار داشت: این اقدام از ابتدای سال ۹۳ بر اساس مطالعه و مشورت با کارشناسان مربوطه در دستور کار این مجموعه قرار گرفته است.
وی میانگین حجم آب این تعداد استخر دارای مجوز را ۵۶۰ متر مکعب عنوان کرد و افزود: جهاد کشاورزی در این مدت هیچ مجوزی را برای احداث استخر، خارج از طرح مطالعات آبیاری تحت فشار قطره ای و بارانی صادر نکرده است.
وی با اذعان به لطمات و خسارت های جبران ناپذیری که تاکنون بواسطه احداث استخرهای غیر مجاز متوجه مجموعه جهاد کشاورزی استان شده است، افزود: ذخیره سازی آب در مناطق بالا دستی خشکسالی و کم آبی مناطق پایین دست را در پی داشته است.
وی با اشاره به تهیه و تنظیم دستورالعملی مبنی بر ذخیره سازی آب بر اساس حجم و دبی آب، تصریح کرد: امکان ذخیره سازی یک مرحله ای آب برای آبیاری زمین های کشاورزی عملا کاری غیر ممکن است، چرا که کشاورزی که تنها به مدت ۵ دقیقه آب در اختیار دارد نمی تواند از آن جهت آبیاری زمین های خود استفاده کند، لذا مجبور است، برای تامین آب کافی آن را در دو سه مرحله ذخیره کند.
طلایی با بیان اینکه طبق دستورالعمل ذکر شده کشاورزان باید آب مورد نیاز خود را حداقل در دو مرحله و حداکثر نیز در سه مرحله برداشت کنند، افزود: تمامی استخرهای موجود دارای دفترچه های مطالعاتی بوده و بر اساس میزان دبی که آب باید از آن برداشت شود، ذخیره سازی می شود.
فرماندار قم نیز در این جلسه گفت: پر کردن چاه های متروکه قم باید با هماهنگی مراجع قضایی صورت بگیرد.
رضا سیار با اشاره به موضوع پر کردن چاه های متروکه، اظهار داشت: هر چند به صورت کلی مجوز این کار از دستگاه های قضایی گرفته شده است، ولی شرکت آب منطقه ای به هیچ وجه بدون هماهنگی کامل قضایی نسبت به اعزام نیروهای خود به باغ یا محلی که چاه های متروکه در آن قرار دارند، اقدام نکند.
وی با تاکید بر اینکه شرکت آب منطقه ای باید موضوع پر کردن چاه های متروکه را از طریق کمیته حفاظت از منابع آب بخش های پنج گانه استان پیگیری نماید، افزود: در مراکز بخش ها مسئولیت این کمیته به بخشداران ابلاغ شده است و با توجه به آشنایی که نسبت به این موضوع در بین بخشداران وجود دارد، این کار آسان تر انجام می پذیرد.
وی خاطرنشان کرد: پیگیری جداگانه و مستقل بحث پر کردن چاه های متروکه در هر بخش موجب می شود، تا فرایند هماهنگی با دستگاه قضایی مربوطه نیز با مشکلات کمتری انجام شود.
فرماندار قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه چاه هایی که شهرداری قم آنها را در اختیار دارد، جزء چاه های غیر مجاز محسوب نمی شود، افزود: این چاه ها از دهه ۷۰ در تملک شهرداری قرار دارد، ولی هیچ وقت برای آنها پروانه بهره برداری صادر نشده است.
سیار با بیان اینکه به طور حتم بین چاه های فاقد پروانه و چاه هایی که به صورت غیر مجاز از آنها بهره برداری می شود، تفاوت های زیادی وجود دارد، افزود: برای حل این معضل باید کمیته ویژه ای تشکیل، تا هر چه زودتر چاه های در تملک شهرداری تعیین تکلیف و برای آنها پروانه بهره برداری صادر شود.
معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم نیز در این جلسه گفت: شهرداری این شهر از دانش و تجربه لازم جهت مناسب سازی پساب مورد نیاز برای آبیاری فضای سبز شهری برخوردار است.
امیر سامع اظهار داشت: شهرداری قم در حال حاضر طبق مجوز وزارت نیرو و مصوبه استان اجازه استفاده از ۴۳۰ لیتر پساب برای آبیاری فضای سبز را دارد.
وی همچنین با اشاره به تفکیک و جدا سازی ۲۰۰ متر مکعب بر ثانیه آب شرب شهری از آب آبیاری فضای سبز از سوی شهرداری قم، تصریح کرد: این امر در فصل های زمستان و بهار اتفاق افتاده است، لذا برای فصل تابستان باید جایگزین مناسبی برای آبیاری فضای سبز شهری در اختیار داشته باشیم.
سامع با بیان اینکه شهرداری در این راستا هشت حلقه چاه را شناسایی کرده است، افزود: این تعداد چاه شناسایی شده با نشانی به شرکت آب منطقه ای معرفی شده، ولی هنوز مجوز بهره برداری از آن از طرف این مجموعه صادر نشده است.
معاون شهردار قم با بیان اینکه سرانه فضای سبز قم در مناطق ۱،۳ و ۷ شهرداری حدود ۳ متر مربع است، افزود: میزان فضای سبز شهری مطابق استانداردها بین ۱۰ تا ۱۲ متر مربع است.
وی همچنین با اشاره به ضرورت احداث حدود ۲۰۰ هکتار فضای سبز در حاشیه بلوار مرجعیت، تصریح کرد: برای تامین آب مورد نیاز این طرح مقرر شده است تا چهار حلقه چاه موجود در منطقه خیابان صدوق در اختیار شهرداری قرار بگیرد و هزینه لوله گذاری آن را نیز اداره کل راه و شهرسازی پرداخت کند.
وی همچنین با تاکید بر ضرورت مساعدت آب منطقه ای با شهرداری برای واگذاری هر چه سریعتر این تعداد حلقه چاه آب، پیگیری این موضوع توسط استانداری را خواستار شد و تصریح کرد: بدون شک با انجام این اقدام و سرمایه گذاری میلیاردی که شهرداری در بحث فضای سبز انجام داده، بحث ایجاد باند فضای سبز پیوسته شهری در مسیر بلوار مرجعیت به طرف پردیسان محقق خواهد شد.

انتهای پیام/137
https://qomnews.ir/vdccipq1.2bqem8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما