شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۲۰:۵۶
کد مطلب : 12155
صدای ناشران به جایی نرسید

افزایش تعرفه‌های پستی پر پرواز کتاب را بست

قم نيوز : قم نیوز: طی یک سال اخیر شرکت پست به دلیل عدم تطابق هزینه‌ها و درآمدها ناچار به افزایش نرخ تعرفه‌های پستی خود شد که این امر برای ناشران خارجی بسیار گران تمام شد و در نتیجه این اقدام، تعداد خریداران کتاب کاهش پیدا کرد.
افزایش تعرفه‌های پستی پر پرواز کتاب را بست
به گزارش قم نیوز، اواخر سال گذشته افزایش ۴۰ درصدی قیمت تمام شده تعرفه‌های پست شوکی بود که پس از هشت سال توقف تغییر تعرفه پستی، ارسال کتاب‌ها و مرسولات فرهنگی به خارج کشور را مورد تاثیر قرار داد ولی داستان این افزایش قیمت به این امر ختم نشد بلکه در آذر ماه سال جاری پس لرزه‌های افزایش ۳۰ درصدی نرخ تعرفه‌های پستی را شاهد بودیم که این رویداد افزایش ۷۰ درصدی قیمت تعرفه‌های پستی طی یک سال اخیر را در برداشت.

اگر چه این امر برای بسیاری از مردم که ارتباط چندانی با پست ندارند مهم نیست ولی برای فعالان بخش ویژه صدور کتاب و محصولات فرهنگی به خارج از کشور مهم قلمداد می‌شود.

نرخ‌نامه جدید مرسولات پستی

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نرخ‌نامه جدید خدمات پستی را تنظیم و به ادارات پست ارسال کرده به طوری که در این نرخ‌نامه کشورهای دریافت‌کننده مرسولات پستی به پنج گروه شامل آذربایجان، آلبانی، اردن، امارات، بحرین، بوسنی، سوریه، عراق، عمان، قطر، کویت، لبنان، مقدونیه و یمن در گروه یک، ازبکستان، افغانستان، استونی، اسلوواکی، اسلوونی، الجزایر، اوگاندا، بلاروس، بلغارستان، بنگلادش، پاکستان، تانزانیا، ترکیه، چک، سریلانکا، عربستان، لهستان، کرواسی، گرجستان، لیتوانی، لوگزامبورگ، مصر، مولداوی و هندوستان در گروه دو، اکراین، پرتغال، تاجیکستان، تونس، رومانی، روسیه، ساحل عاج، سنگاپور، صربستان، قبرس، قزاقستان، قرقیزستان، کامبوج، کره جنوبی، کنگو، کومور، لتونی، لیبی، مالت، مالدیو، مالزی، مجارستان، مراکش، موریس و یونان در گروه سه، آلمان، اتریش، اتیوپی، اسپانیا، اندونزی، انگلستان، ایرلند شمالی، ایتالیا، بلژیک، تایلند، چین، دانمارک، ژاپن، سنگال، سودان، سوئد، سوئیس، غنا، فرانسه، فنلاند، فیلیپین، ماداگاسکار، نروژ، نیجریه، هلند و هنگ‌کنگ در گروه چهار و آرژانتین، آفریقای جنوبی، آمریکا، اروگوئه، استرالیا، اکوادور، برزیل، بوتسوانا، بورکینافاسو، پرو، تایوان، دومنیکن، زیمباوه، شیلی، کاستاریکا، کانادا، کلمبیا، کوبا، کنیا، مکزیک، نیجر، نیوزیلند، ونزوئلا و ویتنام در گروه پنج تقسیم‌بندی شدند.

نرخ تعرفه‌های پستی در این نرخ‌نامه به ترتیب از گروه‌های یک تا پنج و بر اساس وزن بسته پستی سیر صعودی را طی می‌کند.

ناشران دارای کتاب‌های خارجی بیشترین تلفات و خسارات را در این زمینه داده‌اند که این رویه برای فرهنگ کشور زیانی جبران‌ناپذیر در برداشته است.

افزایش نرخ مرسولات ثبتی از فرستنده تهران ۲۶ هزار ریال، مراکز استان‌ها ۱۹ هزار و ۵۰۰ ریال و دیگر شهرستان‌های ۱۳ هزار ریال بوده است.

علت افزایش تعرفه‌های پستی
مسئولان توجیه‌های بسیاری از قبیل اینکه نرخ هزینه‌های پست پس از هشت سال تثبیت افزایش داشته مطرح می‌کنند اما باید توجه داشت این افزایش تعرفه نگرانی بسیاری از دست‌اندرکاران این حوزه را برانگیخته است.

برخی گفته‌ها حاکی از این است درخواستی مبنی بر تغییر تعرفه‌ها بر اساس نرخ واقعی خدمات در برنامه چهارم توسعه ارائه شده بود ولی افزایش تعرفه‌های موجود بر اساس برنامه پنجم توسعه صورت گرفته است.

محمدحسین رحیمی مدیرکل پست استان قم در حالی از کاهش ارسال مطبوعات خارجی خبر می‌دهد که این امر را ناشی از افزایش تعرفه‌های هواپیمایی طی سال‌های گذشته و جاری و به دنبال آن افزایش تعرفه‌های پستی می‌داند.

وی این افزایش را امری ملزم برای اجرایی شدن اصل ۴۴ قانون اساسی عنوان کرده و آن را برای سوددهی و فروش اوراق پست ضروری قلمداد می‌کند.

پس از تصویب لایحه ایجاد سازمان پست در مجلس شورای اسلامی در سال گذشته پست موظف شد به مدت سه ماه به دو بخش سازمان پست و بخش خصوصی تقسیم شود.

محمدحسن کرباسیان مدیرعامل شرکت پست در نشست خبری در سال گذشته از تدوین تعرفه جامع پستی خبر داده و عنوان کرده بود: تا پایان برنامه پنجم توسعه(سال ۹۵) باید قیمت‌ها به قیمت واقعی برسد البته باید تلاش کنیم قیمت تمام شده را کاهش دهیم.

وی اکثر تأثیرات افزایش ۴۰ درصدی تعرفه پستی را متوجه دولت دانسته و گفته است: این افزایش تأثیر چندانی در سبد خانوار ندارد.



ارسال کتاب به خارج به صفر رسید
افزایش تعرفه‌ها توان ناشران را برای ارسال کتاب به خارج کشور کاهش داده که این امر یکی از عواقب افزایش تعرفه‌های پستی است و در نتیجه آن علاوه بر ناشران، خریداران کتاب نیز ضرر کرده‌اند.

انتشارات انصاریان یکی از ناشران بین‌المللی استان قم بوده که از سال ۵۳ به مدیریت محمدتقی انصاریان تاسیس شده است و کتاب‌های مذهبی و اسلامی را به زبان‌های مختلف از جمله آلمانی، روسی، اسپانیایی، عربی، اردو، فرانسه و... منتشر می‌کند و تاکنون به کشورهای آمریکا، استرالیا، انگلستان، کشورهای آفریقایی، انگلیسی و فرانسه زبان و کشورهای عربی ارسال کرده است.

انصاریان در حالی از ارسال ۵۰۰ جلد کتاب به صورت ماهانه در قالب تجاری و غیرتجاری خبر می‌دهد که ارسال کتاب‌ها طی یک ماه اخیر را صفر عنوان می‌کند.

وی از مسئولان و دست‌اندرکاران امور فرهنگی خواست تا بر اساس نیاز کشورهای خارجی به متون و معارف اسلامی در این زمینه توجه لازم را داشته باشند.

مدیر انتشارات انصاریان ضمن تبیین اهمیت ارائه کارهای دینی در حوزه کتاب و نرم‌افزار در دنیا بر اثرات فوق‌العاده این محصولات در خارج کشور تأکید می‌کند.

عدم اختصاص بودجه کمکی برای ناشران خارجی در سال جاری
کشورهای زیارتی دارای مذاهب و ادیان دیگر در دوران کنونی به ترویج عقاید در قالب کتاب پرداخته و این محصولات را به صورت رایگان در بین زائران توزیع می‌کنند که این امر ارائه کمک و برنامه‌ریزی مسئولان کشور در زمینه توزیع مرسولات فرهنگی مانند کتاب را افزایش می‌دهد.

رسول موسوی‌نژادیان معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم میزان کمک به ناشران برای ارسال کتاب به خارج کشور در سال گذشته را ۱۷۰ میلیون تومان عنوان می‌کند و می‌گوید: تاکنون برای سال جاری بودجه‌ای در این زمینه اختصاص پیدا نکرده است.

فروش اینترنتی کتاب
فروش اینترنتی یا مجازی کتاب از دیگر روش‌های تهیه کتاب بوده که در این بخش خریداران کتاب مورد نظر خود را انتخاب کرده و پس از پرداخت هزینه کتاب مورد نظر در کمترین زمان از طریق پست برای آنها ارسال می‌شود که این حوزه نیز بی‌تأثیر از افزایش تعرفه‌های پستی نبوده است.

محمد روحانی مدیر تدوین و چاپ انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) می‌گوید: افزایش قیمت تعرفه‌های پستی در فروش اینترنتی کتاب‌های این نهاد خریداران را با مشکلات فراوانی در خصوص قیمت بالای کتاب به دلیل افزایش تعرفه‌های پستی رو به رو کرده است.

وی فعالیت ناشران را مخاطب‌محور می‌داند و خاطرنشان می‌کند: هر اندازه مخاطبان مجبور به پرداخت هزینه بیشتری باشند به میزان کمتری کتاب می‌خرند بنابراین باید برای امور فرهنگی مانند کتاب چاره‌اندیشی شود.

فرید مسعودی مسئول بخش علمی انتشارات دلیل ما عنوان می‌کند: خرید اینترنتی از کتاب‌های این انتشارات به دلیل افزایش تعرفه‌های پستی صورت نمی‌گیرد و این امر به دلیل اینکه خریدار ناچار است که بیش از قیمت کتاب به پرداخت هزینه پست بپردازد محقق شده است.

راهکارهای کاهش تعرفه‌های پستی
با توجه به عواقب افزایش نرخ تعرفه‌های پستی و ضررهایی که فرهنگ کشور را تهدید می‌کند ضروری است در این زمینه اقدامی اساسی صورت گیرد.

رحیمی بر اختصاص بودجه‌های بیشتر برای رسیدگی به این بخش تأکید می‌کند و ضمن اینکه مؤسسات و ناشران را به درخواست کمک از نهادهای دیگر فرا می‌خواند می‌گوید: پست در این زمینه نمی‌تواند مبلغی اختصاص دهد زیرا هزینه‌های هواپیمایی بسیار زیاد است.

حمید خرمی رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان قم از دولت تقاضا کرد تا اداره پست را موظف کند هزینه و تعرفه خودشان را پایین بیاورند یا به ناشران یارانه پرداخت کند.

وی تأکید می‌کند: دولت باید بودجه‌ای در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد قرار دهد تا بتواند مبلغی برای این بخش اختصاص دهد.

نگاهی واقع‌بینانه به افزایش تعرفه‌های پستی
اگر واقع‌بینانه به این رویداد بنگریم شرکت پست به دلیل هزینه‌های خود این افزایش را منطقی دانسته و خود را ناچار می‌داند تا زنجیره‌وار این افزایش را ادامه دهد ولی باید دید این افزایش قیمت به چه نحوی صورت می‌گیرد و تا کجا ادامه دارد؟

افزایش تعرفه‌ها برای ناشران صادرکننده کتاب ناراحت‌کننده و دردآور است و این مسئله هشداری به مسئولان است که در این زمینه کمک‌های خود را به این حوزه ارائه دهند تا صادرات کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی ارزنده به فراموشی سپرده نشود.

انتهای پیام/۱۱۶/
https://qomnews.ir/vdcdkf0f.yt0xk6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما