دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : 39246
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم
قم نیوز گزارش می‌دهد

عبور مدیریت شهری در عرصه اقتصاد مقاومتی

قم نيوز : قم نیوز: شوراي اسلامي شهر قم در يكصد و هشتاد و سومين جلسه علني ، طرحي را به تصويب رساند كه بر اساس آن خريد اقلام و كالاهاي خارجي كه مشابه داخلي دارند توسط شهرداري، مؤسسات و سازمان‌هاي تابعه شهرداري ممنوع مي‌شود.
عبور مدیریت شهری در عرصه اقتصاد مقاومتی
به گزارش قم نیوز، صد و هشتادمين جلسه علني و رسمي شوراي اسلامي شهر قم شامگاه يكشنبه برگزار شد و در آن طرح‌ها و لوايحي پس از بررسي به تصويب رسيد.

مصطفي ملايي در ابتداي اين جلسه در سخناني به تشريح نقش مديريت شهري در تحقق اقتصاد مقاومتي پرداخت و با اشاره به گفتمان اقتصاد مقاومتي در بيانات رهبر معظم انقلاب گفت: اقتصاد مقاومتي در واقع يك الگوي بومي و علمي است كه بر آمده از فرهنگ انقلابي و اسلامي و متناسب با وضعيت امروز و فرداي ما است.

عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر قم تأكيد كرد: اقتصاد مقاومتي مربوط به وضع و شرايط كنوني كشور نيست بلكه يك تدبير بلندمدت براي اقتصاد كشور است كه مي‌تواند اهداف نظام جمهوري اسلامي را درزمينهٔ مسائل اقتصادي برآورده كند.

اقتصاد مقاومتي يك عمل صالح است

وي با بيان اينكه ورود به ميدان عمل اقتصاد مقاومتي يك عمل صالح است، تصريح كرد: نتيجه اقتصاد مقاومتي تبديل شدن ايران اسلامي به عنوان كشوري الگو و الهام‌بخش در سطح بين‌المللي خواهد بود.

ملايي در ادامه به تشريح ۱۰ اقدام اساسي براي نجات اقتصاد كشور در راستاي سياست‌هاي ابلاغي مقام معظم رهبري و نقش مديريت شهري در تحقق اقتصادي مقاومتي پرداخت.

در ادامه اين جلسه طرح‌ها و لوايحي مطرح و پس اعلام نظر اعضاي شوراي اسلامي شهر، درباره آن‌ها تصميم‌گيري شد.

خريد كالاي خارجي در شهرداري قم ممنوع مي‌شود

از جمله طرح‌هاي كه رئيس كميسيون برنامه‌وبودجه شوراي اسلامي شهر قم در اين جلسه مطرح كرد «ممنوعيت خريد اقلام خارجي توسط شهرداري قم و سازمان‌هاي تابعه» بود.

حجت‌الاسلام سيد محمد آتش‌زر با اشاره به نام‌گذاري سال جاري به عنوان «اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» اظهار داشت: در اجراي منويات مقام معظم رهبري طرح ممنوعيت خريد اقلام خارجي در كميسيون برنامه‌وبودجه مطرح و مصوب شد.

وي تصويب اين طرح را در راستاي ضرورت حمايت از توليد داخل و برون‌رفت از مشكلات اقتصادي مورد تأكيد قرار داد و گفت: با تصويب اين طرح خريد اقلام مصرف خارجي كه مشابه داخلي دارند توسط شهرداري، مؤسسات و سازمان‌هاي تابعه شهرداري ممنوع مي‌شود.

رئيس كميسيون برنامه و بودجه با بيان اينكه اين مصوبه شامل تمام پروژه‌هاي عمراني، سرمايه‌گذاري و مشاركتي است، تصريح كرد: در مباحث سرمايه‌گذاري مشترك، شريك تجاري نيز بايد اين موضوع را رعايت كرده و حتماً از اقلام داخلي استفاده كند.

اعضاي شوراي اسلامي شهر قم نيز در ادامه ضمن تأكيد بر ضرورت تصويب و اجرايي شدن اين طرح به بيان ديدگاه‌ها و نظرات خود راجع به آن پرداختند.

حسن بختياري نائب رئيس شوراي شهر قم اين طرح را جزو نيازهاي جامعه دانست و گفت: با توجه به شرايطي كه در كشور وجود دارد بايد به اين موضوع پرداخته شود.

وي با بيان اينكه اين طرح دو وجه دارد، ابراز داشت: آن وجه از اين طرح كه شامل شهرداري و سازمان‌هاي وابسته مي‌شود قاعدتاً موظف به اجراي سياست‌هاي شورا است.

وي با بيان اينكه وجهي از اين طرح خارج از حيطه سياست‌هاي شورا است، تأكيد كرد: در پروژه‌هاي مشاركتي بخشي متعلق به شهرداري و بخشي متعلق به افراد حقوقي و حقيقي است كه تصويب اين طرح نمي‌تواند محقق شود.

وي گفت: پيشنهاد مي‌كنم براي اينكه اين طرح دقيق‌تر، كامل‌تر و اجرايي‌تر شود آن را از پروژه‌هاي مشاركتي حذف كنيم.

اقتصاد مقاومتي به گفتمان تبديل شود

سخنگوي شوراي اسلامي شهر قم نيز با اشاره به ضرورت تصويب و اجرايي شدن اين طرح گفت: براي تبديل شدن اقتصاد مقاومتي به گفتمان عمومي ضرورت دارد پارلمان شهري اين موضوع را از شهرداري شروع كند زيرا تا موضوعي به گفتمان عمومي تبديل نشود پايداري پيدا نمي‌كند.

 زين‌العابدين قراچورلوي عضو كميسيون برنامه‌وبودجه نيز با بيان اينكه توجه به اقتصاد مقاومتي جزو اعتقادات ما است، اظهار داشت: اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتي يعني كار كارشناسي اين بدان معناست كه ما بايد به سمتي حركت كنيم كه اقتصادمان در مقابل تحريم‌ها مقاوم باشد.

وي در استفاده از كالاي ايراني كيفيت را مهم ارزيابي كرد و گفت: در برخي از كالاهاي توليد داخل كه توليد آن‌ها انحصاري است كيفيت از بين رفته است به همين دليل خريد كالاي ايراني بايد به شرطي جزو اولويت قرار گيرد كه كيفيت آن خوب باشد.

وي تأكيد كرد: اگر اين اتفاق نيفتند ضمن اينكه بهاي تمام شده ما بالا مي‌رود اين امر باعث مي‌شود تنها جيب عده‌اي پر شود.

وحيد شايسته نيك عضو كميسيون امور زيربنايي شوراي اسلامي شهر قم نيز ضمن تأييد اين طرح، به تهديدهاي اجراي آن اشاره كرد و گفت: ممكن است در پروژه‌هاي مشاركتي اين طرح دست ما را ببندد ضمن اينكه بايد ببينيم آيا توليد داخل ظرفيت تأمين نيازها را دارد.

وي بحث‌هاي حقوقي قراردادهايي كه قبلاً امضا شده را نيز از تهديدهاي اجراي اين طرح دانست و گفت: اين طرح ابتدا بايد توسط شهرداري بررسي شود و پس از سنجيدن جوانب آن به تصويب برسد تا مديران اجرايي شهرداري دچار مشكل نشوند.

رئيس كميسيون امور زيربنايي شوراي اسلامي شهر قم هم اين طرح را غير كارشناسي دانست و گفت: اگر بخواهيم اين طرح به ثمر برسد و اجرايي شود بايد همه جوانب را در نظر بگيريم.

اقدام و عمل بايد واقعي باشد نه شعاري

مصطفي سعادت‌طلب با بيان اينكه بايد به شهرداري دو ماه فرصت دهيم تا طرح كارشناسي‌تري براي تصويب به شورا ارائه دهد، ابراز داشت: اين طرح از جمله كارهاي زيربنايي مهم و پايدار است و بايد معقولانه‌تر و كارشناسي‌تر به آن وارد شويم تا اقدام و عمل واقعي باشد نه همانند بسياري از شعارهايي كه مي‌دهيم اما عمل نمي‌كنيم.

رئيس كميسيون خدمات شهري نيز با بيان اينكه در اصل اين طرح اختلافي نيست، ابراز داشت: آنچه بيش از عملياتي شدن و اجرايي شدن اين طرح اهميت دارد تبديل آن به فرهنگ و رفتار است.

وي با بيان اينكه استفاده از اجناس خارجي بايد تبديل به ضد ارزش شود، اظهار داشت: وقتي توليد داخلي رقابتي داريم چه نيازي است كه اقلام خارجي خريداري شود.

 عباس ذاكريان با بيان اينكه اجراي اين تصميم جسارت مي‌خواهد، تأكيد كرد: بايد خريد كالاهايي خارجي كه نمونه داخلي رقابتي دارند ممنوع شود و بازرسي هم بايد به اين موضوع ورود پيدا كند.

وي همچنين برخلاف نظر برخي از اعضاي شورا، عمل به اين طرح را در پروژه‌هاي مشاركتي به نفع شهرداري دانست و گفت: اين تصميم عملي‌ترين تصميمي است كه در رابطه با اقتصاد مقاومتي مي‌توان گرفت و جزو اقدام و عمل‌هايي است كه مقام معظم رهبري تأكيد كردند.

خريد كالاي ايراني با كيفيت و ارزان هنر نيست

حجت‌الاسلام سعيد روحاني نيز با بيان اينكه با كارشناسي اين طرح مخالف نيستم گفت: البته اگر قرار باشد كالاي ايراني باكيفيت و ارزان شود استفاده از توليد داخلي هنر نيست.

وي در عين حال بر لزوم باكيفيت شدن كالاي ايراني تأكيد و خاطرنشان كرد: در شرايط فعلي بايد از كالاي ايراني استفاده كنيم تا توليدات داخلي باكيفيت شود.

شهردار قم نيز با بيان اينكه هيچ‌كس با اصل اين قضيه مخالفتي ندارد، تأكيد كرد: البته طرح بايد قابل اجرا باشد اما اين طرح كه در شورا مطرح شد بسيار كلي است.

وي با بيان اينكه اقلامي كه بايد از داخل خريداري شود را صنايع بالادست مشخص مي‌كنند گفت: به عنوان مثال در بحث واگن وقتي كشور ظرفيت اين واگن‌سازي را ندارد، نبايد به دنبال تعطيل كردن كار مردم بود چرا كه اين هم مخالف اقتصاد مقاومتي است.

وي همچنين به سخنان دو عضو شورا در خصوص معطل ماندن طرح‌هاي شورا در شهرداري اشاره كرد و گفت: اگر در زمان حقير بحثي كارشناسي از سوي شورا به شهرداري ارسال شده و ما اجرا نكرديم با سند و مدرك بيان كنيد تا پاسخگو باشم.

عباس ذاكريان بار ديگر بر روي نظر خود تأكيد كرد و با بيان اينكه اين طرح كاملاً شفاف و واضح است گفت: با اجرايي شدن اين طرح هيچ كاري از شهرداري بر روي زمين نمي‌ماند.

وي تصريح كرد: تمام بحث ما اين است كه اگر اقلامي ايراني در بازار وجود دارد مشابه خارجي آن خريداري نشود.

اقتصاد مقاومتي امري منطقي و بديهي است

 بختياري نيز با بيان اينكه اقتصاد مقاومتي امري منطقي و بديهي است كه نمي‌توان با آن مخالفت كرد، يادآور شد: پيشنهاد ما اين است كه يك كميته تخصصي براي اين موضوع تشكيل شود و يك ليست از اقلام پرمصرف را تهيه كنيم كه مشابه داخلي آن خريداري شود.

در نهايت طرح «ممنوعيت خريد كالاهاي خارجي در شهرداري قم و سازمان هاي وابسته»با اضافه شدن اين بند «اگر مواردي استثنا بود، شهرداري به صورت لايحه به شورا آورده و مجوز خريد بگيرد»، به تصويب شوراي اسلامي شهر قم رسيد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcd9x0s.yt0no6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما