پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۴
کد مطلب : 37373
منبع : صابرنیوز
دبیر شورای اقتصاد سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران:

اعلام آمار فرصت های شغلی توسط رئیس جمهور یک مقداری شبهه ناک و غیرواقعی به نظر می رسد

قم نيوز : قم نیوز: ما به هیچ وجه در این دو سه سال پیشرفت اقتصادی نداشتیم، رکود زیادی حاکم بوده است، فرصت های شغلی زیادی می توانست ایجاد شود ...
اعلام آمار فرصت های شغلی توسط رئیس جمهور یک مقداری شبهه ناک و غیرواقعی به نظر می رسد
به گزارش قم نیوز، دکتر عبدالمالکی استاد دانشگاه در حوزه اقتصاد در خصوص سخنرانی رئیس جمهور پیرامون مسائل اقتصادی و همچنین ایجاد اشتغال زایی در کشور گفت: آمار اشتغال را مرکز آمار ارائه می کند نمی دانم این مقدار۱۱۷۹۰۰۰ شغل ایجاد شده را خود آقای روحانی گفته اند یا آمار مرکز آمار است این خیلی مهم است. من تا جایی که یادم است مرکز آمار در این دوسال افزایش اشتغال قابل توجه اعلام نکرده است، بلکه گاهی با اعلام مرکز آمار در همین دولت یازدهم گاهی ۶۰۰ تا ۷۰۰ شغل از دست رفته است یعنی تعداد شاخص ما کاهش پیدا کرده است. اگر گزارش مرکز آمار این باشد که ۱۱۷۹۰۰۰ شغل ایجاد شده است که ما قبول می کنیم ولی من بعید می دانم باید ببینم آخرین گزارش مرکز آمار در مورد تعداد شغل ها چیست.

دبیر شورای اقتصاد سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در ادامه افزود: در کل نظر من این است که دولت اقتصاد را قربانی سیاست کرده است و ما به هیچ وجه در این دو سه سال پیشرفت اقتصادی نداشتیم، رکود زیادی حاکم بوده است، فرصت های شغلی زیادی می توانست ایجاد شود که نشده است. از نظر پولی و مالی هم دولت خیلی بی انضباط عمل کرده و در سطح کلان هم این بی ثباتی را تشدید و همچنین بیش از دوبرابر حجم نقدینگی را نیز زیاد شده است و مشخص نیست اینها را به کدام بخش اقتصادی تزریق کرده چون ما در هیچ بخشی رونق قابل توجهی را نمی بینیم و در شرایطی که کشور در شرایط رکود است معمولا فرصت شغلی جدید ایجاد نمی شود. اینکه آمار ارائه شود حالا باید دید که مراکز در مورد این آمارها چه می گویند. اما علی الحساب باید توجه کرد در شرایطی که تولید در شرایط رکود است، و حتی ما داریم رشد منفی را تجربه می کنیم ارائه آمار فرصت شغلی یک مقداری شبهه ناک و غیرواقعی به نظر می رسد، چون معمولا اشتغال با افزایش تولید همراه است ،د اگر تولید راکد باشد یا کاهش پیدا کند فرصت شغلی جدید ایجاد نمی شود.

وی ادامه داد، ما به هرحال در شرایطی هستیم که مرتب بنگاه های صنعتی و تولید تعطیل می شوند و نیروی کار بیشتری هر روز دارد بیکار می شود وعمدتا کارگاه ها زیر ظرفیت تولید کار می کنند. همه این ها به خاطر این است که دولت نمی خواهد هیچ تمرکزی روی مسئله تولید داشته باشد و موضوعاتی که برای تقویت اقتصاد ملی مورد نیاز است.

عبدالمالکی در پایان خصوص اقتصاد مقاومتی نیز گفت؛ پیرامون اقتصاد مقاومتی نمی شود گفت که دولت اقدامی نداشته است اما فرجام کارها اثر قابل توجهی که بشود به آن استناد کرد و روی آن صحه گذاشت نیست یعنی فرجامش این است که دولت اقتصاد مقاومتی را به طور جدی پیگیری نکرده است و لذا آن اثر مطلوب و مورد نظر هم اتفاق نیفتاده است.

انتهای پیام/۱۳۲
https://qomnews.ir/vdcc11q1.2bqmm8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما