سه شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : 40286
منبع : خبرگزاری فارس

شهر در تسخیر پیازفروش‌های سیار!

قم نيوز : قم نیوز: سد معبر وانت‌های میوه‌فروش معضلی جدی در استان قم است، معضلی که با تمامی تدابیر و شیوه‌های اتخاذ شده توسط مدیریت شهری اما همچنان زیر پوست شهر جولان می‌دهد.
شهر در تسخیر پیازفروش‌های سیار!
به گزارش قم نیوز، سد معبر وانت‌های میوه‌فروش معضلی جدی در قم است، معضلی که با تمام تدابیر و شیوه‌های اتخاذ شده توسط مدیریت شهری اما همچنان زیر پوست شهر جولان می‌دهد؛ گویا قرار نیست صاحبان این خودروها با مسئولان شهری همراه شده و امنیت، زیبایی و آرامش شهر را اولویت اصلی بدانند. مشاغلی که می‌توان آنها را مشاغل کاذب نامید. شغلی که می‌تواند تخریب کننده فضای شهری باشد که متاسفانه روز به روز نیز در حال افزایش است.

معضل وانت‌بارها در قم سالیان سال است که وجود دارد و تا کنون اقدامات زیادی برای مهار آن انجام شده است اما با وجود تلاش‌ها هنوز هم در خیابان‌ها و معابر شهر شاهد حضور صاحبان این مشاغل هستیم. افرادی که بدون توجه به قوانین راهنمایی و رانندگی در کنار پل‌ها، مقابل تابلوهای راهنمایی، گوشه خیابان‌ها و هرجای دیگر بساط خود را پهن کرده‌اند و هر از گاهی نیز عامل بسیاری از تصادفات و ناهنجاری‌های شهری می‌شوند. متاسفانه وقتی به میان آنها نیز می‌رویم شاهدیم که بسیاری از این افراد بومی قم نبوده و حدود 70 درصد از این فعالان مهاجرانی هستند که به دلیل نبود اشتغال به شهر قم پناه آورده‌ و در واقع با حضور خود زحمت و ناامنی را برای این شهر به سوغات آورده‌اند.

برخورد جدی با این معضل که حل آن از مدت‌ها قبل در دستور کار شهرداری و شورای اسلامی شهر بوده و از ابتدای سال 95 با جانمایی چند نقطه از شهر برای فعالیت این کاسبان بار دیگر ساماندهی در دستور کار قرار گرفت و علاوه بر این، طرح شناسنامه دار کردن وانت بارها نیز انجام گرفت که فعالیت‌ این وانت بارها تنها در گروی داشتن شناسنامه ممکن باشد.

همچنین قرار شد در صورت تخلف از سوی رانندگان وانت بارها، جرایم سنگینی برای آنها لحاظ شود که با این اقدامات تا حدود زیادی از حجم این وسایل و ترافیک‌های ناشی از وجود وانت بارها به ویژه در خیابان توحید، بلوار غدیر و... در شهر کم شد اما باز هم شاهدیم که برخی از صاحبان وانت‌ها با بی‌توجهی به قوانین به ادامه فعالیت مخرب خود می‌پردازند، از این رو مدیران و مسؤولان شهری نیز همچنان برخورد با متخلفان را ادامه می‌دهند.

در این خصوص احمدرضا شفیعی مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری با بیان اینکه بین نیروی انتظامی و شهرداری قم همکاری مطلوبی برای برخورد با وانت‌بارهای متخلف برقرار است، گفت: در مکان‌های خاص و حساس و همچنین در رینگ دوم شهر برخوردی جدی و قاطع با وانت بارها انجام می‌گیرد.

سید امیر سامع معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم نیز از برخورد با وانت‌بارهای متخلف خبر داد و گفت: از سوی شهرداری در منطقه جمکران پارکینگی تعبیه شده است که این خودروها پس از توقف از سوی پلیس به آنجا منتقل می‌شوند.

وی با اعلام اینکه تا کنون 300 وانت بار متخلف به پارکینگ جمکران انتقال یافته‌اند، ادامه داد: پس از دریافت جریمه صاحبان این خودروها نیز باید متعهد شوند که دیگر موجب سد معبر و تخلف نشوند.

به واقع سد معبر توسط این خودروها در محدوده شهری حوادث و  پیامدهای ناگوار فراوانی را موجب می‌شود که بی‌شک می‌توان این نوع شغل را یک شغل مخرب و برهم زننده امنیت شهری عنوان کرد.

علی ترابی کارشناس حمل و نقل و ترافیک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم وانت‌بارها را یکی از عوامل مهم ترافیکی در شهر نام برد و گفت: وجود این وسایل در محل‌های پرتردد ترافیک‌های سنگین و همچنین بروز حوادث را موجب می‌شود.

وی با بیان اینکه توقف این وسایل در خیابان‌ها مجاز نیست و باید از سوی نیروی انتظامی جریمه و برخورد با آنها در دستور کار باشد، ادامه داد: استقبال و خرید مردم از این فروشندگان نیز موجب افزایش این نوع از بی‌انضباطی شهری شده است.

وی افزود: آنچه موجب گرایش به این نوع از فروش و اشتغال است عدم پرداخت عوارض و مالیات، نداشتن اجاره بها و دیگر هزینه‌های جانبی است که سود را برای فروشندگان و آسیب‌های مختلف را برای سایرین فراهم می‌سازد.

ترابی با اشاره به اینکه از سوی شهرداری محل‌هایی برای فعالیت این افراد تعبیه شده است، گفت: ضروری است که این اماکن در محله‌های مختلف شهر ایجاد شده و با توسعه بازارهای هفتگی به این معضل شهری پایان دهیم.

این کارشناس حمل و نقل و ترافیک به نمونه‌ای از معایب این نوع فروشندگی اشاره و تصریح کرد: سد معبر، ایجاد تصادف، برهم زدن نظم شهری و ایجاد ترافیک و تخریب جلوه بصری شهر از جمله پیامدهای این نوع از فروشندگی است.

وی با بیان اینکه خیابان‌هایی چون خیابان زاد، توحید، بلوار غدیر و جمهوری، بلوار زائر و ورودی پردیسان از جمله مکان‌هایی هستند که با معضل حضور وانت‌بارها مواجهند، افزود: سالانه حدود 4 میلیارد تومان از سوی شهرداری صرف رفع سد معبر می‌شود در حالی که با رفع این مشکل در یک مکان مکان دیگر با این معضل مواجه شده و در واقع تنها جابه‌جایی از سوی فروشندگان صورت می‌گیرد.

ترابی گفت: ضروری است که این هزینه‌ها صرف سرمایه گذاری برای ایجاد بازارچه در تمام مناطق شهر شود تا فروشندگان بتوانند در آنجا به فعالیت خود ادامه دهند چرا که صرفا جلوگیری و ممانعت و برخورد نمی‌تواند نتیجه مثبتی به همراه داشته باشد و بیشتر موجب تنش و عدم همکاری فروشندگان می‌شود.

احمدرضا قدیری کارشناس مسائل شهری نیز معضل وانت بارها در شهر را جدی خواند و گفت: بخشی از مشکل وانت بارها از وضعیت کلی اقتصاد تابعیت می‌کند و حل و فصل آن نیز صرفا در اختیار و توان مدیران شهری نیست.

وی با اشاره به اینکه با این حال مدیریت شهری می‌تواند برنامه‌های جامعی برای توانمندسازی این قشر جامعه ایجاد کند، گفت: یکی از مهمترین راهکارها در این زمینه ساماندهی وانت‌بارها و همچنین اختصاص فضای مناسب برای کار آنهاست.

قدیری با بیان اینکه شناسنامه‌دار کردن وانت‌بارها و به رسمیت شناختن شغل آنها می‌تواند منجر به کاهش آسیب‌های اقتصادی و اجتماعی این نوع مشاغل شود، افزود: البته این ظرفیت نیز وجود دارد که برخی مهارت‌های دیگر به این افراد ارائه شود تا بتوانند شغل مناسب‌تری برای خود ایجاد کنند.

بر این اساس باید گفت که وجود وانت بارها در شهر یک معضل اساسی است که سالیان سال شهر قم را درگیر خود کرده است و گرچه تاکنون اقداماتی برای رفع این پدیده نامیمون صورت گرفته و در هسته مرکزی شهر و رینگ اول ترافیکی محدوده حرم و در قسمت‌های زیادی از محدوده رینگ دوم از حضور این وانت‌بارها خبری نیست اما هنوز این وضعیت مخرب در شهر پایان نیافته و همچنان شاهد حضور این دست از فروشندگان در شهر هستیم کسانی که بدون رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و همچنین قوانین کسب و کار به تولید درآمد می‌پردازند.

البته اینکه بخواهیم تنها این افراد را مقصر عنوان کنیم شاید دور از انصاف باشد چرا که این افراد نیز ملزم به تامین معیشت خود هستند ولی به هر حال این نوع شیوه کسب و کار که امنیت و آسایش عموم را به مخاطره می‌اندازد درست نیست. ضروری است مسؤولان شهری بیش از پیش به تامین زیرساخت‌ها برای فعالیت این افراد همت کنند و شاغلان در این عرصه نیز با همکاری و همراهی با مسئولان شهری به این وضعیت نامطلوب سامان بخشند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcjm8ex.uqeyozsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما