پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب : 37365
قائم مقام وزیر امور خارجه در قم:

دولت عربستان سیاست خودانهدامی را در پیش گرفته است

قم نيوز : قم نیوز: قائم مقام وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه سیاست عربستان تخریبی است و تبعات منفی آن حتی در میان متحدان عربستان دیده می‌شود، گفت: دولت عربستان سیاست خودانهدامی را در پیش گرفته است.
دولت عربستان سیاست خودانهدامی را در پیش گرفته است
به گزارش قم نیوز، مرتضی سرمدی در نشست «سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دوران گذار نظام بین‌الملل» در دانشگاه ادیان و مذاهب قم با اشاره به ضرورت دوران گذار در نظام بین الملل اظهار داشت: اگر اهمیت این دوران را بشناسیم، بر روی فکر و اندیشه و عملکرد ما تاثیر عمیقی می‌گذارد و براساس آن نظام آموزشی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشور را شناسایی و تبیین می‌کنیم.

قائم مقام وزیر امور خارجه در رابطه با مشخصه‌های دوران گذار افزود: از آنجایی که تا سال‌ها نظام بین الملل دو قطبی بوده است در دوران گذار شرایط گذشته به هم ریخته و شرایط جدید نیز به طور ثابت شکل نگرفته است.
وی تصریح کرد: سال‌ها در چارچوب نظام دوقطبی تمام تحولات بین المللی شکل می‌گرفت اما انقلاب اسلامی ایران شکاف عمیقی بین این دو قطب ایجاد کرد و به عنوان قدرت سوم جایگاه خود را تثبیت کرد.

سرمدی افزود: پس از فروپاشی شوروی سودجویی‌هایی از سوی غرب برای مصادره این وضعیت شروع شد با این توهم که می‌توان نظام تک قطبی‌ ایجاد کرد از سوی دیگر محافظه کاران آمریکا با توهم ابرقدرتی، دو لشکرکشی به منطقه خاورمیانه انجام دادند که هر دو با شکست مواجه شد.

قائم مقام وزیر امور خارجه با بیان اینکه این توهم برای آمریکا پرهزینه بود و مشخص شد دوران جدید هنوز شکل نگرفته است، گفت: شرایط این دوران سیال است به طوری که ابتدا و انتهای آن یکسان نیست؛ همچنین در این دوران نمی‌توان مسیر مشخصی را پیش بینی کرد.

وی با برشمردن ویژگی‌های دوران گذار خاطرنشان کرد: این دوران لزوما کوتاه‌مدت نیست چنانکه گاهی افراد فکر می‌کنند چون دوره گذار است باید ظرف چند سال تمام شود به طوری که پس از فروپاشی شوروی هنوز این دوران خاتمه نیافته است.

سرمدی با اشاره به اینکه عوامل قدرت در حال سیالیت و ایجاد است، گفت: این در حالی است که عوامل قدرت کلاسیک هم نادیده گرفته نمی‌شود و هنجارهای جدید در حال شکل گیری است.

قائم مقام وزیر امور خارجه افزود: تلاش قدرت‌های جهان این است که هنجارهای جهانی ایجاد کنند چرا که از این طریق می‌توانند نقش مهمی در شکل گیری جهان جدید داشته باشند.

سرمدی با اشاره به اینکه شرایط انتقال بسیار حساس است و قدرت‌هایی ایجاد و قدرت‌هایی حذف می‌شوند، خاطرنشان کرد: در این دوران نه تنها دولت‌های جدید بلکه جریان‌های غیردولتی هم در صحنه روابط بین المللی حضور پیدا کرده‌اند.

قائم مقام وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه در دوران گذارِ نظام بین الملل تعداد بازیگران زیاد شده است، عنوان کرد: هم چنین حضور اشخاص نیز بسیار پر رنگ است چنانکه یک فرد در فضای مجازی ممکن است چنان تاثیرگذاری‌ای داشته باشد که دولت‌ها توانایی آن را ندارند.

وی افزود: در این دوران هیچ کشوری نمی‌تواند خود را تماشاگر روابط بین الملل ببیند و برای تشکیل این روابط درک این کنشگری بسیار مهم است و باید موضوعات درست دیده شود چراکه براساس تشخیص افراد سیاست‌های نظام بین المللی شکل می‌گیرد.

سرمدی با بیان اینکه نوع نگاه به موضوعات و براساس آن عمل‌کردن سبب شکل‌گیری آن موضوعات می‌شود، افزود: در رابطه با مسئله برجام اگر برجام را تهدید بدانیم، تبدیل به تهدید و اگر آن را فرصت بدانیم، تبدیل به فرصت می‌شود. اگر گمان کنید برجام سبب از بین بردن هویت انقلاب می‌شود نتیجه‌اش‌‌ همان می‌شود چرا که نوع نگاه ما در شکل گرفتن این مسائل تاثیر دارد.

وی با تاکید بر اینکه افراد جامعه در شکل گیری روابط بین المللی تنها تماشاگر نیستند بلکه کنش‌گر هم هستند، گفت: نباید نظام انقلاب اسلامی را ایستا تحلیل کرد چرا که در صورت پویا بودن می‌توان بلامنازع بود.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در منطقه از کسانی حمایت می‌کند که پایگاه مردمی دارند، عنوان کرد: میزان تاثیرگذاری ایران در منطقه افزایش یافته چرا که نگاهی مبتنی بر آرمان‌ها و واقع بیانه در رابطه با روابط بین الملل داشته است.

قائم مقام وزیر امور خارجه با اعلام اینکه در مقایسه با ۵۰ سال پیش عامل دین و فرهنگ نقش برجسته‌ای در جهان پیدا کرده، خاطرنشان کرد: در گذشته دین را کنار گذاشتن اسباب قدرت بود اما انقلاب اسلامی رخنه عظیمی در این نوع تفکر ایجاد کرد به‌طوری که با مروز زمان نقش دین در روابط بین الملل افزایش یافت.

سرمدی تاثیرگذاری دین و فرهنگ را در سه حوزه دانست و بیان کرد: پدیده برآمدگی دین و فرهنگ در روابط بین المللی یکی از این حوزه‌ها است و نقطه آغاز آن انقلاب اسلامی بود. فروپاشی نظام دو قطبی، اتفاقات بوسنی، قضایای بالکان، رشد مهاجرت مسلمانان به اروپا و جریانات سیاسی مذهبی در این موضوع نقش به سزایی داشتند.

قائم مقام وزیر امور خارجه پدیده هویت سازی و امنیت سازی فرهنگ و دین را دومین حوزه دانست و تاکید کرد: دو پدیده فرهنگ و دین عناصر هویت‌بخش در روابط ملت‌ها هستند به طوری که هویت‌های ملی چندباره شدند و هر ملتی سعی می‌کند با تعاریف تمدنی، فرهنگی و مذهبی برای خود هویت و امنیت ایجاد کند.

سرمدی در رابطه با برنامه هسته‌ای عنوان کرد: این برنامه نظامی نبود اما دشمنان با شعبده بازی آن رابه تهدید نظامی تهدید کردند به‌همین دلیل شش قطعنامه شورای امنیت و فضای تحریم ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه فضای امنیتی تحریم از خود تحریم سخت‌تر بود، تصریح کرد: با وجود اینکه تحریم دارو نداشتیم اما هیچ شرکتی حاضر نشد به ایران دارو بفروشد چرا که فضای تحریم آنچنان بود که شرکت‌ها به ایرانِ امنیتی نزدیک نمی‌شدند.

سرمدی گفت: بهبود روابط ایران با اروپا باعث ناراحتی اسرائیل شد چراکه در سایه تهدید امنیتی ایران، اسرائیل و دشمنان منطقه به راحتی نفس می‌کشیدند و بحث‌های مطرح شده از سوی دولت سعودی در رابطه با دخالت ایران در کشورهای منطقه نشانگر این ناراحتی‌ها بود.

وی با اشاره به اینکه در چارچوب تعامل، دیدگاه‌های سیاسی ایران در رابطه با حل مشکل سوریه تا حدودی مورد پذیرش جهان قرار گرفته است، تاکید کرد: در سیاست خارجه باید مسیری اتخاذ شود که هزینه‌اش برای ملت کم باشد چراکه نمی‌توان از سرمایه‌ای که امام و انقلاب در سیاست خارجه به وجود آورده است، خرج کرد.

قائم مقام وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: محال است کسی سیاست خارجه صحیح را اعمال کند مگر اینکه آرمانگرا باشد و واقعیت‌ها را دقیق و درست تشخیص بدهد.

وی در رابطه با روسیه گفت: ایران و روسیه می‌توانند روابط راهبردی منطقه‌ای، اقتصادی و ارتباطات مردمی داشته باشند و وزارت امور خارجه در حال مقدمه چینی این تعامل و ارتباط است.

سرمدی در رابطه با موضع ایران در قبال سوریه گفت: مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی، مبارزه با مداخله خارجی و حق تعیین سرنوشت برای مردم از سیاست‌های ایران در سوریه است.

قائم مقام وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا پلمب رآکتور ایران نشان‌دهنده موفقیت و پیشرفت است؟ عنوان کرد: از آنجایی که سوخت ۲۰درصد فقط به کار راکتور تهران می‌آید و همچنین به‌دلیل اینکه بنای ساخت بمب اتم هم نداشتیم، به این سوخت نیازی نبود.

سرمدی با اشاره به اینکه برای حل مشکلات امنیتی ناشی از تحریم سه هدف مهم بود، افزود: داشتن حق هسته‌ای برای غنی‌سازی، از بین نرفتن تاسیسات هسته‌ای به‌دلیل سرمایه ملی بودن و برداشته‌شدن تحریم‌ها سه هدفی بود که براساس برجام محقق شد.

قائم مقام وزیر امور خارجه در رابطه با سیاست خارجه دولت سعودی اظهار داشت: دولت عربستان سیاست خود انهدامی را در پیش گرفته و گرفتن تصمیمات عجولانه و هیجانی و تصمیمان ماجراجویانه با هدف افزایش تنش در منطقه نشان از این امر دارد.

سرمدی تصریح کرد: سیاست عربستان تخریبی است و تبعات منفی آن حتی در میان متحدان عربستان دیده می‌شود در صورتی که اگر سیاست عاقلانه را پیش بگیرد ایران آمادگی گفت‌و‌گو با آن را دارد.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcdks0s.yt0596a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما