سه شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 42139
منبع : پایگاه اطلاع رسانی شهرداری قم

تجليل از برگزيدگان دومين جشنواره نمادهاي شهري رضوي

قم نيوز : قم نیوز: مراسم اختتاميه دومين جشنواره ملي نمادهاي شهري رضوي برگزار و از برگزيدگان اين جشنواره تجليل به عمل آمد.
تجليل از برگزيدگان دومين جشنواره نمادهاي شهري رضوي
به گزارش قم نیوز،  مراسم اختتاميه دومين جشنواره ملي نمادهاي شهري رضوي به عنوان يكي از بخش‌هاي جشنواره بين‌المللي امام رضا(عليه السلام) ظهر امروز با حضور آيت‌الله محمدجواد فاضل لنكراني رئيس مركز فقهي ائمه اطهار(عليهم السلام)، مديرعامل بنياد بين‌المللي فرهنگي هنري امام رضا(عليهم السلام)، مديران استان و جمعي از هنرمندان كشوري در سالن همايش‌هاي شهرداري قم برگزار شد.

دومين جشنواره ملي نمادهاي شهري رضوي در قالب جشنواره بين‌المللي امام رضا(عليه السلام) در محورهاي توجه به ترويج فرهنگ قرآن و عترت ويژه امام رضا(عليه السلام)، موضوع انقلاب اسلامي، فرهنگ ايثار و شهادت ، نوآوري و خلاقيت در ايده پردازي ، روش‌هاي اجرايي و كاربرد مواد و مصالح جديد به همت سازمان فرهنگي، هنري و ورزشي شهرداري قم برگزار شد.

مديرعامل بنياد بين‌المللي فرهنگي هنري امام رضا(عليه السلام) در اين مراسم با اشاره به برگزاري ۱۴ دوره جشنواره امام رضا در كشور گفت: يكي از بخش‌هاي اين جشنواره بين‌المللي، جشنواره نمادهاي رضوي است كه براي دومين سال با حمايت شهرداري و شوراي شهر قم اجرايي شده است.

سيدجواد جعفري گفت: امروز به دليل اينكه نمادها اين قابليت را دارند كه در كوتاه‌ترين زمان ممكن پيام‌هاي متعددي را منتقل كنند بسياري از شهرها به سمت گسترش نمادها رفته‌اند.

وي تصريح كرد: البته شهرها عمدتاً متناسب با سلايق و تصميمات خود به سراغ اين كار رفته‌اند و به همين خاطر بسياري از نمادها سطحي بوده و پيام‌هاي عاليه از آن‌ها منتقل نمي‌شود؛ البته بايد بپذيريم كه دست آن‌ها از نمادهاي غني نيز خالي است و بايد شرايطي براي توليد محتوا از سوي نهادهاي متولي صورت گيرد.

دبير جشنواره نمادهاي شهري رضوي نيز در اين مراسم با بيان اينكه اين جشنواره قرار است آثاري الگو را به كشور ارائه كنند، گفت: واقعيت اين است كه ما اگر بنا است هدف بزرگي را نشانه رويم و به غايت مقدسي فكر كنيم نيازمند اين هستيم كه در رفتار ، مطالعه و عمل با جشنواره‌هاي ديگر متفاوت باشيم.

مرتضي گودرزي ديباج خاطرنشان كرد: اگر قرار است اين آثار به شهرها رفته و الگو باشند هنرمندان بايد جدي‌تر وارد شده و با مطالعه و عزم جدي‌تر به جشنواره وارد شوند.

وي با تاكيد بر اينكه به اندازه‌اي كه شعار مي‌دهيم بايد امكانات فراهم كنيم، خاطرنشان كرد: امكانات اين جشنواره اگر در سطح ديگر جشنواره‌ها است بايد به همان اندازه نيز از آن انتظار داشت.

رئيس شوراي اسلامي شهر قم هم در بخشي از اين مراسم با بيان اينكه در جامعه نياز به كار فرهنگي داريم، گفت: بخشي از كار شهرداري امروز در حوزه فرهنگي است و سازماني با همين عنوان در زمينه‌هاي مختلف فرهنگي فعاليت مي‌كند و بايد متكي به فرهنگ اصيل اسلامي باشيم.

ولي‌الله بياتي با تاكيد بر اينكه نمادهاي اسلامي بايد در تمام امورات زندگي جاري باشد، گفت: در ساخت و سازها و امورات مختلف اجتماعي بايد از الگوهاي اسلامي استفاده كنيم.

رئيس مركز فقهي ائمه اطهار(عليهم السلام) در پايان اين مراسم تصريح كرد: تناسب بين ساختمان‌ها در هيچ منظري رعايت نمي‌شود در حالي كه در دين به اين مسائل سفارش شده است.

آيت‌الله محمدجواد فاضل لنكراني هم در اين مراسم با تاكيد بر نهي اسلام در خصوص بلند مرتبه سازي گفت: بايد برنامه جامع در اين حوزه تدوين شود؛ اينكه مهندسان الماني ديني را در جايي قرار دهند كه ساختمان‌هاي اطرافش متضاد آن باشد اين اثر ارزش خود را از دست مي‌دهد.

وي با اشاره به اهداف نمادسازي گفت: شهر بايد طوري ساخته شود كه كسي كه در آن قدم مي زند به حماسه‌ها، اصالت‌ها و فرهنگ آن شهر پي برد.

در پايان اين مراسم از برگزيدگان دومين جشنواره ملي نمادهاي شهري رضوي و همچنين داوران اين جشنواره تقدير و به پنج نفر از شركت‌كنندگان به قيد قرعه سفر مشهد مقدس اهدا شد.

انتهای پیام/135
https://qomnews.ir/vdci3za5.t1arp2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما