سه شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۰
کد مطلب : 38870
منبع : خبرگزاری ايرنا

ثبت ملی 350 اثر تاریخی در قم

قم نيوز : قم نیوز: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم از ثبت ملی 350 اثر تاریخی در این استان خبر داد.
ثبت ملی 350 اثر تاریخی در قم
به گزارش قم نیوز، عمار کاوسی روز سه شنبه در حاشیه برپایی نمایشگاه آثار تاریخی و گردشگری قم افزود: برخی از این آثار از جمله تیمچه بازار قم، تپه قلی درویش، تپه صرم و سایر اماکن که کاوش هایی بر روی آنها صورت گرفته است در نوع خود بی نظیر و نشانگر هویت ملی و اجتماعی در دوره های قبل است.

وی ادامه داد: مجموعه تیمچه بزرگ و بازار با نوع معماری سقف ضربی و قدمت تاریخی مربوط به دوره صفوی - دوره قاجار و خانه تاریخی امام راحل(ره) نیز به خاطر مبارزات و اقدام های سیاسی در زمان انقلاب از جمله مکان هایی است که روزانه شاهد بازدید کنندگان خارجی از این آثار هستیم.

کاوسی بیان داشت: همچنین تپه قلی درویش قدمتی هفت هزار ساله دارد که این اثر تاریخی در شهر قم بلوار جمکران از ابتدای ریل راه آهن تا70متری جاده کاشان واقع شده و مربوط به دوره پس از تاریخ عصر آهن است که تعداد بسیاری از اشیای تاریخی کشف شده در استان قم از این مکان تاریخی است.

وی همچنین از برگزاری تور قم گردی ویژه اصحاب رسانه استان قم خبر داد و گفت: این تور روز پنجم خردادماه جاری برگزار می شود که در جریان آن، اماکنی همچون تپه قلی درویش، تپه صرم و خانه تاریخی ملاصدرا در شهر کهک مورد بازدید قرار می گیرد تا اصحاب رسانه از نزدیک با این اماکن تاریخی آشنا شوند و آثار تاریخی را به قشرهای مختلف مردم معرفی کنند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با اشاره به اینکه ظرفیت های گردشگری قم باید به مردم جهت بهره برداری فرهنگی و اقتصادی معرفی شود افزود: این استان با وجود حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران و امامزادگان ظرفیت گردشگری زیارتی را فراهم کرده است، از این رو باید از حضور زائران برای معرفی اماکن تاریخی قم استفاده کنیم.

نمایشگاه آثار تاریخی و گردشگری قم با هدف نمایش آثار تاریخی این استان شامل بخش ‌هایی از تیمچه فرش، بازار کهنه، خانه‌ های تاریخی استان، کاروانسراها، بادگیرها، آب انبارها و امامزادگان قم با مشارکت 9 عکاس در محل مقابر گنبد سبز برپا شده و علاقه مندان می ‌توانند تا 15 خرداد ماه از این آثار صبح ‌ها از ساعت 9 تا 14 بازدید کنند.

29 اردیبهشت تا چهارم خردادماه به عنوان هفته میراث فرهنگی نامگذاری شده است.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcfxcdm.w6dceagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما