جمعه ۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۵۹
کد مطلب : 38979
منبع : پایگاه اطلاع رسانی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم

بازدید خبرنگاران از آثار تاریخی استان قم

قم نيوز : قم نیوز: اصحاب رسانه با حضور معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم روز چهارشنبه از آثار تاریخی این استان از جمله تپه قلی درویش،تپه صرم و خانه ملاصدرا در قالب تور قم گردی بازدید کردند.
بازدید خبرنگاران از آثار تاریخی استان قم
به گزارش قم نیوز، دراین تور، اصحاب رسانه از بخش های تپه قلی درویش که بیانگر تاریخ هفت هزار ساله قم است بازدید و معاون میراث فرهنگی قم در این باره توضیحاتی مراحل مختلف کاوش و آثار کشف شده در این منطقه ارائه کرد.

عمار کاوسی با اشاره به قدمت تاریخی این اثر گفت: تپه باستانی قلی درویش با قدمت هفت هزارساله بر سر راه شاهراه قم – جمکران است که یکی از مهمترین پایگاه های باستانی در بخش مرکزی فلات ایران و مربوط به دوران آهن است.

وی افزود: در طی کاوش های باستان شناسی فصلی نخستین آتشکده و نمازخانه مربوط به دوران آهن در بخش مرکزی فلات ایران کشف شد و از آن لایه برداری شد که تقریبا دست نخورده باقی مانده بود، کشف این آتشکده یکی از مهمترین کشف های این پایگاه باستانی است.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرنگی، صنایع دستی و گردشگری قم ادامه داد: این آتشکده مربوط به دوران آهن و با طراحی معماری شهری و همچنین دفن خمره ای مربوط به 3000 سال پیش از میلاد مسیح که در بخش مرکزی فلات ایران واقعا بی نظیر و بی سابقه بود.

وی با اشاره به تخصیص اعتبارات گفت: با تخصیص اعتبارات کاوش های باستان شناسی در این منطقه مهم تاریخی صورت خواهد گرفت ضمن اینکه برنامه ریزی های برای تبدیل سایت موزه شدن این مکان شده است.

تپه قلی درویش واقع در شهر قم بلوار جمکران از ابتدای ریل راه آهن تا70متری جاده کاشان مربوط به دوره پس از تاریخ عصرآهن است که در اواخر سال 1382 با شماره 10173 به ثبت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری قم رسیده است.

در ادامه خبرنگاران قمی از تپه صرم بازدید کردند، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم با اشاره به کاوش های صورت گرفته در این منطقه گفت: شش فصل از کاوش این تپه تاریخی صورت گرفته است.

کاوسی افزود: نخستین کاوش مربوط به سال 1380 است و تاکنون چندین دوره کاوش برای تکمیل اطلاعات درباره شیوه‌های تدفین، گونه‌های مختلف گورها، ارتباط و تداوم سنت‌های عصر آهن و شناخت اعتقادات مردم آن دوره صورت گرفته است و در حال حاضر ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه تپه «صرم» متعلق به عصر آهن در بخش کهک میان روستاهای صرم و خورآباد است گفت: تپه «صرم» دارای گورستانی از عصر آهن با سفال‌ های خاکستری ‌رنگ و اشیای مفرغی و گاه آهنی است این عصر به دوره زمانی گفته می ‌شود که بشر آهن را کشف و از آن استفاده کرد که از لحاظ باستان ‌شناسی و گاهنگاری همزمان با ورود اقوام آریایی به فلات ایران است.

کاوسی ادامه داد: این تپه متعلق به یک ‌هزار و 500 ساله قبل از میلاد است که اقوام آریایی‌ آداب و سننی جدید و مختلف از آداب محلی داشتند که از جمله این اختلافات در گورستان ‌های این دوره مشهود است که خارج از مناطق مسکونی قرار داشته است.

وی به تدفین‌های متعدد در گورستان صرم اشاره کرد و گفت: در این گورستان، تدفین‌های متعددی به دست آمده که براساس سنت زمان خویش و بنا به اعتقاد زندگی پس از مرگ، اشیا و هدایایی را به همراه فرد متوفی قرار می ‌دادند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری قم افزود: این هدایا و میزان آن تا حدودی به وضعیت اقتصادی و جنسیت فرد متوفی برمی ‌گردد.

به گفته وی، تپه تاریخی «صرم» در سال 1378 با شماره ثبت 2344 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در بخش دیگر این تور، اصحاب رسانه از خانه تاریخی ملاصدرا فیلسوف بزرگ قرن 11 که فلسفه اشراق را به نهایت اوج خود رسانده بود در کهک از توابع استان قم بازدید کردند.

محمد بن ابراهیم یحیی شیرازی، معروف به ملاصدرا، بنیان گدار حکمت متعالیه، سر آمد حکمای اسلامی و یکی از بزرگترین دانشمندان جهان در فلسفه الهی و اسلامی است وی در سال 979 یا 980 هجری قمری در شیراز دیده به جان گشود.

این حکیم فرزانه مدت 15 سال در کهک زندگی کرد که خانه ملا صدرا در کهک، یادگاری بازمانده از دوران سکونت این حکیم در قم است این خانه در حال حاضر طی دوره های مختلف مرمت شده است و در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است، عمر ساختمان این خانه تاریخی به دوره صفویه می رسد.

در پایان خبرنگاران از بنای امامزاده سیده معصومه ( زینت خاتون ) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) دردامنه کوهی در شمال غربی شهر کهک که متعلق به دوران صفویه و جزو آثار ثبت ملی است بازدید کردند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcf11dm.w6dceagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما