پنجشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب : 41839
منبع : خبرگزاری حوزه نیوز
آیت‌الله اعرافی:

فضای آموزشی حوزه باید با نظم و آزادی آمیخته باشد/ غدیر؛ مهندسی آسمانی برای فهماندن مقوله امامت

قم نيوز : قم نیوز: مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه فضای آموزشی حوزه باید با نظم و آزادی آمیخته باشد، گفت: مدیری موفق است که نظم را دلپذیر و با آزادی همراه سازد، تا طلبه فکر کند که در انتخاب آزاد است و این خود از دشواری‌های عرصه تعلیم و تربیت است.
فضای آموزشی حوزه باید با نظم و آزادی آمیخته باشد/ غدیر؛ مهندسی آسمانی برای فهماندن مقوله امامت
به گزارش قم نیوز، آیت‌الله علیرضا اعرافی امروز در اجلاسیه معاونین آموزشی مدیریت‌های استانی کشور که در سالن جلسات مدیریت حوزه‌های علمیه قم برگزار شد، اظهار کرد: مقوله آموزش از مباحث مهم در حوزه و مراکز علمی بوده و در حقیقت نقطه آغاز پرورش و نهادینه‌سازی معلومات حوزوی است.

وی با بیان اینکه آموزش از اقتصائات مهمی در حوزه برخوردار بوده و برای دستیابی به جایگاه قوی در آموزش، باید شرایطی رعایت شود، خاطرنشان کرد: مدیری در عرصه آموزش موفق است که اهل فکر، تحقیق، تولید اندیشه و اهل مطالعه و تدریس باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه نباید گرفتار ضابطه و قوانین شد، بیان کرد: عظمت آموزش اقتضاء می‌کند که فرد و مدیر، نقشی مؤثر در تعلیم و تعلم داشته باشند.

عضو جامعه مدرسین عنوان کرد: مدیری در عرصه آموزش حوزه موفق است که از میراث تعلیم و تعلم و تربیت اسلامی اطلاع دقیق داشته و خّلاق، مبتکر و در صدد بازسازی روش جدید برای آموزش باشد تا بتواند طلبه خلاق تربیت کند.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه آموزش و پژوهشی موفق و اثرگذار است که با اخلاق آمیخته و ترکیب شده باشد، گفت: باید پژوهش، اخلاق و آموزش ترکیب اتحادی داشته باشند نه انظمامی و باید روح تحقیقی اخلاقی که ترکیب اتحادی با آموزش است، حفظ شود.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: باید کاری کرد که اخلاق، پژوهش و تحقیق در دایره استادی و شاگردی رقم بخورد و این امر مستلزم تربیت و آموزش اساتید و شاگرد در این سطح است.

امام جمعه قم با بیان اینکه نظم و آزادی پارادوکسی مهم در عرصه تعلیم و تربیت است، ابراز کرد: مدیری موفق است که نظم را دل‌پذیر و با آزادی همراه سازد، تا طلبه فکر کند که در انتخاب آزاد است و این  خود از دشواری‌های عرصه تعلیم و تربیت است.

وی با بیان اینکه فضای آموزشی حوزه باید با نظم و آزادی آمیخته باشد، ابراز کرد: یکی از هنرهای مدیر موفق آن است که نخبگان را شناسایی و حمایت کند و این کار باید به نحوی هنرمندانه صورت گیرد که سبب غرور او و دلسردی در دیگر طلاب نشود.

مدیر حوزه‌های علمیه در بخش دیگری از سخنان خود به مناسبت فرارسیدن عید غدیر گفت: در غدیر اسراری نهفته است؛ غدیر مهندسی آسمانی برای فهماندن مقوله امامت است.

وی با بیان اینکه مردم آن زمان قدرت درک و فهم لازم برای مقوله امامت را نداشته و اساساً از فهمیدن آن عاجز بوده‌اند، ابراز کرد: پیامبر(ص) برای فهماندن و به اجرا در آوردن مسئله امامت دچار مشکلات فراوانی شده بود؛ به همین دلیل نباید تعجب کرد که چرا بشر آن روز تمکینی نسبت به مسئله امامت نداشته؛ در عمل نمی‌توانستند امامت را تحمل کرده و در نهایت برخی دشمنی می‌کردند.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: مسئله ولایت از مباحثی است که قابل فهم برای همه افراد نبود؛ به همین دلیل پیامبر اکرم(ص) تمام تلاش خود را برای تثبیت آن در حوزه نظری به کار گرفته و می‌دانستند که مسئله امامت در آن مقطع در مقام قابل اجرا نخواهد بود.

وی با بیان اینکه غدیر حلقه نهایی اتصال با نبوت است، تصریح کرد: زنجیره‌ای که پیامبر(ص) برای نهادینه کردن امامت و غدیر در نظر گرفت، حداقل برای آن بود که این مسئله در مقام نظر به اجرا گذاشته شده و آخرین اقدام برای تثبیت مقام امامت، مسئله غدیر بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این مطلب که نبی مکرم اسلام معماری دقیقی را برای غدیر به کار گرفته بود، اظهار کرد:‌ غدیر نگینی برجسته در عالم خلقت از سوی رسول خدا(ص) بود و در واقع ایشان 25 نکته جامع و روان شناختی برای تثبیت غدیر بکار گرفته‌اند تا ماندگار شود.

عضو جامعه مدرسین عنوان کرد: گره خوردن با مسئله حجة الوداع، عادی نبودن داستان غدیر در خارج شهر مدینه و مکه، وقوع آن در زمان خاص، عطش مردم برای حضور در آن مکان خاص، جدا شدن مردم و جمع شدن دوباره آن‌ها و... از جمله ویژگی‌های غدیر در عرصه روان شناختی و جامعه شناختی است.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه غدیر نعمتی بزرگ برای جامعه اسلامی بود و با توطئه‌ها، کینه و دشمنی‌های بسیاری مقابله کرد، ابراز کرد: پیامبر(ص) ده‌ها تعبیر جامعه شناسی و سیاسی در مورد غدیر به کار گرفت تا لااقل راه امامت، ولایت و ارزش‌های اسلامی در ذهن‌ها ماندگار شده تا در مقام عمل زمینه آن فراهم شود.

مدیر حوزه‌های علمیه افزود: اگر ذهن مردم قدرت درک غدیر و ولایت را می‌داشت، مسیر شکوفایی بشر به صورت کامل تغییر می‌کرد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: غدیر، اندیشه امامت را تثبیت کرد و در عین حال می‌تواند پیام آور وحدت در جامعه اسلامی باشد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdceov8e.jh8zxi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما