شنبه ۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
کد مطلب : 42054
منبع : خبرگزاری فارس
رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان قم مطرح کرد

مشکلات ناشران قمی برای صادرات کتاب به خارج از کشور

قم نيوز : قم نیوز: رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان قم گفت: ناشران قمی برای صادرات کتاب‌های خود به خارج از کشور با مشکل افزایش هزینه پست به خارج مواجه شده‌اند.
مشکلات ناشران قمی برای صادرات کتاب به خارج از کشور
به گزارش قم نیوز، حمید خرمی با اشاره به ناشران استان قم اظهار کرد: ما در استان بیش از 1200 انتشارات داریم و ناشران استان قم کتاب‌های زیادی را با موضوعات مختلف و به زبان‌های گوناگون از جمله فارسی، عربی و انگلیسی چاپ می‌کنند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان قم ادامه داد: بحث رکود اقتصاد مشکلات زیادی را برای ناشران به وجود آورد و موجب شد که تیراژ کتاب‌ها از چند هزار نسخه به چند صد نسخه برسد، اکنون تنها یک سری از کتاب‌های کمک آموزشی و دانشگاهی تیراژی بیشتر از هزار نسخه دارند.

وی افزود: رکود اقتصادی روی قدرت خرید مردم اثر گذاشته و خرید کتاب از سوی مردم خیلی کم شده است، البته استقبال مردم از نمایشگاه‌های کتاب نشان می‌دهد که مردم اهل کتاب هستند، اما مشکلات اقتصادی و گرانی موجب شده که مردم کمتر به سراغ کتاب بروند.

خرمی با اشاره به حمایت دولت از بخش کتاب اظهار کرد: دولت وظیفه حمایت از بخش کتاب را دارد که این کار را تا حدودی انجام می‌دهد، وزارت ارشاد در شهرهای مختلف کشور به صورت مستمر نمایشگاه‌های کتاب را برگزار می‌کند و یارانه‌هایی را برای خرید کتاب از سوی مردم در این نمایشگاه‌ها اختصاص می‌دهد، اما بودجه‌های دولتی در این خصوص جوابگوی نیازهای این بخش نیست.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان قم ادامه داد: امیدوارم که وضعیت اقتصادی در این حوزه روز به روز بهتر شود، طی سال‌های اخیر موارد زیادی اتفاق افتاد که ناشران استان قم کارشان را تعطیل کردند و به شغل‌های دیگر روی آوردند.

وی در خصوص جایگاه نشر در قم تصریح کرد: قم در حوزه نشر دینی رتبه اول را در کشور دارد، همچنین قم در نشر کتاب در کشور پس از تهران رتبه دوم را دارد، کتاب‌هایی با کیفیت خوب در شهر قم منتشر می‌شود و این شهر در زمینه صادرات کتاب به کشورهای دیگر قوی است و ناشران قوی را در این حوزه در شهر قم داریم.

خرمی با اشاره به مشکلات ناشران قمی در بحث صادرات کتاب اظهار کرد: ناشران قمی برای صادرات کتاب‌های خود به خارج از کشور با مشکل افزایش هزینه پست به خارج مواجه شده‌اند که این مسأله بر روی صادرات کتاب استان قم اثر بسیار زیادی گذاشته است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان قم افزود: شرکت پست در زمینه ارسال کتاب‌ها در داخل کشور به ما کمک کرده است و ما خواستاریم که این شرکت در زمینه پست بین الملل و ارسال کتاب به خارج از کشور به ناشران قمی کمک کند و قیمت ارسال کتاب به خارج از کشور کاهش پیدا کند، اگر این اتفاق بیفتد، قم در بحث صادرات حرف اول را در کشور خواهد زد.

وی ادامه داد: انتشارات انصاریان شهر قم یکی از انتشارات‌های فعال در عرصه بین الملل است، این انتشارات کتاب‌های مذهبی را به بیش از 70 کشور جهان فرستاده است، اکنون هزینه ارسال کتاب به خارج از کشور چند برابر ارزش خود کتاب می‌شود و ناشران قمی برای ارسال کتاب به خارج از کشور و حضور در عرصه بین الملل نیازمند حمایت دولت هستند.

خرمی با اشاره به بازار کتاب خاطرنشان کرد: به دلیل مشکلات اقتصادی کتاب از سبد خرید خانواده‌ها خارج شده و سرانه مطالعه در کشورمان کاهش پیدا کرده است، با وجودی که زائرین بسیاری در طول سال به شهر قم می‌آیند، اما این زائران خیلی کم از این شهر کتاب می‌خرند.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdcee78e.jh8wni9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما