جمعه ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۰
کد مطلب : 41523
منبع : خبرگزاری مهر

قم نیازمند احداث ۵۰۰ مدرسه است/ کمبود ۷۰ مدرسه در پردیسان

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم گفت: استان قم برای رسیدن به سرانه استاندارد فضای آموزشی برای هر دانش آموز نیازمند احداث ۵۰۰ مدرسه است.
قم نیازمند احداث ۵۰۰ مدرسه است/ کمبود ۷۰ مدرسه در پردیسان
به گزارش قم نیوز، محسن پورگلیان با اشاره به اینکه از لحاظ سرانه فیزیکی آموزشی استان قم جزو استان‌های رده پایین در کشور است، گفت: حداقل این فضا بر اساس ابلاغ جدید باید ۱۰ متر باشد که هیچ استانی در کشور به این رقم دست نیافته است و رقم متوسط نیز ۴ متر است که این سرانه در قم  سه و نیم متر بوده و این استان حتی ۲۵ درصد تا رسیدن به سرانه متوسط فضای فیزیکی آموزشی هم فاصله دارد.

وی ادامه داد: در زمینه فعالیت مدارس به شکل دو شیفت در دیگر استان‌ها رقم ۱۵ الی ۲۰ درصد مدارس دو شیفته هستند که این تعداد در قم ۴۰ درصد از مدارس را در برگرفته است.

وجود ۶۲۰ مدرسه در قم

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم در ادامه با اشاره به تعداد کل مدارسی که در حال حاضر در استان قم وجود دارد، گفت: ۶۲۰ مدرسه فیزیکی در قم وجود دارد که از این تعداد ۱۵۰ مدرسه فرسوده و نیازمند تخریب و بازسازی مجدد و ۱۷۵ مدرسه نیازمند مقاوم سازی است.

۷۰ درصد مدارس قم سیستم گرمایشی غیر استاندارد دارند

وی همچنین به طرح استاندارد سازی سیستم گرمایشی و سرمایشی مدارس اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح از سال ۹۲ در کل کشور آغاز شده و عمده اعتبارات نیز برای سیستم گرمایشی است که استان قم تاکنون ۳۰ درصد از این سیستم را استاندارد سازی کرده و ۷۰ درصد مدارس هنوز از بخاری‌های گازی که استاندارد لازم را ندارند استفاده می‌کنند و تعداد معدودی مدرسه نیز در روستاهای دور افتاده هم از بخاری نفتی در مدارس استفاده می‌کنند.

قم هر ساله نیازمند به ساخت ۲۸ مدرسه است

پورگلیان درباره میزان مدارسی که در سال باید در قم ساخته شود به مقایسه ارقامی در این زمینه پرداخت و عنوان کرد: در سال جاری ۲۷ هزار زاد و ولد در قم صورت گرفته و از طرفی دیگر هر ساله ۱۷ هزار نفر خروجی از سیستم آموزش و پرورش وجود دارد که با این احتساب بعد از 6 سال چیزی حدود ۱۰ هزار نفر نفر مازاد به سیستم آموزشی استان اضافه می‌شود که برای این تعداد نیازمند به ساخت هرساله ۲۸ مدرسه است.

وی به برخی از مناطق و شهرک‌های اضافه شده به قم اشاره کرد و افزود: بر اساس افقی که برای پردیسان در نظر گرفته شده این شهرک به تنهایی نیازمند ۱۱۰ مدرسه است که حدود ۳۶ مدرسه در سال‌های قبل و ۴ مدرسه نیز برای مهرماه سال جاری در این شهرک احداث شده و با احتساب این اعداد این منطقه نیازمند ۷۰ مدرسه است.

کمبود اعتبار برای ساخت مدرسه در پردیسان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان قم ادامه داد: در حال حاضر حدود ۴۶ قطعه زمین با کاربری آموزشی در منطقه پردیسان وجود دارد که در برخی از این زمین ها قابلیت احداث ۲ مدرسه را دارد ولی به دلیل مشکل تملک و کمبود اعتبار احداث مدارس در این زمین ها در حاضر ممکن نیست.

وی در ادامه ابراز کرد: مناطقی از شهر قم مانند منطقه ۱۵ خرداد، انسجام، بلوار غدیر و ... که به دلیل ساخت وساز با افزایش جمعیت مواجه است هم نیازمند احداث مدارس جدید است.

پورگلیان با بیان اینکه در حال حاضر قم نیازمند به ساخت ۲۰۰ مدرسه است، گفت: همچنین برای اینکه بتوانیم به سرانه استاندارد فیزیکی برسیم باید علاوه بر ۲۰۰ مدرسه ۱۵۰ مدرسه در این استان احداث شود.

وی افزود: در کل می‌توان گفت: که با احتساب کلیه موارد و شرایطی که مدارس استان برای رسیدن به سرانه آموزشی و بهسازی و تخریب دارند استان قم نیازمند احداث ۵۰۰ مدرسه است.

 انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcexn8e.jh8zwi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما