سه شنبه ۵ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۱۷:۳۷
کد مطلب : 414
ماندگاری:

کمتر از 20 درصد کاروان های راهیان نور راوی دارند

قم نيوز : قم نیوز: رئیس هیئت امنای موسسه روایت سیره شهدا با بیان این که کاروان های راهیان نور یکی از بسترهای مهم تبلیغ است، اظهار داشت: کمتر از 20 درصد از کاروان های راهیان نور راوی سیره شهدا دارند.
کمتر از 20 درصد کاروان های راهیان نور راوی دارند
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری ظهر سه‌شنبه در همایش"ولایتمداری در فرهنگ جهاد و شهادت" که به مناسبت آغاز دوره های آموزشی موسسه روایت سیره شهدا در سالن همایش های موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با حضور آیت الله مصباح یزدی برگزار شد، اظهار داشت: در حدود یک پنجم و کمتر از ۲۰ درصد کاروان های راهیان نور راوی سیره شهدا دارند.

وی تصریح کرد: در سفر حج با آنکه اکثر زائران افراد مسن و تنها ۲۰ درصد جوان هستند، تعداد زیادی روحانی کاروان اعزام می شوند اما در مشهد غرب و شرق شهدا با آنکه ۸۰ درصد از افراد جوان هستند تنها ۲۰ درصد از کاروان ها روحانی راوی سیره شهدا دارند.

ماندگاری یادآور شد: البته همراه کاروان های راهیان نور، روحانی و امام جماعت حضور دارند اما افرادی که راوی باشند و روایت گری سیره شهدا را به صورت تخصصی آموزش دیده باشند، بسیار کم است.

کاروان‌های راهیان نور یکی از بسترهای مهم تبلیغ است

وی کاروان های راهیان نور را یکی از بسترهای مهم تبلیغ دانست و افزود: در این سفرها تمام وجود افراد آماده جذب است و ما باید عوامل مادی و معنوی را برای تاثیرگذاری بیشتر یاد بگیریم تا از این بستر آماده نهایت استفاده را ببریم.

ماندگاری در ادامه بیان داشت: اگر هر روحانی بسیجی وار ۱۰ روز از سال را برای روایت گری سیره شهدا وقف کند، آن وقت هیچ روزی هیچ کاروانی در سفرهای راهیان نور بدون روحانی راوی باقی نمی ماند.

وی افزود: ما باید شیرینی زندگی همراه با یک روحانی را به عنوان یک کارشناس دینی به مردم بچشانیم البته باید یک روحانی به معنای واقعی باشیم.

رئیس هیئت امنای موسسه روایت سیره شهدا با تاکید بر این که باید فرمول های دفاع مقدس که همان فرمول های دین است به مردم گفته شود، تصریح کرد: باید برای مخاطبان با رعایت اصل تناسب، فرمول دین به نام دفاع مقدس بیان شود و در این رابطه باید بحث ها را از دین شروع کنیم و به شهدا برسیم و لازم است تا روایت سیره شهدا مستند به دین باشد.

اگر روایت گری فقط گریاندن مردم باشد به غلو و انحراف می افتیم

وی یادآور شد: نباید فکر کنیم روایت گری فقط این است که مردم را بگریانیم، و اگر این طور باشد به غلو و انحراف خواهیم افتاد، ما نباید قصه محور باشیم و باید فرمول های قرآنی و روایات را برای مردم بیان کنیم و بعد استدلال عقلی، عملی و قرآنی بیاوریم و سپس بیان کنیم که شهدا این را پیاده کردند و با این آیه زندگی کردند.

ماندگاری گفت: بنده با تحقیقی که انجام دادم ۵۰۰ آیه را مشخص کردم که با شهدا می‌توانیم آن ایه را تفسیر و توضیح دهیم و این در حد ظرفیت من بوده و این تعداد قطعا بیشتر است.

شهدا ابزاری برای تبلیغ دین هستند

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که روحانیون در واقع مبلغ دین و شهدا ابزاری برای تبلیغ دین هستند، اظهار داشت: اگر ما بتوانیم با قرآن، ترجمه آیات و روایات و مصداق شهدا برای مردم صحبت کنیم و دین را تبلیغ کنیم، به طور قطع تأثیرگذارتر خواهد بود و خود ما نیز در درون خود از این کار راضی تر خواهیم بود.

وی تصریح کرد: روایت گری استفاده از نمادهای دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت برای تبلیغ دین است و ما باید از شهدا برای ترجمه و تفسیر آیات قرآن کمک بگیریم.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdcca0q082bqs.la2.html
نام شما
آدرس ايميل شما