چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۵۷
کد مطلب : 4182
در 9 ماهه سال جاری؛

84 نفر برای تغییر نام به ثبت احوال مراجعه کرده‌اند

قم نيوز : قم نیوز: معاون حقوقی و سجلی اداره‌کل ثبت احوال استان قم گفت: در 9 ماهه امسال 84 مورد به منظور تغییر نام و هزار و 80 مورد برای تغییر نام‌خانوادگی به ثبت احوال مراجعه کرده‌اند.
84 نفر برای تغییر نام به ثبت احوال مراجعه کرده‌اند
به گزارش قم نیوز، خلیل مرادی  اظهار داشت: ثبت احوال در زمینه تعویض شناسنامه‌ها خدماتی را ارائه می‌دهد که دریافت درخواست کارت ملی، صدور شناسنامه‌های المثنی، تغییر نام و نام‌خانوادگی از وظایف سازمان ثبت احوال است.

وی ادامه داد: سیستم مکانیزه برای صدور شناسنامه جدید مرداد ماه سال گذشته راه‌اندازی شد که پس از آن در استان قم شناسنامه به صورت دستی صادر نمی‌شود.

معاون حقوقی و سجلی اداره‌کل ثبت احوال استان قم گفت: شناسنامه نوزادان از همان ابتدا که بحث مکانیزه شدن شناسنامه در سال ۸۵ مطرح شد، به صورت مکانیزه صادر شده است.

مرادی خاطرنشان کرد: در ۹ ماهه امسال، ۱۷ هزار و ۶۵۹ مورد تعویض شناسنامه صورت گرفته که به صورت مکانیزه صادر و تحویل داده شده است.

به گفته وی، دو هزار و ۷۱۹ مورد نیز شناسنامه المثنی به صورت مکانیزه صادر شده و سیستم دستی در قم به کلی تعطیل شده است.

معاون حقوقی و سجلی اداره‌کل ثبت احوال استان قم تصریح کرد: همچنین در این مدت ۲۴ هزار مورد درخواست کارت ملی با توجه به دلایلی مانند تعویض، فقدان، بار اولی و تغییر مشخصات صورت گرفته است.

مرادی با اشاره به ۸۴ مورد تغییر نام و هزار و ۸۰ مورد تغییر نام‌خانوادگی گفت: در تغییر نام‌ها بیشترین درصد مربوط به افراد زیر هفت سال است.

وی اضافه کرد: والدین در زمان تولد، اسامی را برای فرزندان خود انتخاب می‌کنند که پس از گذشت زمان متوجه می‌شوند این نام برای فرزندان مناسب نیست و زمانی که فرد وارد اجتماع می‌شود با مشکلاتی دست به گریبان است که این امر سبب می‌شود تا والدین نسبت به تغییر نام اقدام کنند.

معاون حقوقی و سجلی اداره‌کل ثبت احوال استان قم خاطرنشان کرد: تغییر نام از سوی مراجع قضایی صورت می‌گیرد اما قرار است این امر به ثبت احوال واگذار شود.

مرادی یادآور شد: با واگذاری این امر به ثبت احوال، تلاش می‌شود در همان ابتدای نامگذاری نوزادان فرهنگ انتخاب نام در اختیار آنها قرار گیرد تا مشکلاتی نظیر تغییر نام به وجود نیاید.

وی با بیان اینکه طبق ماده ۲۰ قانون، حق انتخاب نام با والدین است، یادآور شد: نام‌ها و اسامی انتخابی از سوی والدین در کمیته فنی ثبت احوال با حضور اساتید ادبیات بررسی و مورد تصمیم‌گیری قرار می‌گیرد.

معاون حقوقی و سجلی اداره‌کل ثبت احوال استان قم اضافه کرد: بر اساس اتخاذ تصمیماتی که در کمیته فنی گرفته می‌شود این اسامی پذیرفتنی است.

مرادی خاطرنشان کرد: برخی والدین از معانی نام‌ها اطلاع ندارند از این رو کتابچه‌ای با فراوانی نام در اختیار آنها قرار می‌گیرد و به خانواده‌ها توصیه می‌شود با تامل از آن استفاده کنند.

به گفته وی، در ماه جاری جشنواره‌ نام با حضور اساتید و بزرگان به منظور انتخاب نام نیک و تاثیرات آن در قم برگزار می‌شود.

انتهای پیام/۱۰۹
https://qomnews.ir/vdcg.79trak9qxpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما